Відключені від електропостачання мешканці отримують сповіщення, коли світла вже немає, і вимушені сплачувати не лише заборгованість, а й вартість повторного підключення
У Києві активно знеструмлюють оселі тих, хто потрапив до списків на відключення через борги за електроенергію. А таких стає дедалі більше, адже суми в платіжках, на відміну від заробітної плати, лише зростають, а мораторій на відключення світла вже не діє. Постачальні компанії, які діють під брендом Yasno, обіцяли попереджати про знеструмлення через несплачений борг, надсилаючи повідомлення про відключення, де вказана його дата. При цьому між отриманням попередження та відсутністю світла в оселі має пройти 10 днів, які даються на сплату боргу. Проте в реальному житті все відбувається інакше - і вже почалися скарги від киян.
Про несвоєчасне, і геть запізніле, попередження про відключення у коментарях під дописом у Facebook гендиректора компанії Yasno Сергія Коваленка 15 жовтня 2024 року розповіла киянка Вікторія Чурсіна. Ситуацію виклала так: оселю киянина знеструмили зранку 10 жовтня "без жодних попереджень", після чого впродовж години він сплатив борг. Того ж дня в центрі обслуговування Yasno біля станції метро “Деміївська” його примусили сплатити 2917 грн за відновлення постачання електроенергії. За законом все правильно: повторне підключення передбачає оплату робіт за відновлення електропостачання. І залежно від типу відключень це може коштувати від 306 до 3600 грн.
Але, за словами киянки, споживача не попередили. А відтак, він не мав тих 10 днів, впродовж яких міг сплатити борг, аби не допустити відключення квартири. Як зазначає Вікторія, менеджер, з яким контактували через знеструмлення, заявив у відповідь: мовляв, “все відправлялось”, маючи на увазі лист з попередженням.
“Попередження про відключення споживач особисто таки отримав рекомендованим листом, але 13 жовтня. Дата його появи у поштовому відділенні Укрпошти 8 жовтня, про що є відповідний документ. На підставі яких регулюючих нормативних/законодавчих актів держави Україна 10 жовтня була здійснена процедура "стимулювання" цього споживача?”, - запитує киянка.
Поки що відповіді від Сергія Коваленка вона не отримала - принаймні, у публічній площині. Але на сайті компанії Yasno вказано, як за законом має відбуватися вся неприємна процедура. Якщо компанія має актуальні дані клієнта, вона має нагадувати йому про заборгованість різними способами - через email або viber/смс-повідомлення. Якщо боржник не реагує або компанія-постачальник не має можливості надсилати такі нагадування, вона передає заявку про припинення електропостачання оператору системи розподілу, який безпосередньо виконує технічні роботи.
“Клієнту постачальник надсилає попередження про відключення, де вказана дата, з якої може відбутися знеструмлення. Окремо про відключення клієнта також має повідомляти і оператор системи розподілу. Згідно з правилами припинення електропостачання може відбутися не раніше, ніж через 10 робочих днів після отримання попередження від електропостачальника та через 5 робочих днів - після попередження від оператора системи розподілу, - повідомляють у Yasno.
Здається, ключові слова тут - “отримання попередження”, хоча, схоже, що при відключеннях починають рахувати з моменту подачі заявки від постачальника до оператора системи розподілу. Проте ці 10 днів - це той самий строк, в який боржник має можливість сплатити або оформити реструктуризацію боргу й сплачувати частями. Але ж у будь-якому разі не допустити відключення, яке передбачає ще й додаткові витрати на повторне підключення електроенергії.
Нагадаємо, Інформатор розповідав про те, що КП "Київтеплоенерго"заборгувало НАК "Нафтогаз України" 20,7 млрд грн. Якщо розділити цю суму на всіх киян, вийде, що кожен мешканець столиці повинен буде сплатити 6900 грн. Втім, газовий монополіст має наміри реструктуризувати частину цього боргу, що утворювався впродовж багатьох років, починаючи приблизно з 2018-го.
Ще раніше ми писали про те, що сумарний борг киян перед КП "Київтеплоенерго" становить 7,5 млрд грн. При цьому 16% з усіх споживачів накопичують заборгованості тривалий час, не звертаючись по реструктуризацію. А кожен десятий киянин за весь опалювальний сезон 2023-2024 не сплатив за послуги жодного разу.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.