За хвилину до катастрофи: Київ дивом уникнув трагічної аварії з багатьма жертвами

Якби вагон трамвая К-1, що злітав Глибочицькою з Лук'янівки на Поділ, злетів з рейок, уникнути жертв було б неможливо: тоді транспорт, що завалився б на бік, став неконтрольованою силою, що змела б з вулиці автівки та пішоходів

Трамвай аварія Поділ
Трамвай з бортовим №321 "загальмував" лише коли зустрівся з іншим вагоном, що стояв на зупинці: дивом його водійка побачила небезпеку і скомандувала пасажирам вийти з вагона

У вівторок, 6 серпня, столиця опинилася за півкроку від великої біди. Порожній трамвай, що стояв під ухилом, і під колеса якого його водій ще не встиг покласти блокуючий "башмак" (додаткове ручне гальмо), почав рухатись у зворотньому напрямку. У підсумку вагон набрав чималу швидкість - на відео з камер відеоспостереження видно, як він проходить поворот вулицею Глибочицькою на Подолі майже на двох колесах, та зносить з дороги автівки. Винним в інциденті, найімовірніше, визнають водія трамвая - у КП "Київпастранс" вже заявили, що у рейс на маршрут випустили справний трамвай.

Як трамвай утік від водія

Приблизно о 10 годині ранку трамвай, що рухався по маршруту №14, виїхав вгору вулицею Глибочицькою та зупинився на зупинці "Вул. Січових Стрільців", що на перетині з вул. Юрія Іллєнка. Ймовірною причиною, з якої його водій покинув салон та висадив пасажирів (а напочатку руху трамвая у салоні не було жодної людини), були проблеми з дверми. Так, за словами деяких свідків, що бачили, як починався рух трамвая, водій відкрив усі двері та заходився їх лагодити.

За ще однією версією, водій збирався встановити "башмак" - примусове гальмо, що зазвичай ставиться, коли транспорт стоїть під ухилом, щоб запобігти раптовому руху. Втім, в будь-якому разі водій не встиг завадити, і вагон почав рух у зворотньому напрямку, набираючи швидкість.

Слід зазначити, що одразу після прямої та відносно рівної ділянки вул. Глибочицької на перетині з Іллєнка ухил посилюється - наздогнати трамвай пішоходу у цьому місці вже було б практично неможливо. Одразу після цього трамвай повертає за ріг вулиці та потрапляє на більш рівномірний ухил, де він може розігнатись до чималої швидкості. Саме це і сталося: на записах камер відеоспостереження видно, як вагон долає дистанцію з шаленою швидкістю - не менше за 60 км/год. Зверніть увагу, трамвай проходить поворот на шаленій швидкості - ще трохи, і він міг би злетіти з рейок.

Принагідно трамвай фізично відтискав в сторони транспорт, чиї водії не встигали зорієнтуватись та покинути трамвайні колії. У підсумку, постраждали 10 автомобілів та шестеро їхніх власників, трьом з них допомогу надали на місці, а ще трьох - забрали до лікарні. Велика трагедія не трапилася лише дивом: вагон не злетів з рейок, встоявши вертикально. У іншому випадку він міг би перекинутись, і, зважаючи на чималу швидкість, його гальмівний шлях склав би десятки метрів. Вагон летів би вниз Глибочицькою, підминаючи під себе пішоходів, автівки та все, що було на дорозі.

Що не так із вагоном

Трамвай моделі "К1" з бортовим №321, що ходив по маршруту №14, відносно новий. Згідно з базою "Міський електротранспорт", його було збудовано 2008 року. Він належить до трамвайного депо ім. Шевченка (обслуговує, зокрема, правобережний швидкісний трамвай, розташоване на просп. Академіка Корольова на Борщагівці) та, згідно з позначкою на сайті, не працював із червня 2021-го по вересень 2023 року.

Вагон довгий час працював на маршруті №18, зрештою, його перевели на маршрут №14, де стався прикрий інцидент. Фото: transphoto.org
Вагон довгий час працював на маршруті №18, зрештою, його перевели на маршрут №14, де й стався прикрий інцидент. Фото: transphoto.org

За вагоном стежили: він був свіжопофарбований у квітні 2024 року, до цього обслуговував 18 маршрут. Усього у Києві 9 таких вагонів, і станом на вечір 6 серпня на сайті вже значилося, що вагон виведений з експлуатації. За даними КП "Київпастранс", зранку 6 серпня саме цей вагон виїхав на маршрут, будучи повністю готовим та справним.

Додамо, що модель вагона "К-1" розробили ще 2001 року на підприємстві "Татра-Юг" (м. Дніпро, виробничі потужності на території "Південмашу"), на базі чеського вагона Tatra-T6B5. Такий вагон має чималий виніс під час повороту - за кермом саме такого вагона, нагадаємо, потрапила в аварію, пошкодивши автівку, водійка трамвая у березні 2024-го.

Що кажуть у "Київпастрансі"

Найімовірніше, рішення про те, хто саме буде призначений винним у ситуації з вагоном 6 серпня, вже прийняте. Про це свідчить заява від КП "Київпастранс", опублікована на сайті КМДА. По-перше, там стверджують, що трамвай не мав якихось несправностей, оскільки перед випуском на лінію пройшов відповідний огляд. По-друге, кажуть про людський фактор та недбалість.

"Є питання до дій водія, є інформація, що все сталося через людський фактор і його помилкові дії. Є речі, які ми, нажаль, не можемо виключати ніколи - людина є людина, і вона може помилитися. Безпосередньо причину, чому він покинув вагон і що робив, я відповісти поки не можу, оскільки ще тривають (слідчі) процедури, але щойно ми з'ясуємо всі обставини пригоди, ми про це повідомимо", - зазначив речник КП "Київпастранс" Олег Грищак у ефірі муніципального телеканалу "Київ".

Навряд чи це має значення під час нинішньої історії, проте навесні 2024-го захисник водійки Тетяни розповідав Інформатору, що водіям трамваїв доводиться дуже часто міняти типи рухомого складу, на якому ті працюють - іноді впродовж одного дня. А така зміна не може не відображатись на загальній водійській майстерності. Чи мала місце подібна ситуація і з водієм вагона "К-1" на Глибочицькій, питання - сподіваємося, його також дослідять під час розслідування інциденту, та візьмуть до уваги у разі, якщо практика підтвердиться.

У Києві роблять "віденські" платформи: навіщо це потрібно 

Нагадаємо, про інцидент з трамваєм Інформатор розповів одразу після того, як той злетів з гори Глибочицькою. Враховуючи обставини, все могло закінчитися трагедією, а не лише кількома постраждалими та величезними збитками, за які тепер відповідатиме КП “Київпастранс”. Адже некерований трамвай без водія та гальм злетів просто з пагорба, що простягається з Лук’янівки до Подолу.

Також ми писали про те, що у Києві облаштовують так звані "віденські" платформи на зупинках трамвая. Це такий формат зупинки, коли проїжджу частину підіймають саме там, де зупиняється трамвай. Це робиться для додаткової безпеки пішоходів та для стримування автомобільного руху. Нині подібну платформу роблять на вул. Кирилівській просто навпроти стадіону "Спартак", а також вже готова ще одна, на з'їзді з оновленого нещодавно Дегтярівського шляхопроводу.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube