Ворота до Києва: чим такий знаменитий Повітрофлотський шляхопровід, що втомився 19 червня

Читать на русском

Споруда мосту була побудована однією з перших після завершення Другої світової, зробивши розв'язку на перетині двох потужних транспортних магістралей, а ще вона знаходиться на сакральному для Києва місці

Читать на русском
Повітрофлотський міст аварія історична довідка
Повітрофлотський шляхопровід у 90-ті та у 1966 році, вид в сторону Брест-Литовського шосе

Споруда мосту була побудована однією з перших після завершення Другої світової, зробивши розв'язку на перетині двох потужних транспортних магістралей, а ще вона знаходиться на сакральному для Києва місці

Повітрофлотський шляхопровід, який "втомився" напередодні, додавши проблем міському голові та усій "транспортній" верхівці міста, лише на перший погляд видається простим та лаконічним. Насправді важлива як його транспортна функція (ще з моменту побудови він покликаний розводити магістральні транспортні потоки), так і саме символічне місце розташування. Ця споруда розміщена якраз у тому місці, де півтора століття тому були ворота до Києва.

Лаконічний, але не простий

Повітрофлотський шляхопровід збудували у 1956—58 роках. Важливий момент: його звели після того, як ЦК КПРС ухвалила постанову "про надмірності в архітектурній творчості" - відтак, міст зробили максимально простим та без "капіталістичних витребеньок" (порівняйте лише за рівнем оздоблення із мостом Патона). За формою він є "повним листком конюшини", і являє собою трипрогонову ригельну балкову конструкцію.

На перший погляд, шляхопровід виглядає просто - але є монументальною конструкцією і справляє враження кам'яного
На перший погляд, шляхопровід виглядає просто - але є монументальною конструкцією і справляє враження кам'яного

Це означає, що систему збудовано з 18 несучих залізобетонних балок, що спираються на ригелі - які, своєю чергою, передають навантаження на бики мосту. Вони ж спираються на фундамент із залізобетону. Довжина шляхопроводу 60 м, ширина - 25 м. У кожному з двох напрямків руху транспорту спрямовані три смуги, також є тротуари обабіч них шириною у 2 м кожний. Висота над Берестейським проспектом - 6,6 метри (відтак, під шляхопроводом можуть проїжджати тролейбуси).

Не дивлячись на штучну простоту мосту, бики облицьовані рожевим гранітом, а їхню нижню частину, цілком у дусі часу, забрано в гранітну рустику, оброблену під "рване каміння". Стояки мосту у верхній частині мають гранітний карниз, а ґратки між ними були встановлені за однієї з реконструкцій Берестейського проспекту (ще коли він був "Брест-Литовським").

Що прибрали з конструкцій в новітні часи

На мосту були й конструкції, які демонтували в рамках деколонізації: йдеться про оздоблення устоїв шляхопроводу з усіх чотирьох боків. Їх зробили у вигляді видовжених квітників, піднятих на невисокі тумби, також в граніті. Стінки квітника вилили з металу у вигляді декоративної стрічки з вертикально розміщеного колосся. Тут було встановлено і орнаментну вставку, типову радянську символіку - розгорнутий сніп колосся, увінчаний зіркою та фланкований серпом і молотом.

Саме цю частину оздоблення прибрали в рамках боротьби з колоніальним минулим України
Саме цю частину оздоблення прибрали в рамках боротьби з колоніальним минулим України

Зазначимо, що, незважаючи на застосування виключно залізобетонних конструкцій, міст складає враження кам'яної будови - саме таку стилістику мають київські споруди, зведені одразу після Другої світової. Цей ефект досягається облицюванням у вигляді "рваного каміння" та загалом масивністю і фундаментальним виглядом шляхопроводу.

Чим важливий цей шляхопровід

Ймовірно, таку форму і оздоблення вирішили застосувати, зважаючи на важливість місця розташування шляхопроводу. По-перше, це дуже важливий транспортний вузол на перетині двох потужних транспортних магістралей. Також він спрямовує рух автомобілей і громадського транспорту над залізничними коліями, що ведуть від Центрального вокзалу Києва. Також під мостом проходять колії швидкісного трамваю і тече ріка Либідь.

Таким був в'їзд до Києва з Брест-Литовського шосе 150 рокв тому, обабіч "Тріумфальної арки" з дерева - буда поліцейського
Таким був в'їзд до Києва з Брест-Литовського шосе 150 рокв тому, обабіч "Тріумфальної арки" з дерева - буда поліцейського

По-друге, шляхопровід знаходиться фактично на тому місці, з якого ще 150 років тому починався Київ. Без перебільшень, саме тут знаходились "ворота до міста" - а у 1857 році саме тут відкрили дерев'яну "Тріумфальну арку", познавивши в'їзд до Києва. Це зробили, очікуючи на візит до міста тодішнього російського імператора Олександра ІІ, прикрасивши арку написами й датами, а також символом-покровителем Києва, зображенням архангела Михаїла.

Що сталося з Повітрофлотським і коли траплялася попередня аналогічна аварія

Нагадаємо, Інформатор писав, що ввечері 19 червня на мосту по вулиці Жилянській стався обвал пішохідного тротуару, що спричинило значні незручності для водіїв та пішоходів. За словами очевидців, залізобетонна балка впала і перегородила рух в обидві сторони під шляхопроводом. Це створило серйозні перешкоди на дорозі і заблокувало проїзд громадського транспорту.

Попереднього разу обрушення конструкцій мосту у Києві сталося 30 вересня 2023 року на Шулявці. Тоді прямо на проїжджу частину впали декілька прольотів Дегтярівського моста, який якраз перебував на ремонті. На щастя, ніхто не постраждав, та й прибрали конструкції досить швидко - проте це позначилося на термінах здачі шляхопроводу.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.