У справі про ймовірну переплату в 6,3 раза при транспортуванні списаних вагонів до Києва новий поворот: Інформатор розшукав компанію, що реально перевозила потяги, і нам підтвердили, що дійсно виконували замовлення на прохання українців
Історія з доставкою вагонів метро з Варшави до Києва отримала новий розвиток. Польська транспортна компанія PANAS TRANSPORT підтвердила Інформатору, що саме вона доставляла списані вагони з польської до київської столиці. Таким чином, компанія-підрядник, відносний новачок на ринку, що її винаймало КП "Київський метрополітен", була лише посередницею, і вона, ймовірно, мала непоганий зиск з переплати у 6,3 раза при закупівлі - саме стільки, як встановила Держаудитслужба, переплатили за доставку вагонів.
Польського перевізника розсекретила пресслужба самого КП "Київський метрополітен", що днями опублікувала світлини з доставки вагонів до Києва. На одному з фото видно, що на тягачі, який везе платформу зі встановленим на ній вагоном, - польські номери, а також напис із назвою компанії-перевізника "PANAS". Це відома у Польщі й поза межами цієї країни компанія, яка спеціалізується на міжнародних перевезеннях негабаритних та надвеликих вантажів.
Так, компанія PANAS TRANSPORT на своєму сайті повідомляє, що має широкий спектр дозволів, сертифікатів і ліцензій, що дозволяє їй надавати транспортні послуги в усіх країнах Європи та Азії. Клієнтам пропонують "незвичайний, великоваговий, габаритний транспорт", а на сайті компанії є світлини з прикладами нестандартних перевезень - тягачі везуть вагони метротраму, важке негабаритне обладнання та цілий літак.
З додаткових можливостей компанії - отримання поліцейського супроводу (у випадку з вагонами знадобився супровід спецтранспорту), мостова експертиза (тобто, чи пройде вантаж під тим, чи іншим мостом - побудова найвдалішого маршруту) і навіть зміни в організації дорожнього руху.
Інформатор потелефонував до офісу компанії, що розташований у місті Замосць, і спитав, чи причетна PANAS TRANSPORT до транспортування вагонів з Варшави до Києва. Нам підтвердили, що саме ця компанія була субпідрядником, до якого звернулися українці по послуги з доставки вагонів метро до Києва.
Згідно з тендерною документацією, "офіційно" з Варшави до Києва вагони перевозило ТОВ "Порто Трейд". Воно отримало за перевезення 190 млн грн, як вже писав Інформатор: у квітні 2023-го їй замовили перевезення 18 вагонів супертягачами з Варшави до Києва, у липні ще 18 вагонів, а у вересні — ще 24. Цікаво, що переможцем торгів від початку було ТОВ "Будінтехно", однак договір був розірваний за взаємною згодою сторін.
ТОВ "Порто-Трейд" зареєстроване на вул. Центральній у Києві, це - приватний сектор і промислова зона на Нивках. Компанія працює на ринку вже понад 7 років, втім, має на дивовижу маленький уставний капітал, лише 1 тис. грн. Її головний бенефіціар - Ігор Зайончковський - працював директором ще однієї транспортної компанії, ПрАТ "Київ – Дніпровське МППЗТ", про що подавав декларацію ще 2018 року. При цьому це реальна транспортна компанія: Інформатор знайшов резюме її колишніх співробітників.
Саме "Порто-Трейд", як видається, і замовило послуги PANAS TRANSPORT, розуміючи, що не в змозі виконати замовлення. Таким чином, замість того, щоб звернутися до польської компанії напряму, чи замовити послуги в іншої української компанії, КП "Київський метрополітен" скористався послугами компанії-посередниці. Наскільки це логічно і прийнятно, особливо в розрізі великої вартості доставки списаних вагонів метро, - вирішити мають органи контролю. Їхня версія, нагадаємо, звучить так: сталася переплата у 6,3 раза. Про це повідомила днями Державна аудиторська служба України.
Цікаво, що у КП "Київський метрополітен" не пишуть прямо, що підрядник, який переміг на конкурсі в Україні, користувався послугами субпідрядної компанії. У дописі зі спростуванням інформації Держаудитслужби про переплату при транспортуванні вагонів пресслужба підземки зазначила, що, згідно з тендерною документацією, перевізник мав вирішити низку питань.
Зокрема, транспортна компанія повинна була б мати достатню кількість транспорту зі спеціальними платформами (бічне кріплення, поглиблені канали, що відповідали б профілю колісних пар вагонів метро). Також в нього мала б бути достатня кількість водіїв з допусками на право здійснювати спеціальні перевезення у ЄС. Про субпідрядника - ані слова.
"Переможець відповідав усім зазначеним вимогам. Крім того, висновком Державної аудиторської служби України підтверджено відсутність порушень проведення цієї закупівлі", - написали у столичній підземці.
Звісно, у дописі прямо й не вказано, що "перевізником" було саме ТОВ "Порто Трейд". Але саме це ТОВ перемогло у трьох закупівлях послуг поспіль, і КП "Київський метрополітен" напевно має бути в курсі, хто саме перевозив вагони до Києва - столична компанія, чи польські субпідрядники. Тут постає логічне питання: у разі, якщо ТОВ "Порто Трейд" не мала змоги виконати замовлення через відсутність бодай одного з перелічених вище елементів (спеціальні платформи, водії зі спецдозволами тощо), чому київське метро погодилося на її участь? Інформатор звернувся до столичної підземки за поясненням, і оприлюднить відповідь від підприємства, щойно її нададуть.
Нагадаємо, черговий виток скандалу з перевезенням потягів метро з Варшави до Києва почався після того, як у четвер, 3 жовтня 2024 року КП "Київський метрополітен" випустив на маршрут вже третій червоно-білий "варшавський" потяг. Як і у квітні, під час аналогічного заходу, Віталій Кличко проїхався у вагоні, похвалив його за комфорт - і похвалився, що ремонтники підземки формують вже четвертий потяг.
Вже за кілька годин у той же день Держаудитслужба повідомила про переплату у 6,3 раза при закупівлі послуг із перевезення вагонів. Тим самим аудитори, фактично, підтвердили висновки, до яких дійшов Інформатор у публікації про недоцільність отримання Києвом саме цієї гумдопомоги. А ще, аудиторська служба нанесла добре розрахований та заздалегідь підготовлений удар по Кличку.
Невдовзі КП "Київський метрополітен" заперечив інформацію від Держаудитслужби. КМДА відкинула звинувачення та назвала результати перевірки фінансової діяльності КП "Київський метрополітен" необ’єктивними.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.