Мобільні оператори кажуть, що зв'язку та Інтернету під час відключень світла у Києві поки не буде

Серед причин, про які йдеться у спільній заяві "Київстар", Vodafone і lifecell, є різні фактори - від необхідності повної перебудови інфраструктури компаній до нестачі працівників

мобільний зв'язок інтернет
Мобільний зв'язок та інтернет мають бути доступними під час відключень світла впродовж 10 годин

Оновлені вимоги до роботи базових станцій мобільних операторів в умовах воєнного стану, які запровадив Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій, викликали одностайну реакцію мобільних операторів. Адже забезпечити 100% автономність мобільного зв'язку та інтернету протягом 10 годин під час відключень електропостачання вкрай складно. До того ж усі три оператори вже у кілька разів збільшили ресурси для автономної роботи своїх мереж у порівнянні з 2022 роком.

Зокрема, компанії інвестували в енергонезалежність своїх мереж понад 3 млрд грн, оновивши на своїх базових станціях 370 тисяч акумуляторів та придбавши 5,4 тисячі генераторів та інших джерел безперебійного живлення, йдеться у спільній заяві "Київстар", Vodafone і lifecell. Проте вони наполягають, що справа не тільки у витрачених коштах, головне, що відповідність вимогам залежить від ситуації в енергетиці, яка кожного дня непередбачувана. А їхнє виконання потребує не тільки чіткої взаємодії з енергетиками, а й повної перебудови інфраструктури в частині енергозабезпечення та розміщення обладнання. 

“Для виконання цих вимог важливим є постачання електроенергії протягом часу, який необхідний для повного заряджання обладнання резервного живлення. Це вимагає надання дозволів з боку постачальників електроенергії (обленерго) на збільшення потужності електричного струму, що живить базові станції, оскільки збільшення кількості акумуляторів створює подвійне навантаження на енергосистему. За приблизними розрахунками, аби забезпечити заряджання акумуляторів, які будуть живити базові станції мобільних операторів протягом 10 годин у випадку знеструмлення, знадобиться потужність близько 2,8 ГВт*год електроенергії на добу. Для цього потрібно задіяти потужність по суті одного енергоблоку АЕС”, - йдеться у заяві.

Крім того, мобільні оператори вказують на не такі глобальні, але не менш важливі фактори, які утруднюють виконання вимог НІЦУ в зазначені короткі строки. По-перше, це проблеми з кваліфікованим персоналом для обслуговування генераторів та акумуляторів - їхня фізична нестача та неможливість їхнього бронювання від військової служби. 

По-друге, необхідність закуповувати акумулятори та генератори за кордоном через нестачу необхідної кількості в Україні. Що означає, що доведеться довго чекати. По-третє, неможливість встановлення й обслуговування генераторів на дахах будівель, де розташовано більшість базових станцій.

“Особливо у великих містах зі значною щільністю населення, де спостерігається підвищене навантаження на мережі, оскільки це заборонено відповідними будівельними й санітарними нормами”, - йдеться у заяві.

По-четверте, проблеми з розширенням орендованої площі, займаної додатковими шафами з батареями. Законодавчі процедури не дозволяють зробити це швидко, і наразі розширення орендованої площі на об’єктах державної/комунальної власності вимагає участі в процедурі аукціонів на Prozorro і займає у середньому 6 місяців.

Нарешті, це неможливість забезпечити якість і мобільного зв’язку, і інтернета. Як зазначено у заяві, під час блекаутів навантаження базових станцій внаслідок 3-4-разового підвищення трафіку впливає на швидкість та якість інтернету. А буває, що і на доступність, оскільки при перенавантаженнях пріоритет надається голосовому зв’язку.

Що передбачають нові вимоги до мобільних операторів

Нагадаємо Інформатор розповідав, що тепер мобільні оператори мають забезпечити доступність мобільного зв’язку під час відключень електроенергії протягом 10 годин  — замість 4 годин, як було раніше. 

Крім того, до 1 жовтня 2024 року не менше 60% базових станцій операторів повинні бути забезпечені автономним резервним живленням, щоб відповідати новій нормі. До 1 листопада – 70%, до 1 грудня – 80%, а до кінця січня 2025 року – 100%. 

Також до 1 грудня поточного року не менше як 25% базових станцій в кожній області мають бути підключені до генераторів із запасом паливно-мастильних матеріалів або обладнані змінним блоком акумуляторних батарей на перші 72 години.

Крім того, ми писали, як нові вимоги вплинуть на тарифи. Установлення і обслуговування електрогенераторів – це не лише фінансовий, але й технічний виклик. Навіть з резервним живленням якість зв’язку може залишатися низькою під час тривалих відключень через перевантаження мережі. Тож, не дивно, що зусилля з забезпечення автономії можуть призвести до підвищення тарифів на мобільний зв’язок.

На думку експертів, зростання вартості тарифів не буде різким.  Але вони зростуть у 2025 році й не тільки через інвестиції в енергообладнання. Треба враховувати рівень інфляції і збільшення податків. Крім того, з 1 вересня в Україні зростуть акцизи на пальне, яке у великих обсягах споживають генератори для підтримки роботи.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube
Київ