Сповідь машиніста київського метро: повістки отримала вже третина колег, а вагони - мотлох і ламаються просто під час руху

Читать на русском

Інформатор поспілкувався з машиністом, який працює на "зеленій" лінії метро у Києві про справжні підстави скорочення кількості потягів та збільшення інтервалів, причини відсутності бронювання співробітників та стан рухомого складу столичної підземки

Читать на русском
Мобілізація машиністів графіки руху метро КП "Київський метрополітен" пасажири
Потяги, які виходять на лінії, все частіше відчувають на собі брак уваги з боку техніків. Фото: газета "День"

Інформатор поспілкувався з машиністом, який працює на "зеленій" лінії метро у Києві про справжні підстави скорочення кількості потягів та збільшення інтервалів, причини відсутності бронювання співробітників та стан рухомого складу столичної підземки

Після офіційної заяви КП "Київський метрополітен" про зміну в графіках руху поїздів підземки вже з понеділка, 3 червня, стало зрозуміло, що в метро йдуть великі зміни. У пікові години інтервал руху поїздів збільшать з 2,1-2,5 хвилин аж до 3-4 хв., у звичайні години - до 6,5 хвилин. Про те, як це позначиться на пасажирах і на самому метро, Інформатор поспілкувався з Юрієм, одним із машиністів столичної підземки. Також він розповів про справжні причини такого кроку - відсутність бронювання працівників, і про жахливий технічний стан потягів.

Одразу зазначимо: Юрій - несправжнє ім'я нашого співрозмовника. Він попросив про анонімність, Юрієві це дозволило говорити більш відверто, а нам - отримати відповіді на ті запитання, які викликають нервову реакцію в офіційних речників підземки.

"В нас на "зеленій" лінії 150 машиністів, і прийшло 42 повістки"

- Юрію, поясніть, відколи саме починаються нові графіки руху поїздів, і чого нам чекати?

- Все зміниться вже зранку у понеділок (3 червня - Ред.) Ситуація буде важчою: зараз інтервал руху 2,5 хвилини, буде - 3-4 хвилини. Це суттєво.

- На ст.м. "Позняки" зранку і без того черга, і пасажир сідає до другого чи третього потяга - наскільки гірше стане, черги починатимуться ще ззовні?

- Побачимо, не знаю цього... Все покаже завтрашній день.

- Чи дійсно справжньою причиною є мобілізація машиністів, слюсарів та технічного персоналу, який має доглядати за рухомим складом?

- Це болюче питання. В нас на "зеленій" лінії працює десь 150 машиністів, і їм прийшло 42 повістки. Це збільшить навантаження на тих, хто залишиться - а значить, звільняться пенсіонери, хто ще працює на потягах. У віці до 35 років в нас взагалі не бронюють: мені, до прикладу, менше за 35 років, маю чималий стаж роботи - і броні немає! А двоюрідний брат працює на "Укрзалізниці" помічником машиніста, і має такий саме вік, як я, але вони постійно заброньовані. Дивно: стратегічними є обидва підприємства, але "УЗ" чомусь "більш стратегічне".

- Яка логіка в цьому, і хто саме винний у тому, що немає броні?

- Чи "мутить" саме метрополітен, чи місто, - не знаю. Але ситуація така, що, якщо одному машиністові 33 роки, іншому 40, то один матиме бронь, інший - ні. Чому - невідомо: про це ніде немає згадок у законах. Ймовірно, проблема в тому, що свого часу ще військкомати знимали чоловіків з обліку у 40 чи 45 років, а, раз вони вже зняті - то й бронь на них не можна оформити. Відтак, якщо тобі більше 35 років і ти на обліку, - матимеш бронь, іншим - зась. От і маємо ті повістки. І це при тому, що дуже багато хто з машиністів пішов воювати ще напочатку війни. Серед нас було чимало "АТОшників", лише з нашої лінії воює близько 25 машиністів. І, доречі, всі живі!

- А що вам відповідають ваші кадровики чи керівництво?

- Нічого не знають. Приходить папірець з управи - і все! Уявіть, що в начальника депо є кілька заступників: з питань ремонту, експлуатації (себто, головний над машиністами), і ще головний інженер.

Так от: нашому заступнику начальника депо, тому, що головний над машиністами, теж прийшла повістка, бо виявилося, що не заброньований. Навіть інструкторам приходять повістки!

