До Києва таки привезли вагон трамвая типу 2М з бортовим номером 919, який розібрали та покинули на задвірках СТО у Харкові на початку повномасштабного вторгнення
До Києва таки привезли вагон трамвая типу 2М з бортовим номером 919. Ретровагон 1928 року випуску, який раніше стояв на постаменті перед Подільським трамвайним депо, заледве розшукали навесні 2025-го року на задвірках підприємства у Харкові, де його мали б відновлювати: він стояв у розукомплектованому вигляді просто неба. І от нарешті жалюгідні залишки вагона №919 дісталися до Дарницького трамвайного депо столиці.
Світлину, на якій видно, як залишки вагона завозять на платформі на територію Дарницького трамвайного депо, оприлюднив Facebook-паблік київської транспортної спільноти. Фахівці зауважили лише, що рухомий склад нарешті повернули Києву, а на зауваження, що, мовляв, вже немає, що відновлювати (вагон розібрали майже повністю), додали, що вдалося зберегти агрегати ретротранспорта - і це головне.
Насправді ж повернули лише жалюгідні залишки передньої частини вагона, де колись містилося місце водія. Також можна припустити, що привезли й репліку його рами, яку почали виготовляти у Києві із використанням оригінального візка (її також транспортували до Харкова ще перед самим початком повномасштабного вторгнення). 80% вагона - пасажирський салон, зовнішня обшивка й дах - відсутні.
До Харкова ретровагон №919 поїхав згідно з розпорядженням тодішнього заступника гендиректора КП "Київпастранс" Кирилюка. Там він зберігався на звичайному СТО, де його розукомплектували й покинули просто неба, хоча мали б провести відновлення. Саме колишнє керівництво підприємства і має понести відповідальність за подібне управлінське рішення.
"Трамвай повернувся розукомплектованим, пошарпаним, із проїденими дірками у корпусі. Боляче дивитися, як виглядає те, що колись було гордістю міста. Хочеться вірити, що Київ знайде для нього сили й любов, аби повернути до життя. Бо це — не просто метал. Це частинка історії", - пише про трамвай голова ГО "Місцеві" Олег Шульга.
Вагон №919 виготовили у 1928 році в Києві, на трамвайних майстернях імені Домбаля. Він курсував вулицями столиці до 1949 року, а згодом працював у Конотопі. У 1989 році його повернули до Києва, і з 1986 року він стояв на постаменті біля Подільського трамвайного депо як пам’ятник міському транспорту.
У 2015 році його зняли з постаменту, й тоді в “Київпастрансі” обіцяли зробити з вагона екскурсійний ретро-трамвай. Але замість реставрації трамвай поступово зник із поля зору. Виявилося, що він перебував і на території музея "Київпастрансу" ІЕРЦ на вул. Павла Усенка, і на автобусній СТО, де почали виготовляти репліку - візок із використанням оригінальних деталей і агрегатів початку ХХ століття.
У 2024 році активісти визнали: доля 919-го досі невідома, працюючого ретро-трамвая в Києві немає, а єдиний подібний вагон можна побачити лише в Чернівцях, де він збережений як пам’ятник. Лише у квітні 2025 року з’ясувалося, що унікальний вагон не знищили. Його рештки розшукали на задвірках АТП у Харкові під відкритим небом, у нинішньому, розукомплектованому, стані.
Нагадаємо, днями Інформатор написав, що ретротрамвай №919 повертається з Харкова до Києва. При цьому його повернення виглядає справжнім дивом - останні 10 років були для нього непростим випробуванням. Тепер буде шанс, що вагон отримає нове життя - як пам’ятник або як діючий ретротранспорт.
У квітні ж 2025 року ми розповідали, що ретротрамвай розшукали у Харкові, де він тихо "помирав" на автотранспортному підприємстві. Туди його передали на відновлення за тиждень до вторгнення РФ до України, причому, у повній комплектації - відвезли як старий корпус, так і репліку рами, яку почали вже виготовляти у Києві з використанням оригінального візка.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.