Тіні забутих МАФів: замість торговельних яток на підходах до Центрального вокзалу Києва - сміття й трешові нетрі

Читать на русском

Інформатор вирішив перевірити, що відбувається з благоустроєм місцин навколо Центрального вокзалу сьогодні, і прийшов до висновку, що для Київблагоустрою головним завданням є не створювати, власне, благоустрій, а, радше, зносити ятки та кіоски

Читать на русском
Замість торговельних яток на підходах до Центрального вокзалу Києва - сміття
Від демонтованих торговельних яток, павільйонів та кіосків на стіні ангару поруч залишилися жахливі чорні розводи та купи сміття

Інформатор вирішив перевірити, що відбувається з благоустроєм місцин навколо Центрального вокзалу сьогодні, і прийшов до висновку, що для Київблагоустрою головним завданням є не створювати, власне, благоустрій, а, радше, зносити ятки та кіоски

Головний київський залізничний вокзал є одним з найбільших транспортних хабів у Східній Європі. Водночас його околиці залишаються чи не найпроблемнішим питанням з точки зору благоустрою у центрі столиці. Стихійні ринки, суцільна парковка, містечко із МАФів поряд з вокзалом десятиліттями розросталися, провокуючи корупційні ризики та підживлюючи напівкримінальне середовище - від безхатьків та дрібних злодюжок до системної злочинності.

Втім, останнім часом вокзал починає оновлюватись. Напочатку року було знесено частину МАФів на Старовокзальній площі, біля трамвайного кільця і вздовж колій. Також вже почали благоустрій знаменитої "Ями" - місцини навпроти виходу з центрального корпусу головного вокзалу, де знаходиться автовокзал "Київ-1". Про певні рухи там Інформатор писав ще наприкінці березня (те ж таки знесення кіосків та продаж інших павільйонів - вірна ознака того, що невдовзі бізнеси "посунуть" інші власники).

Зрештою виявилося, що "Яму", точніше, логістичний вузол, придбала компанія Concorde Capital - її засновник Ігор Мазепа вирішив вкласти 50-70 млн грн у облаштування нової будівлі автовокзалу. Інформатор вирішив перевірити, що відбувається з благоустроєм місцин навколо Центрального вокзалу сьогодні, і дуже здивувався тому, що побачив.

Моторошні сліди вуличної торгівлі

Вид на вулицю Старовокзальну, позбавлену одвічних МАФів, що почали шикуватися тут ще у середині 90-х, приголомшує. Але лише на перший погляд: залишається проблема хаотичної парковки вздовж трамвайних колій, і, судячи з повідомлень "Київпастрансу" про періодичні затримки на маршрутах швидкісного трамвая №1 та №3, саме тут часто власники залишають автівки, не залишаючи шансів для проїзду громадського транспорту.

Попри те, що МАФи таки знесено, вулиця лишається тісною - завдяки запаркованим вздовж колій автівкам
Попри те, що МАФи таки знесено, вулиця лишається тісною - завдяки запаркованим вздовж колій автівкам

"На перший погляд" означає, що, якщо почати пильно приглядатися до локацій, де раніше стояли МАФи, одразу помічаєш їхні сліди: то на асфальті залишилися відбитки ніг відвідувачів, що виходили сюди десятиліттями з магазинів. То на стіні величезного ангару, що тягнеться вздовж вулиці, помічаєш чорні від часу сліди співіснування з торговельною інфраструктурою. Виглядає незугарно, навіть моторошно.

Деяким МАФам, доречі, пощастило. Так, під великою липою причаїлася кав'ярня, в якої був не прострочений дозвіл на ведення торговельної діяльності тут. Торгують кавою і випічкою - і, судячи з усього, непогано себе почувають: конкурентів немає й не передбачається. Хтось спробував-таки звести на спустошеній території новий МАФ з цегли, але його відразу змусили припинити діяльність і розібрати недобудову.

"Щасливчик"-ятка з кавою та "Воєнторг", який відродився буквально з попелу
"Щасливчик"-ятка з кавою та "Воєнторг", який відродився буквально з попелу

Благоустрій на висоті: замість клумб - купи сміття

Втім, чим ближче до трамвайного кільця, тим очевидніші проблеми. На місці, де колись торгували шкільною формою, багетами, гральними картами і шаурмою нині лишилися самі купки цегли та сміття - і це за кілька місяців після знесення яток. Можна припустити, що КП "Київблагоустрій" бачить метою своєї діяльності не "благоустрій" територій, а саме знесення МАФів. Годі й мріяти, що замість торговельного "кварталу" тут з'являться клумби чи інші приємні для ока урбан-елементи.

Біля жовтої стіни лежать вже не просто купки цегли, а мішки зі сміттям, перегорнуті брудні сміттєві урни, "лисі" покришки від автівок, паперові стаканчики. Серед безладу хтось паркує прокатні самокати. "Вінець творіння" - споруда, що зовнішнім виглядом і габаритами нагадує звичайний сільський нужник - втім, судячи із дротів, що стирчать зсередини, все ж виконує трохи іншу функцію (сподіваємося, що ніхто не додумався залишити всередині генератор - бо споруда з виду дуже пожежно небезпечна).

Жахливі чорні розводи, що залишилися після демонтажу, та купи сміття - воно явно лежить тут вже кілька місяців
Жахливі чорні розводи, що залишилися після демонтажу, та купи сміття - воно явно лежить тут вже кілька місяців

Вже на самому трамвайному кільці помічаємо кілька "живих" бізнесів. Тут стоять виносні столики та парасольки з розвішаним крамом - все, що залишилось від колишнього магазинчика "Воєнторга", що колись стояв у низці яток на Старовокзальній. Покупці є, і чимало - саме тут купують одяг для київських захисників.

У "Ямі" зберегли їдальню для водіїв

Інша локація, яку ми поспішили перевірити - це, власне, "Яма". Тут ситуація трохи краще: ті МАФи, яким пощастило пережити знесення наприкінці 2023-го року, ще працюють. Так само функціонують кіоски з попереднього продажу квитків, страхування тощо - "ходовий" бізнес тут, зважаючи на те, що автобуси звідси ходять і у Європу. Доречі, Інформатор вже знаходив оголошення про продаж павільйонів з попереднього продажу квитків.

Загальний вид на "Яму" та "стратегічний об'єкт" на Старовокзальній, схожий на сільський нужник
Загальний вид на "Яму" та "стратегічний об'єкт" на Старовокзальній, схожий на сільський нужник

Працюють також їдальня - після закриття усіх фастфудів це єдине пристойне місце (крім МакДональдсу), де можна пообідати без страху підхопити скажений шлунковий розлад, і кіоск з шаурмою навпроти, з приводу якості продукту якої вже є певні сумніви. Доречі, саме їдальня є місцем соціалізації водіїв-далекобійників: біля неї вони п'ють каву та спілкуються ще з середини "нульових".

Ще одна новація у "Ямі" - розмежування на в'їзд до автовокзалу. До перших ворітець тепер можуть заїжджати лише автобуси і маршрутні таксі, а інший - приватна парковка. Ціни, щоправда, завищені. Але так, бачиться, автівка буде знаходитись під гарантованим захистом: покинувши її просто вздовж вул. Петлюри чи на "кільці" Вокзальної площі, власник може опісля провести кілька захопливих годин, намагаючись видобути транспорт із штрафмайданчика.

Чому почався "мафоцид" у Києві та хто розкупив усі черешні за 1200 грн/кг

Нагадаємо, напочатку травня Інформатор писав про те, чому кіоски та торгові павільйони почали зносити саме поруч зі станціями метро та транспортними хабами. Від тимчасових торгових споруд "чистили" проходи до метрополітену - ймовірно, йдеться про централізований наказ спростити підходи до метро, як критично важливої інфраструктури та об'єкту укриття.

А днями Інформатор писав про весняний ягідний бум у Києві. На ринках та у магазинах виставляють як імпортовані, так і вже українські черешні та полуниці. А ціни в усіх різні: від 60 грн на Троєщині за кіло відбірних одеських черешень до 1200 - у елітному магазині на Печерську, і навіть 1600 на одному з ринків. Щоправда, отих, дорогих, вже нема - принаймні, за такою ціною: розкупили.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.