Кличко проводить секретні соцдослідження, питають про громадські рухи, вступ до НАТО та канал Київ

Інститут, що перебуває у комунальній власності громади столиці, одне за одним замовляє дослідження подвійного використання: з одного боку, на них можна посилатися, приймаючи будь-які рішення у місті, з іншого, їх можна використовувати під час передвиборчої кампанії

Соціологічні опитування Кличко
В Кличка замовляють одне соцдослідження за іншим, а їхні теми змушують задуматися про справжні мотиви проведення опитувань

Міська влада Києва замовила і вже провела низку цікавих соціологічних досліджень. Їх замовила комунальна науково-дослідна установа "Науково-дослідний інститут соціально-економічного розвитку міста", а результати на широкий загал не озвучувалися. Та цікаві, передовсім, самі теми, на які проводили опитування киян: з них можна зробити висновок, що у КМДА готуються чи то до розгортання чи то політичних штабів, чи то суттєвого посилення громадянської активності в столиці.

Питатимуть про розвиток міста та європейську інтеграцію

Станом на кінець вересня НДУ "Науково-дослідний інститут соціально-економічного розвитку міста" замовив два дослідження. Закупівлі ще не здійснені, керівництво установи розглядає пропозиції від соціологів. А увагу на себе звертає те, що перемагати на конкурсі стала одна-єдина компанія, "Перша рейтингова система".

Перше дослідження, на тему "Моніторинг ефективності реалізації Стратегії розвитку Києва до 2025 року", має завданням опитати не менше 2 тисяч киян, причому тривалість одного інтерв'ю становитиме від 35 хвилин. Вибірка має бути репрезентативна населенню Києва у віці від 18 років та кількості населення районів столиці (від Печерського - найменше, а з Дарницького чи Оболонського - більше). Свою пропозицію зробило ТОВ "Перша рейтингова система", 526 тис грн, відтак, одна анкета "коштуватиме" загалом 263 грн.

Друге дослідження називається "Оцінка мешканцями столиці європейської та євроатлантичної інтеграції". Його умови загалом ідентичні до першого опитування, за однією відмінністю - якщо перше дослідження включало в себе можливість телефонного опитування, то "євроатлантичне" може бути здійснене лише шляхом особистого інтерв'ю за місцем проживання респондентів. Пропозицію зробило те ж-таки ТОВ "Перша рейтингова система", і у документації про закупівлю зазначено, що воно ж стало переможцем 30 вересня, запропонувавши ціну у 708 тис грн. Таким чином, вартість анкети становитиме вже 354 грн.

Навесні досліджували телеканал "Київ"

Ще раніше, у червні 2024-го року, Інститут вже замовляв дослідження з приводу оцінки якості обслуговування відвідувачів ЦНАПів Києва. За документами, це соцопитування вже мало б було завершене - дедлайн з його проведення, згідно з документами, сплив у серпні. Втім, жодні дані з приводу ставлення киян до ЦНАПів та якості обслуговування так і не були оприлюднені владою міста. Між тим, виконавець (знову це ТОВ "Перша рейтингова система") отримав за роботу трохи більше за 1 млн грн.

Схожа ситуація - і з польовим дослідженням про оцінку молодими киянами якості життя та доступності сервісів Києва "для молодих чоловіків та жінок", на яке Інститут витратив 387 тис грн. І зі збором первинної соціологічної інформації про "стан розвитку інститутів громадянського суспільства" у Києві за часи війни (ТОВ "Дослідницька компанія "Соціополіс", 626,9 тис грн), що проводили навесні - на початку літа 2024-го.

Також з цікавих досліджень, що проводилися Інститутом на початку 2024 року, - збір даних про "гендерні аспекти розвитку людського капіталу" (у березні переміг також "Соціополіс" з пропозицією у 524 тис грн). А трохи раніше киян розпитували про "медіаспоживання". Тема опитування звучала, як "Моніторинг споживання комунальних медіа в місті Києві", і за цю справу також взялося ТОВ "Перша рейтингова система". За надважливі для КМДА дані про рейтинг телеглядіння ТК "Київ" та читання онлайн-медіа, як-от видання "Хрещатик", соціологи отримали 530 тис грн.

Навіщо питають та чому приховують результати

Зазначимо, що дані дослідження не є традиційною "передвиборчою соціологією". Так, не питають про популярність тих чи інших фігур у столиці - Віталія Кличка, Сергія Притули чи Гаріка Корогодського. Але соціологічний інструмент працює значно тонше, ніж "лобове" дослідження: так, до опитування про громадянське суспільство можна долучити питання, що дозволять акуратно з'ясувати ставлення містян до конкретних фондів чи "Життєлюба" Корогодського. А з вивчення інтересу до комунальних медіа можна довідатись, чи є ТК "Київ" таким вже ефективним інструментом донесення власних меседжів міським головою та його оточенням.

Цікавою та зовсім не властивою муніципалітету темою є європейська та євроатлантична інтеграція. Це одразу наводить на думку про політизацію досліджень та можливість використання їх в діяльності, зовсім не дотичній до міської та комунальної тематики.

Тепер - про, власне, публічність опитувань. Раніше Інститут опублічував більшість зі своїх досліджень: так, про ту-таки оцінку якості життя киян в контексті Стратегії розвитку міста в 2022-му році установа розповідала на своєму сайті. Також показувала оцінку якості надання послуг ЦНАПами - востаннє 2019 року. Одним з останніх було опубліковано дослідження про ставлення киян до перспективи підняття тарифів на проїзд (очікувано, негативне) - таке опитування проводили у червні 2021-го.

А в 2023-2024 рр. НДУ "Науково-дослідний інститут соціально-економічного розвитку міста" чомусь вирішив, що дослідження публікувати вже не треба. Цікаво, що це збігається у часі з пожвавленням політичної активності у столиці та "навколо" київської тематики - у центральній владі. Можна припустити, що в Кличка просто не поспішають дарувати опонентам зайві карти.

Втрата підтримки з боку киян та "чорні лебеді" Кличка

Нагадаємо, на початку червня Інформатор писав про те, що міський голова Києва став різко втрачати підтримку з боку киян. Насправді, залишити Віталія Кличка на наступний термін хотів би лише кожний четвертий мешканець міста, а двоє з чотирьох воліли б побачити його зміну на наступних місцевих виборах. У самому ж місті його мешканці бачать, радше, занепад, проблеми з екологією і безпекою, та побутову депресію.

Також ми досліджували реакцію міського голови на низку негативних подій, що мали місце в середині липня - як-от знесення садиби Зеленських чи трагедія на зіп-лайні над Дніпром. Цікаво, що "чорні лебеді", які завітали до Кличка, зіштовхнулися з не надто швидкою реакцією політичних і піар-радників мера Києва - відтак, його публічна комунікація з проблемних питань почала кульгати.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube