Аварія у метро Києва: посадовцям підземки оголосили підозри, у КМДА називають це політичним тиском

Згідно з версією правоохоронців, аварія сталася через неналежну експлуатацію та непроведення огляду тунелів, а міська влада, навпаки, киває на неякісне виконання будівельних робіт та відсутність хімічного закріплення ґрунтів на потенційно небезпечній ділянці тунелю

Аварія на тонелі метро у Києві підозри співробітникам КП Київський метрополітен
Ще взимку фахівці з Національного наукового центру "Інститут судових експертиз" ім. Бокаріуса провели дослідження тунелей і зробили висновки

Генпрокуратура та Департамент стратегічних розслідувань Нацполіції повідомили про підозру кільком посадовцям київської підземки через підтоплення, що призвело до припинення роботи тунелю між ст.м. "Либідська" та "Деміївська" в грудні 2023 року. Їх звинувачують у неналежному виконанні обов'язків, через що у тунелі метро виникла розгерметизація. Втім, у КМДА вже прокоментували підозри - і вважають їх необґрунтованими: там стверджують, що проблема виникла через неякісне будівництво.

Чому сталася аварія: версія правоохоронців

Про підозри для співробітників метро повідомляють Офіс генпрокурора та Департамент стратегічних розслідувань Нацполіції. Підозри вручили начальнику служби колії, тунельних споруд і будівель та головному інженеру. Їм інкримінують службову недбалість, що призвела до тяжких наслідків (ч. 2 ст. 367 КК України). За даними слідства, саме неналежне виконання обов’язків спричинило розгерметизацію, тріщини у стінах та подальше підтоплення на ділянці на "синій" лінії метро.

Службовцям закидають, що вони не проводили огляд тунелів, обстеження та спостереження за ослабленими конструкціями та спорудами. Саме це і призвело до потрапляння води в тунель на перегоні між станціями метро "Деміївська" та "Либідська", появи утворень-сталактитів, вимивання та порушення цілісності гідроізоляції тунелю метро протягом тривалого часу. Через це відбулося поступове руйнування окремих елементів тунелів.

Сума збитків та покарання для фігурантів

Правоохоронці посилаються на результати експертиз: ті встановили, що експлуатація тунелю метро була неналежною і не відповідала будівельним нормам та правилам. Також стало відомо, що саме лише закриття станцій на "синій" лінії коштувало бюджету міста понад 138,5 млн грн. Недоотримані доходи метро складають ще 26 млн грн.

При цьому цифри ще не остаточні, адже ремонт ще триває. Також до суми можна додати 40 млн грн - вартість розробки проєктно-технічної документації для ремонту. За попередніми підрахунками, для відновлення пошкодженого тунелю столичної підземки необхідно більше ніж 400 мільйонів гривень.

Санкція статті, підозру за якою висунули фігурантам, передбачає позбавлення волі до п'яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років та зі штрафом (або без нього). До суду підготовлені клопотання про обрання підозрюваним запобіжних заходів у вигляді цілодобового домашнього арешту та відсторонення від посад. При цьому коло підозрюваних може розширитись, кажуть у ГПУ: слідство збирає докази й щодо інших посадовців КП "Київський метрополітен" та КМДА.

Реакція КМДА і друга версія

Своєю чергою, у КМДА стверджують, що проблема виникла через неякісне будівництво, а не через неналежне обслуговування. Міська адміністрація виступила зі спеціальною заявою, у якій зазначила, що "Київський метрополітен" готовий до співпраці з правоохоронними органами для розслідування справи. Разом із тим, керівництво метро буде доводити безпідставність звинувачення у суді.

У КМДА стверджують: всі необхідні регламентні роботи з утримання та експлуатації перегінного тунелю виконувалась у повному обсязі. Натомість під час зведення конструкції тунелю не було виконано хімічного закріплення ґрунтів. Також виявлено відхилення від проєктних рішень при будівництві тунелю, зокрема розміри тюбінгів оправи тунелю та частина лоткових блоків не відповідають проєктним.

"Попри те, що експертні звіти та дослідження науковців підтверджують, що проєктна документація містить неякісні проєктні рішення, а під час будівництва було неякісно споруджено конструкцію тунелю цієї ділянки, основні звинувачення полягають у нібито неналежному утриманні та обслуговуванні тунелю, а також його експлуатації", - кажуть у КМДА, і називають висновки правоохоронців та підозри співробітникам "очевидним політичним тиском".

Якими були справжні причини аварії та скільки насправді коштуватиме ремонт

Нагадаємо, невдовзі після того, як сталася аварія у тунелі метро на "синій" лінії у Києві Інформатор розповідав про те, чому це сталося, скільки може коштувати ремонт та чи реально виконати роботи за півроку. Ще тоді міська влада та керівництво КП "Київський метрополітен" дійшли висновку про те, що розгерметизація прогону у тунелі могла статись через неякісне виконання будівельних робіт.

Також ми писали про те, що аварія у тунелі метро між ст.м. "Либідська" і "Деміївською" коштуватиме бюджету Києва майже 400 млн грн. Сума складає майже половину резервного фонду столиці на 2024 рік - і саме звідти місто візьме кошти на ремонтні роботи. Для порівняння: це річна сума грантів, які видав уряд усім маленьким підприємцям на початок власної справи 2022 року, або вартість усіх шкільних обідів у країні станом на 2021-й. Або трохи більше за суму, яку виділило місто 2023 року на ремонт усіх укриттів у місті.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube