З'ясувалося, що вагон перевезли до Харкова за тиждень до початку повномасштабного вторгнення заради відновлення, але за три роки вагон лише розукомплектували й покинули на задвірках підприємства, де він стоїть просто неба та руйнується
Ретротрамвай 1928 року, який довгий час стояв перед Подільським трамвайним депо, тихо "помирає" у Харкові. Туди його передали на відновлення напочатку 2022 року, за тиждень до вторгнення Росії до України. Причому передали у "повній комплектації" - тобто, відвезли як старий корпус, так і репліку рами, яку почали вже виготовляти у Києві з використанням оригінального візка. Нині рухомий склад стоїть просто неба - на задвірках підприємства, що займалося відновленням київського ретротрамвая.
Про долю знаменитого ретротрамвая типу 2М, що стояв перед Подільським трамвайним депо з 1986 року по грудень 2015-го, розповів київський трамвайний ентузіаст Максим Шарафан під дописом Київської Транспортної Спільноти "КТС". За його даними, станом на 2024 рік (осінь/зима, судячи з фото) старенький київський трамвай перебував у Харкові, де стояв просто неба на одному з транспортних підприємств (звичайних СТО з обслуговування автомобілів), що мало б відновлювати київський трамвай.
"Харків, 2024 рік. На задворках підприємства, що займається відновленням ексклюзивного трамвая, ми знайшли догниваючі рештки оригінала", - зауважив Максим Шарафан у коментарі.
На СТО вже почали робити візок для репліки трамвая, втім, роботи припинилися з початком вторгнення РФ. Фото: Максим Шарафан
Також ентузіаст показав фото зсередини СТО, де почали робити репліку оригінального трамвая, як зауважив Шарафан, з можливістю його експлуатації. На світлині видно основу, візок трамвая, зварений з сучасних матеріалів. Також у коментарях під публікацією підписники пабліку стверджують, що через вагон у Києві ведеться слідство, відтак, у "Київпастрансу" поки немає, про що повідомити принагідно до цього пам'ятника.
Зауважимо, що у Харків знаменитий трамвай передали ще 2022 року - тобто, він перебуває у нинішньому розукомплектованому стані вже понад три роки. Вагон №919, що стояв на постаменті перед Подільським трамвайним депо з 1986-го, вирішили відреставрувати ще за попереднього керівництва КП "Київпастранс", і в грудні 2015-го зняли з постаменту.
Спочатку його вивезли на територію музея "Київпастрансу" ІЕРЦ на вул. Павла Усенка. Звідти у 2017 році кузов передали на територію автобусного СТО, де почали виготовляти репліку, яка змогла б їздити по трамвайних коліях Києва. Там стали виготовляти візок - із використанням оригінальних деталей і агрегатів початку ХХ ст. Але зрештою чомусь вирішили передати трамвай та усі виготовлені елементи до Харкова.
Вагон №919 був виготовлений в українській столиці 1928 року на Київському заводі електроніки ім. Ф. Дзержинського. Такі вагони тут виробляли масово, вони мали дерев'яний кузов, металеву раму й неповороткі візки. З Києва вагони везли до інших міст України і РСФСР.
Саме цей вагон курсував за різними маршрутами у Києві до липня 1949 року, коли його вивезли до Конотопа. А вже 1989 року повернули до Києва і встановили на постамент біля Подільського депо, як пам'ятник київському трамваю.
Нагадаємо, днями Інформатор писав про інший ретротрамвай, який може повернутися на вулиці Києва. Йдеться про історичний синій вагон з номером 1892, що його передали на відновлення до Дарницького депо. І є надія, що столиця нарешті не відставатиме від інших міст та отримає власний працюючий ретро-трамвай після більше ніж 10-річної перерви. Наразі у цехах Дарницького депо вже почалася реконструкція ексклюзивного транспорту.
Про спробу розшукати старовинний вагон типу 2М ми писали у жовтні 2024-го: тоді було зрозуміло лише, що трамвай з бортовим номером 919, що майже три десятиліття простояв на постаменті біля депо, зник з Києва. А у КП "Київпастранс" лише розповіли, що продовжують капремонт вагонів Т3, що були побудовані у Празі, в 1973 році.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.