У рішенні витратити майже 14 млрд грн на будівництво є не лише моральний аспект, бо негоже так робити, коли йде наступ на Харків, а й чисто практичний розрахунок: новий тендер переб'є негатив від попередньої недобудови та відверне увагу від гучних розслідувань
Неймовірно, але факт: після усіх зловживань і кримінальних справ з приводу крадіжок грошей на будівництві метро на житловий масив "Виноградар" у Києві в Кличка вирішили... оголосити новий тендер на відновлення робіт. Одразу розчаруємо мешканців Мостицької чи Вітряних Гір: метро доїде ще нескоро. І причина тут – увага, спойлер! – не лише у відсутності грошей на таке будівництво. Власне, важливі самі наміри, через які у столичному метро знову оголошують закупівлі. Будівництва все це стосується опосередковано - нажаль.
Урочисте оголошення тендеру відбулося 13 травня. КП "Київський метрополітен" навіть не полінувався написати розгорнутий пост в себе на сторінці, відтак, заздалегідь розраховуючи на публічність. Широко анонсували подію і в КМДА. Очікувана вартість - майже 14 млрд грн, прийом пропозицій триватиме до 28 травня. А напередодні провели ще й державну експертизу з позитивним експертним звітом.
"Наразі на об'єкті побудовано правий перегінний тунель протяжністю майже 1250 метрів від ст. "Мостицька" до ст. "Сирець". Крім того, завершене будівництво основних конструкцій перегінного вентиляційного вузла", - нагадали у підземці трохи подробиць з будмайданчика, забувши, втім, додати, що вже досить довго об'єкт стоїть закинутим, і з нього періодично тягнуть дроти та кабелі шукачі кольорових металів.
Додамо подробиць з тендеру і ми. У документах прописане конкретне обладнання будівельників. Так, йдеться про "верстат", що забезпечує не менше за 200 метрів на місяць конструкцій (3 штуки); спецзасоби для струменевої цементації ґрунтових основ (також 3+), один або більше гірничопрохідницький комплекс (умови - прохід не менше за 250 метрів на місяць). Також переможець повинен мати принаймні 1 кран, що підіймає 100 тон, 2 або більше - на 40 тон, 6 або більше - 25-тонних кранів.
Із важкої та колісної техніки - треба мати не менше 10 навантажувачів, 30 та більше самоскидів, 10 чи більше екскаваторів, 6 чи більше бульдозерів. Не менше за 10 бетонозмішувачів, з десяток бортових авто, 4 чи більше екскаваторів... Скільки компаній в Україні наразі відповідають цим умовам - велике питання, а відтак, умови цілком могли бути прописані під конкретного переможця.
"Мені здається, тендер треба було проводити, щоб технологічно продовжити роботи (навіть на закинутому будмайданчику хтось має щось робити - принаймні забезпечити охорону: попередній підрядник, "Київметробуд", просто покинув майданчик напризволяще - Ред.) Ну, а той факт, що на підготовку пропозицій для такого серйозного тендера дали лише два тижні (нагадаємо, учасники мають визначитися до 28 травня - Ред.), дійсно свідчить про те, що тендер було виписано під когось одного", - коментує Інформатору Андрій Вітренко, голова комітету Київради з "бюджетних" питань.
Друге "але" у тендері збудило громадськість - якщо Віталій Кличко самостійно гортає стрічку Facebook, він точно матиме кілька нових сивих волосин. Річ у тім, що місто збирається витратити майже 14 млрд грн не просто під час широкомасштабного вторгнення, а ще й у час, коли ворог намагається вести наступальні дії у напрямку Харкова. Купувати бодай щось у такі часи, окрім "мавіків" чи окулярів для фронту просто шкідливо для подальшої політичної кар'єри, про що Кличкові нагадали водночас не менше кількох тисяч соціально активних киян.
"Тендер на 14 млрд грн на метро в Києві під час активного наступу на Харків? Серйозно?! - Суспільний договір повернув не туди. Зараз всі громади, що мають додатковий фінресурс, мають підставити плече державі та додатково оперативно підтримати ЗСУ!" - пошпетив Кличка його політичний спаринг-партнер з ТСК Верховної Ради, Віталій Безгін.
А ветеран Олег Симороз, що вже не раз доводив політтехнологів київського міського голови до шалу, цього разу обійшовся майже без обсценної лексики в дописі, покартавши Віталія Кличка у більш-менш парламентських висловах. Головний зміст зводився до короткої тези: жодного "мирного життя" - на кшталт 14 млрд грн на метро - до моменту, поки триває війна.
"Яке бляха метро, коли у нас одна з найскладніших ситуацій на фронті за всі 10 років війни? Які цивільні бюджети з будівництвом метро, коли цього метро може просто не бути як і держави? Ми програємо, якщо влада буде жити парками та розвитком "цивільних потреб", - зазначив Симороз.
Третя причина прозаїчна. В бюджеті міста просто немає, і у найближчому майбутньому навряд чи з'явиться, сума на продовження будівництва. Власне, у такій дорогій справі, як добудова гілки метро, розраховувати місто могло б лише на фіндопомогу від ЄБРР чи Світового банку - але анонсів таких кредитів наразі не було.
"Одразу скажу: цих коштів немає. В бюджеті міста будівництво метро не забюджетовано, особливо - у такому обсязі", - каже Інформатору Андрій Вітренко.
Цікаво, що ще за часів прем'єрства Володимира Гройсмана у Кабміні підписали постанову про можливість виділення авансу на 95% від суми тендеру. Очільник "бюджетної" комісії Київради нагадує, що у тому документі прописали ексклюзивну умову: переможець тендеру може не звітувати про використання цього авансу протягом 24 місяців - відтак, гроші просто віддають компанії строком на два роки "під чесне слово". Є питання і до самої суми.
"Якщо врахувати інфляцію у порівнянні з 2019 роком, коли об'єкт оцінювали у 4 млрд грн, нова сума здається трохи фантастичною. По ідеї, зараз бюджет будівництва має бути у межах 6-6,5 млрд грн. Які висновки експертизи змусили Київський метрополітен оцінити новий тендер у 14 млрд грн?" - задається питанням медійник Олег Васильєв.
Вітренко пояснює: справа не в нечуваних обсягах девальвації національної валюти, які чомусь побачили у КП "Київський метрополітен" - а у змінах, які внесли в проєкт лінії метро минулого року. За його словами, метро заздалегідь повідомляло про коректування.
"Йдеться про часткові зміни - планувалося на них витратити 70 млн грн. Мені здається, вони витратили лише 20 млн, відтак, неясно, чи повністю відкореговано цей проєкт. Також мені не дуже зрозуміло, чому саме на таку суму відбулося зростання - а якщо там виникли якісь додаткові роботи, нехай пояснять, чому це саме так", - зазначив він.
Наостанок ще одна цікава подробиця. У травні 2024 року КМДА зробило запити на кілька дуже потужних витрат з міського бюджету. Буквально за тиждень до оголошення тендеру можновладці задумали статутне поповнення "Київтеплоенерго" на 2,5 млрд грн. Ще 1,5 млрд задумали витратити на створення КП "Київводоканал".
Якщо врахувати, що за тиждень підземка зробить запит ще й на будівництво лінії, ситуація стає схожою на певний план із надвеликих витрат. А вони дійсно титанічні для столиці: навіть за умови, якби Київ зберіг "військовий" ПДФО (податок, який сплачують силовики зі своїх зарплат, що значно зросли з початком війни - гроші забрали у громад восени 2023-го, проти чого воював Кличко), його обсяг на 2024-й вклався б приблизно у 7 млрд грн.
Відтак, можна вибудувати декілька версій того, що відбувається. Перша - іміджева. Насправді, будувати метро наразі немає ані фізичної, ані фінансової змоги. Та Віталію Кличко необхідні перемоги після провалу з закриттям 6 станцій в грудні 2023-го. Саме тільки оголошення про початок робіт збудить громадськість і на якийсь час поверне народну любов. Також таким чином мер закриває питання із розкраданням грошей на будівництві попередніми освоювачами: всі вони відходять у "попередній період", так, ніби їх крали за "минулих тендерів".
"З технологічної точки зору новий тендер може дійсно ніби "закрити" ті питання. Але я боюся, що за таких умов метро стане "Подільсько-Воскресенським мостом №2". Та й немає ясності про те, що сталося з попередніми 4 млрд грн - за них хтось та й має понести відповідальність", - каже Вітренко.
Друга версія також пов'язана з медійкою. Річ у тім, що лише тиждень тому команда BIHUS.info випустила гучне розслідування, у якому доказала, що в жовтні 2022-го компанія "Київметробуд" перерахувала ТОВ "Позитив-В" 140 млн грн у якості авансу за постачання будматеріалів для зведення підземки. Втім, замість матеріалів компанія зробила "добру справу", сміливо задонативши ці кошти іншим бізнесам, пов'язаним з гучними прізвищами (найцікавішим з яких, за даними журналістів, було "Тищенко" - так, саме з депутатом Верховної Ради були пов'язані їхні засновники/керівники).
Власне, з цього розслідування також випливало, що Кличко не збирається будувати метро. Відтак, оголошення нового тендеру може перебити негатив від публікації та виконає технологічну функцію з версії №1.
Версія третя: якісь кошти місто все ж зможе знайти. Київ - великий мегаполіс із сотнями комунальних підприємств, деякі з яких дійсно приносять прибутки (зокрема, ті, що пов'язані з комунальним транспортом - їм, припустимо, і дотувати новий довгобуд Кличка). Крім того, можуть бути кошти від іноземних донорів.
Відтак, мер створює - точніше, відновлює із забуття - величезну годівничку на 14 мільярдів гривень прямо посеред охопленого транспортними проблемами Виноградаря. Не факт, що за такого розвитку подій метро дійсно почнуть будувати. Але хоча б припинять розносити на метал тунель, що, як звітує КП "Київський метрополітен", вже побудований від ст.м. "Сирець".
Нагадаємо, днями Інформатор писав, що роботи з позапланового обстеження тунелів КП "Київський метрополітен" очікуваною вартістю у понад 13 млн гривень виконуватиме сумнівна компанія з крихітним капіталом. Її зареєстровано у селі Буки Житомирської області, і за деякими ознаками це - підставна компанія, головною функцією якої є не допустити до тендера справжніх учасників чи скомпроментувати закупівлі взагалі. Раніше їй вже доводилося брати участь у схожих процедурах.
У Києві йде дискусія про підвищення тарифу на проїзд у метрополітені. Обіцянка Віталія Кличка не збільшувати ціни залишається у силі - проте існує об'єктивна необхідність: згідно з чільними видатками КП "Київський метрополітен", тариф мав би зрости щонайменше втричі. Тепер цю суму підтвердили і фахівці, що досліджують питання міського транспорту.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.