Високомуральні цінності: хто судитиме стінописи у Києві і вирішуватиме їхню долю - особистості й деталі

Інформатор дослідив персональний склад комісії, затвердженої Кличком для дослідження ідей зі створення муралів у столиці: окрім чиновників від КМДА та близьких до мистецтва людей, арт-менеджерів, що супроводжують проведення виставок і курують арт-простори, ми знайшли у складі справжніх зірок сучасного мистецтва

Кличко мурали Київ
У Києві з осені 2023-го діяло ембарго на створення нових муралів, втім, його дотримувалися не всі художники

У Києві затвердили персональний склад Комісії з питань погодження ескізів та локацій розміщення муралів. Поки чиновники КМДА обіцяють обов'язково розглянути усі пропозиції на предмет художньої та культурної цінності, ми вирішили дослідити персональний склад цієї комісії. І окрім чиновників від КМДА та близьких до мистецтва людей (арт-менеджерів, що супроводжують проведення виставок і курують арт-простори - це потужний бізнес), ми знайшли у складі справжніх зірок сучасного мистецтва.

Про затвердження складу комісії повідомили на сайті Київради. За словами заступниці міського голови Ганни Старостенко, члени цього новоствореного органу мають обирати найкращі серед численних ініціатив щодо створення муралів у столиці.

"Фахівці враховуватимуть їхню концепцію, художню і культурну цінність, актуальність, гармонійне інтегрування в урбаністичний простір тощо. Окрім цього, експерти враховуватимуть наявність погодження про розміщення розписів із місцевими громадами", - зазначила Старостенко.

Умовно, склад комісії можна розділити на декілька складових. Перша - чиновники від КМДА, що мають найменше стосунку до художньої складової. Друга - "менеджери" від світу мистецтва, їх також чимало. Третя - власне, самі митці. В Кличка вирішили запросити зірок - і вони погодилися. І четверта - вузькі фахівці, історики Києва що, власне, представлена одним прізвищем. Цікаво, що весь склад комісії, 10 людей, поділяється таким чином на три рівновеликі групи і одного історика.

"Зірки" у комісії

Володимир Манжос - безумовно, "залучена зірка". Це художник-мураліст, причому працює вже по всьому світі. З 2004 року — учасник стрит-артгрупи Interesni Kazki, що створила понад 100 робіт в Україні, а 2011-го зробила надуспішний дебют на Miami Art Basel. Псевдонім - WaOne, береться за комерційні проєкти, як-от вітрини для бренду Hermès в Японії.

Назар Білик, художник і скульптор, переможець конкурсу на найкращий проєкт пам'ятника "Убієнним синам України" в урочищі Сандармох у Карелії (РФ), автор скульптури "Дощ" на Пейзажній алеї та пам'ятного знака на місці загибелі журналіста Павла Шеремета.

Юрій Вакуленко - без гендиректора Київської національної картинної галереї перелік був би неповним. Живописець, графік, представник Нової хвилі і музеєзнавець очолив колишній Музей Російського мистецтва 2004-го, але вибагливому глядачеві він відомий ще з кінця 80-х, коли став засновником неординарного художнього об'єднання "39.2°" (до нього входили митці-авангардисти, що представляли нове українсьве мистецтво, а у 1988-1989 рр. провели велику і неофіційну виставку просто в кінотеатрі "Зоряний" у центрі Києва).

Менеджери від світу мистецтва

Олег Соснов, фотограф, колекціонер, куратор візуальних проєктів, один зі співорганізаторів "Французької весни в Україні" та виставок у київському арт-просторі "Маяк". Роботи Соснова зберігаються у приватних колекціях в Україні та ЄС. А ще, претендував на керівництво Українським культурним фондом. Його стихія - радше, не саме мистецтво, а все, що його оточує: розробка концепцій, пошук партнерів і фінансів, переговори з митцями і укладення контрактів тощо.

Ольга Балашова, мистецтвознавиця, що керує ГО "Музей сучасного мистецтва", яка раніше працювала заступницею директора з розвитку в Національному художньому музеї України. Її головна ідея в ГО - створення державного музею сучасного мистецтва: вона каже, що усі приватні інституції з часом "зникали і розчинялися", на відміну від Національного чи Одеського художнього музею.

Катерина Тейлор, незалежна кураторка мистецьких проєктів, і саме до неї Інформатор звертався по коментар з питанням, чи варто "цензурувати" мурали і обмежувати художників. Тейлор була авторкою та ведучою шоу "Штучний інтелект" на радіо "Аристократи", розробляла проєкти для UNICEF, "ООН Жінки", Світової продовольчої програми, Антикорупційної ініціативи Європейського Союзу. Співпрацювала з Йоркширським скульптурним парком, Британсько-українською торговою палатою, Європейським банком реконструкції та розвитку, Французьким інститутом тощо. Засновниця агенції культурного менеджменту Port.agency.

Чиновники від КМДА

Вікторія Кривоносова, заступниця директора Департаменту територіального контролю Києва - задля впорядкування і визначення локацій для облаштування муралів. Вікторія є держслужбовицею з середини травня 2024-го, і нині перебуває ще на випробувальному терміні у Департаменті. За освітою - менеджер із зовнішньоекономічної діяльності (НАУ, 2005 р.)

Світлана Липківська, заступник директора Департаменту містобудування та архітектури КМДА - керує управлінням ландшафтної архітектури і комплексним благоустроєм. Вона керуватиме якраз "архітектурною" складовою, і стежитиме, щоб мурали вписувались у загальний контекст вулиці/мікрорайону.

Олександр Малихін, заступник директора Департаменту комунальної інфраструктури КМДА - начуправління житлово-комунальної політики: до мистецтва також не має жодного стосунку, його сфера - підготовка житлово-комунального господарства до різних аспектів його буття. Ймовірно, сенс перебування у комісії - технічні аспекти створення муралів.

Історикиня і дослідниця Києва

Олена Мокроусова, заступниця гендиректора Київського науково-методичного центру по охороні, реставрації та використанню пам'яток історії, культури і заповідних територій з наукової роботи. Насправді, вона є знаною київською історикинею, ще з 90-х проводила вивчення історичної забудови міста, з 1997-го працює у відділі обліку пам'яток Київського центру, має 3 книги і понад 50 наукових статей з історії Києва - відтак, саме Олені Мокроусовій належить узгоджувати розміщення муралів у історичній забудові.

Чому у Києві ввели тимчасове ембарго на нові мурали і як самі митці реагують на цю заборону

Нагадаємо, навесні Інформатор писав про дискусію у Києві, пов'язану зі створенням муралів. Мастила у вогонь тоді підлила відома мисткиня, Євгенія Фуллен - на Святошині вона створила стінопис з зображенням Михайла Грушевського. Причому він постав після того, як Київрада прийняла ембарго на створення будь-яких муралів у місті до розробки єдиних правил узгодження ескізів та їх локацій. Варто зазначити, що сама особистість на муралі вже є певним викликом: "а спробуйте-но зафарбувати Грушевського!"

Також ми розповідали про заборону на створення муралів від Київради. У листопаді 2023-го депутати вирішили ввести тимчасове ембарго до моменту розробки механізму узгодження їх ескізів. Одним із останніх муралів, намальованих до цієї заборони, стала робота, присвячена енергетикам та силам ППО. Вона з'явилася у середині листопада.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube