Відчув себе обізянкою в зоопарку: киянин на колісному кріслі - про кринжовий досвід їзди у громадському транспорті

Громадський діяч Дмитро Щебетюк спробував проїхати Києвом у тролейбусі та метро й отримав нагадування, що інклюзія в столичному транспорті здебільшого існує лише у звітах

Київпастранс громадський транспорт
Користуватися міським транспортом малобільній людині складно, але Дмитро вважає, що тільки регулярна присутність людей з інвалідністю у публічному просторі і вимоги до сервісу можуть змінити застарілу систему

Щоб дістатися з басейну до станції метро “Арсенальна”, Дмитру Щебетюку довелося пережити транспортну квест-гру з бар’єрами, охоронцями та озираннями пасажирів. Звісно, тренінги від “Київпастрансу” для обслуговування маломобільних пасажирів - справа корисна, але, на жаль, вони жодним чином не покращують безбар’єрність громадського транспорту, який, здається, складається із суцільтних бар’єрів. Подорож Дмитра стала показовою демонстрацією того, як транспортна система столиці виключає людей з обмеженими фізичними можливостями.

Про випробування громадським транспортом Дмитро Щебетюк розповів на своїй Facebook-сторінці . Здивувати його не просто - він відомий активіст, засновник ініціативи “Доступно.UA” і людина, яка вже понад десять років пересувається на візку після травми хребта. Втім, результат поїздки виявився красномовним -  від автобуса, що не прийшов, до ескалатора, де від нього охороняли інших пасажирів.

Почалося з того, що чекати на прямий автобус до “Арсенальної” довелося надто довго, тому Дмитро поїхав із пересадкою, двома тролейбусами. У салон потрапив, а от вийти вже не вдалося: водій зупинився надто далеко від тротуару, і між платформою та дверима залишилася прірва. Щебетюк намагався покликати водія, але його не почули, двері зачинилися, і тролейбус поїхав далі. Тільки завдяки втручанню небайдужої пасажирки, яка пішла до кабіни й пояснила ситуацію, на наступній зупинці вдалося зупинитися ближче.

Наступним етапом було метро, де перед турнікетами один із пасажирів запропонував допомогу, але ж за правилами вдвох пройти не можна. Тому весь шлях - від ескалатора до вагона - відбувався під наглядом двох представників воєнізованої охорони. До речі, на ескалаторі вони пояснили Дмитру, що слідкують за тим, аби він не впав і не травмував інших пасажирів. Самі ж пасажири не приховували здивування від появи у підземці людини на візку.

“Люди оглядалися на ескалоторі, коли я заходив у поїзд, усі в вагоні озиралися, ті хто заходили на інших станціях також. Мені було супер незручно. Прикольно відчувати себе обізянкою в зоопарку”, - іронізує Дмитро.

Хоча це здивування - теж про відсутність безбар’єрності у столичному транспорті. Маломобільних пасажирів у ньому практично немає, адже він для таких не пристосований. І реакція киян на Дмитра лише підтвердила, що людина у візку, яка їде в тролейбусі чи в метро, досі сприймається як виняток.

Щебетюк помітив, що він - не єдиний, кому складно. На станції “Житомирська” дві жінки з сином, який користується милицями, змушені були нести його вгору по сходах. На “Святошині” чоловік із поламаною ногою намагався викликати ліфт, але кнопка не працювала, і він почав дертися сходами сам. Дмитро зауважує, що одним людям надмірно нав’язують супровід, інших - ігнорують, і це не схоже на систему підтримки. 

Насамкінець сам Щебетюк визнає: він розуміє тих, хто уникає громадського транспорту. Але водночас вірить, що тільки регулярна присутність людей з інвалідністю у публічному просторі і вимоги до сервісу можуть змінити застарілу систему.

За що лають Київпастранс: хибні строки ремонту фунікулера й дивні умови для пасажирів трамваїв

Нагадаємо, днями Інформатор писав про те, що на київських "транспортних" пабліках обговорюють дивну політику КП "Київпастранс", яка передбачає, що пасажирів припинили допускати у салони трамваїв на кінцевих зупинках. Дописувачі просять відкривати двері у трамваях під час відстою, щоб пасажири могли зайти у вагони.

Також ми наводили думку транспортних фахівців, які стверджують, що КП "Київпастранс" використовує фунікулер нераціонально. Мова про планові ремонти цього транспорту, які проводяться не тоді, коли попит на цей вид транспорту найменший, а, навпаки, у "пікові" літні місяці, у 2025 році - з 14 липня до 22 серпня.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити