Попри провалену реалізацію ініціативи міської влади, мешканці різних районів власними силами почали встановлювати напівсфери у дворах - і вже зіштовхнулися з критикою, звинуваченнями в самоуправстві та запеклими дискусіями
Те, що починалося з гучних планів столичної влади розчистити двори від запаркованих автівок, закінчилося тим, що ініціативу втілюють самі мешканці. Ідея встановити обмежувачі у вигляді бетонних конусів, болардів-напівсфер й стовпчиків за перші 4 місяці втілилася лише у визначення чотирьох адрес для “пілотного проєкту”, а потім взагалі заглохла. Проте нині у дворах Києва з’являються самостійно встановлені мешканцями обмежувачі, а разом з ними сварки, звинувачення й колективне безсилля.
Два нещодавні випадки в Дарницькому й Печерському районах показали, що кияни втомилися чекати й почали самостійно боротися з безладом у своїх дворах. Як повідомляє у Facebook “Київ Оперативний”, на вулиці Раїси Окіпної, 4А у Печерському районі місцеві мешканці розставили жовті напівсфери вздовж тротуару, аби припинити хаотичне паркування біля під’їздів. Обмежувачі покликані звільнити прохід пішоходам, однак деякі водії залишають машини між ними або частково на тротуарі. Коментатори під цим дописои відреагували емоційно: частина підтримує жорсткі дії аж до “чотирьох пробитих коліс” як “найефективнішого штрафу”, інші вказують на безправність таких дій і потребу в офіційних дозволах від КМДА. Один із найбільш полярних обмінів думками стосується саме теми самоуправства: чи можуть мешканці самі встановлювати напівсфери, якщо поліція не штрафує, а порушення тривають роками.
Схожа ситуація - на вулиці Здолбунівській у Дарницькому районі. Тут місцеві за власний кошт придбали та змонтували десятки жовтих напівсфер, перегородивши ділянки, де постійно паркувалися автівки. На фото видно, що деякі автомобілі були вже запарковані перед встановленням, і фактично опинилися заблокованими.
Захисники таких методів серед місцевих вказують, що там, де нині напівсфери, взагалі-то була зелена зона - газон і дерева, який перетворили на стоянку. Противники обмежувачів вважають, що напівсфери створюють нові небезпеки, адже вони малопомітні в темряві, слизькі взимку, заважають пішоходам з інвалідністю або матусям з візочками. Звучить знов-таки й аргумент законності: напівсфери - це мала архітектурна форма, встановлення якої потребує погодження з міською владою.
З чим згодні всі, то це з думкою, що замість бар’єрів краще було б вимагати облаштування офіційних паркомісць, але ж це зі сфери фантастики для щільно забудованих масивів. Тому багато хто вважає, що обмежувачі - не забаганка, а вимушений захід. До речі, за словами місцевих, на Здолбунівській поруч з будинком є платні паркінги, але водії свідомо обирають безкоштовну альтернативу на газоні чи тротуарі, бо навіщо платити, якщо можна й безкоштовно?
Нагадаємо, в березні 2025 року КМВА оголосила старт програми встановлення антипаркувальних пристроїв — напівсфер і болардів у дворах. Очільник адміністрації Тимур Ткаченко обґрунтував необхідність тим, що під час ворожих атак спецтехніка ледь пробивалася до місць влучень саме через запарковані проїзди. Планувалося інспектування всіх багатоповерхівок, розробка схем і монтаж обмежувачів. Але вже в липні виявилося, що за чотири місяці не реалізовано жодного об’єкта - лише чотири пілотні адреси перебувають на етапі погоджень.
На цьому тлі самодіяльність киян, яких вже обізвали “анархістами-екстремістами” виглядає як вимушена реакція на бездіяльність влади. Та водночас піднімає складні питання: хто вирішує, де межа публічного простору? Чи достатньо простої ініціативи мешканців, щоб вважати напівсфери законними? І що важливіше - наявність дозволу чи безпека людей, які щодня ходять цими дворами? Судячи з настроїв у коментарях, остаточної відповіді немає.
Нагадаємо, раніше Інформатор писав, що кияни збирають підписи за узаконення "проблемних" парковок біля житлових будинків. Пропонують такий механізм: місця для паркування транспортних засобів мають бути легалізовані, якщо три чверті мешканців не проти такої ініціативи. Ціну для власників пропонують встановити економічно обґрунтовану, у тому числі й на тривалі періоди (квартал), і обіцяють, що це приноситиме місту чималі прибутки.
Також днями ми розповідали, що паркінг Київського велотреку "заброньований" назавжди за конкретними автівками: на його табло, що має показувати наявність вільних місць, завжди світиться "0". Незважаючи на те, що стоянка є комунальною, тобто, збудованою на гроші киян, працює вона виключно "для своїх". Доступ для інших авто тут заблокований - щонайменше 30 місць із 40 "вічно зайняті" за абонементом.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.