Тіні забутих МАФів: замість торговельних яток на підходах до Центрального вокзалу Києва - сміття й трешові нетрі
Інформатор вирішив перевірити, що відбувається з благоустроєм місцин навколо Центрального вокзалу сьогодні, і прийшов до висновку, що для Київблагоустрою головним завданням є не створювати, власне, благоустрій, а, радше, зносити ятки та кіоски
![Замість торговельних яток на підходах до Центрального вокзалу Києва - сміття](https://cdn.informator.ua/@prod/media/kiev/2024/05/29/66570d79dbe3a8.34477609.jpg)
Інформатор вирішив перевірити, що відбувається з благоустроєм місцин навколо Центрального вокзалу сьогодні, і прийшов до висновку, що для Київблагоустрою головним завданням є не створювати, власне, благоустрій, а, радше, зносити ятки та кіоски
Головний київський залізничний вокзал є одним з найбільших транспортних хабів у Східній Європі. Водночас його околиці залишаються чи не найпроблемнішим питанням з точки зору благоустрою у центрі столиці. Стихійні ринки, суцільна парковка, містечко із МАФів поряд з вокзалом десятиліттями розросталися, провокуючи корупційні ризики та підживлюючи напівкримінальне середовище - від безхатьків та дрібних злодюжок до системної злочинності.
Втім, останнім часом вокзал починає оновлюватись. Напочатку року було знесено частину МАФів на Старовокзальній площі, біля трамвайного кільця і вздовж колій. Також вже почали благоустрій знаменитої "Ями" - місцини навпроти виходу з центрального корпусу головного вокзалу, де знаходиться автовокзал "Київ-1". Про певні рухи там Інформатор писав ще наприкінці березня (те ж таки знесення кіосків та продаж інших павільйонів - вірна ознака того, що невдовзі бізнеси "посунуть" інші власники).
Зрештою виявилося, що "Яму", точніше, логістичний вузол, придбала компанія Concorde Capital - її засновник Ігор Мазепа вирішив вкласти 50-70 млн грн у облаштування нової будівлі автовокзалу. Інформатор вирішив перевірити, що відбувається з благоустроєм місцин навколо Центрального вокзалу сьогодні, і дуже здивувався тому, що побачив.
Моторошні сліди вуличної торгівлі
Вид на вулицю Старовокзальну, позбавлену одвічних МАФів, що почали шикуватися тут ще у середині 90-х, приголомшує. Але лише на перший погляд: залишається проблема хаотичної парковки вздовж трамвайних колій, і, судячи з повідомлень "Київпастрансу" про періодичні затримки на маршрутах швидкісного трамвая №1 та №3, саме тут часто власники залишають автівки, не залишаючи шансів для проїзду громадського транспорту.
![Попри те, що МАФи таки знесено, вулиця лишається тісною - завдяки запаркованим вздовж колій автівкам Попри те, що МАФи таки знесено, вулиця лишається тісною - завдяки запаркованим вздовж колій автівкам](https://cdn.informator.ua/@prod/media/kiev/2024/05/29/66570b8f03dcb7.49785302.jpg)
"На перший погляд" означає, що, якщо почати пильно приглядатися до локацій, де раніше стояли МАФи, одразу помічаєш їхні сліди: то на асфальті залишилися відбитки ніг відвідувачів, що виходили сюди десятиліттями з магазинів. То на стіні величезного ангару, що тягнеться вздовж вулиці, помічаєш чорні від часу сліди співіснування з торговельною інфраструктурою. Виглядає незугарно, навіть моторошно.
Деяким МАФам, доречі, пощастило. Так, під великою липою причаїлася кав'ярня, в якої був не прострочений дозвіл на ведення торговельної діяльності тут. Торгують кавою і випічкою - і, судячи з усього, непогано себе почувають: конкурентів немає й не передбачається. Хтось спробував-таки звести на спустошеній території новий МАФ з цегли, але його відразу змусили припинити діяльність і розібрати недобудову.
!["Щасливчик"-ятка з кавою та "Воєнторг", який відродився буквально з попелу "Щасливчик"-ятка з кавою та "Воєнторг", який відродився буквально з попелу](https://cdn.informator.ua/@prod/media/kiev/2024/05/29/66570c0e8971d0.84333580.jpg)
Благоустрій на висоті: замість клумб - купи сміття
Втім, чим ближче до трамвайного кільця, тим очевидніші проблеми. На місці, де колись торгували шкільною формою, багетами, гральними картами і шаурмою нині лишилися самі купки цегли та сміття - і це за кілька місяців після знесення яток. Можна припустити, що КП "Київблагоустрій" бачить метою своєї діяльності не "благоустрій" територій, а саме знесення МАФів. Годі й мріяти, що замість торговельного "кварталу" тут з'являться клумби чи інші приємні для ока урбан-елементи.
Біля жовтої стіни лежать вже не просто купки цегли, а мішки зі сміттям, перегорнуті брудні сміттєві урни, "лисі" покришки від автівок, паперові стаканчики. Серед безладу хтось паркує прокатні самокати. "Вінець творіння" - споруда, що зовнішнім виглядом і габаритами нагадує звичайний сільський нужник - втім, судячи із дротів, що стирчать зсередини, все ж виконує трохи іншу функцію (сподіваємося, що ніхто не додумався залишити всередині генератор - бо споруда з виду дуже пожежно небезпечна).
![Жахливі чорні розводи, що залишилися після демонтажу, та купи сміття - воно явно лежить тут вже кілька місяців Жахливі чорні розводи, що залишилися після демонтажу, та купи сміття - воно явно лежить тут вже кілька місяців](https://cdn.informator.ua/@prod/media/kiev/2024/05/29/66570c7bf0a0d8.76215355.jpg)
Вже на самому трамвайному кільці помічаємо кілька "живих" бізнесів. Тут стоять виносні столики та парасольки з розвішаним крамом - все, що залишилось від колишнього магазинчика "Воєнторга", що колись стояв у низці яток на Старовокзальній. Покупці є, і чимало - саме тут купують одяг для київських захисників.
У "Ямі" зберегли їдальню для водіїв
Інша локація, яку ми поспішили перевірити - це, власне, "Яма". Тут ситуація трохи краще: ті МАФи, яким пощастило пережити знесення наприкінці 2023-го року, ще працюють. Так само функціонують кіоски з попереднього продажу квитків, страхування тощо - "ходовий" бізнес тут, зважаючи на те, що автобуси звідси ходять і у Європу. Доречі, Інформатор вже знаходив оголошення про продаж павільйонів з попереднього продажу квитків.
![Загальний вид на "Яму" та "стратегічний об'єкт" на Старовокзальній, схожий на сільський нужник Загальний вид на "Яму" та "стратегічний об'єкт" на Старовокзальній, схожий на сільський нужник](https://cdn.informator.ua/@prod/media/kiev/2024/05/29/66570cf82d6556.14774676.jpg)
Працюють також їдальня - після закриття усіх фастфудів це єдине пристойне місце (крім МакДональдсу), де можна пообідати без страху підхопити скажений шлунковий розлад, і кіоск з шаурмою навпроти, з приводу якості продукту якої вже є певні сумніви. Доречі, саме їдальня є місцем соціалізації водіїв-далекобійників: біля неї вони п'ють каву та спілкуються ще з середини "нульових".
Ще одна новація у "Ямі" - розмежування на в'їзд до автовокзалу. До перших ворітець тепер можуть заїжджати лише автобуси і маршрутні таксі, а інший - приватна парковка. Ціни, щоправда, завищені. Але так, бачиться, автівка буде знаходитись під гарантованим захистом: покинувши її просто вздовж вул. Петлюри чи на "кільці" Вокзальної площі, власник може опісля провести кілька захопливих годин, намагаючись видобути транспорт із штрафмайданчика.
Чому почався "мафоцид" у Києві та хто розкупив усі черешні за 1200 грн/кг
Нагадаємо, напочатку травня Інформатор писав про те, чому кіоски та торгові павільйони почали зносити саме поруч зі станціями метро та транспортними хабами. Від тимчасових торгових споруд "чистили" проходи до метрополітену - ймовірно, йдеться про централізований наказ спростити підходи до метро, як критично важливої інфраструктури та об'єкту укриття.
А днями Інформатор писав про весняний ягідний бум у Києві. На ринках та у магазинах виставляють як імпортовані, так і вже українські черешні та полуниці. А ціни в усіх різні: від 60 грн на Троєщині за кіло відбірних одеських черешень до 1200 - у елітному магазині на Печерську, і навіть 1600 на одному з ринків. Щоправда, отих, дорогих, вже нема - принаймні, за такою ціною: розкупили.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.
Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.