- Тим, хто має готувати наступних машиністів?

- Саме так! Розривають "ланцюжок" наступності - а нас, машиністів, на весь Київ, якщо взяти усіх включно з маневровими, тими, що воюють - максимум 700 людей. Зараз нас, тих, що їздять по лініях, не більше 500. І нових набрати не можуть!

"В нас висить оголошення: приводьте друзів, знайомих, будь-кого"

- Машиністи, наскільки мені відомо, повинні досить часто проходити медогляди: якщо є проблеми, скажімо, з тиском - можуть і комісувати. Відтак, мають непогане здоров'я, і, відповідно, ВЛК проходять швидко?

- Не всі. Є й такі, що "обмежено придатні" - мають хвороби, через які можуть працювати в метро, але на полі бою не згодяться.

- А у чому складність з набором нових кадрів на посаду машиніста? Оголошення про це є...

- ...а набрати - не можуть, так. Це колись, раніше, не можна було влаштуватися до нас на роботу. Зараз в нас (у депо - Ред.) висить оголошення: хто має друзів, знайомих, які б згодилися працювати - хай приходять! Хоч хто-небудь, хоч абихто, аби прийшов, і бодай щось розумів. Навчатись - рік. 

- Технічна освіта чи підготовка обов'язкові?

- Бажані, але не обов'язкові: за нашою інструкцією, достатньо мати 11 класів освіти.

- Відсутність бронювання впливає на те, що люди не йдуть?

- Безпосередньо. Адже, коли вони приходять на роботу, влаштовуватись треба також через ТЦК. І я саме так свого часу приходив на роботу: спочатку до "військкомату", береш приписне, стаєш на облік (а в нас навіть при метрополітені на Дарниці є "військовий кабінет"). І виходить, що людина звертається до нас, розуміє, що їй треба ставати на облік - а вона ж не заброньована! - і буде повістка.

- Тоді вона каже: "дякую за увагу, піду десь ще попрацюю"?

- Так і є. Народ не хоче "світитись". Це у приватному секторі можна влаштуватись, щоб ніхто "не побачив" тебе. В нас - навпаки. І коли приходить молодий 25-річний чоловік, його не забронюють в будь-якому випадку - і він "на виду", йому будь-якої миті через відділ кадрів може прийти повістка, а не піти воювати він не зможе. Відтак, до нас ніхто й не іде! Плюс зарплата - м'яко кажучи, не погуляєш...

- Бачив великий інтерес до роботи в метро з боку жінок, і пишуть, ніби десь в депо на Дарниці вже навчається одна пані. А в них є перспективи?

- За Дарницю не чув, але машиністок в нас немає зовсім і, наскільки знаю, бажаючих також нема.

- А якщо прийдуть - їх приймуть на роботу?

- Цікаве питання. Річ у тому, що усієї роботи жінка не зробить. Якби було так просто - сів та їдеш! А є й важка робота. Наприклад, в нас є таке поняття, як "зробити заплатку": коли рухомий склад ламається прямо на лінії, ти маєш його ремонтувати. Розумітися на кранах, резервуарах, ще є гідравліка, електрика, схеми, і десь полізти на колію спуститися, і "закоротки" поставити. Жінка цього не зробить.

- Тобто, якщо прямо в момент руху стається позаштатна ситуація, машиніст доповідає про проблему - і одразу її усуває?

- Маєш "зробити заплатку", і ніхто тобі не допоможе. В крайньому випадку приїде ще один машиніст, який рухається просто за тобою, стане позаду в тунелі. Це також під питанням, і не все так просто - адже треба спускатися на колію, відкривати крани, працювати ключем, "закоротки" на колію ставити. А воно - знаєте ж, як, - техніка... працює не ідеально. Якісь дверцята і посмикати треба, і вдарити по них. Як на мене, жінка не впорається. Тим більше, в нас чоловічий колектив, і є поняття "нічних змін", коли ми на роботі допізна, останніми поїздами, а потім - зранку першими їдемо. Рух в нас починається з 05:30 умовно, а тобі ж треба ще на лінію виїхати, ввімкнути рухомий склад. Для цього в нас є кімнати відпочинку. Зрозуміло, в кожного окрема, і нам стелять там - але буде важко, повірте. Ну - є різні жінки, може, хто і справиться. 

- Мобілізують не самих машиністів, а й слюсарів, техників, хто працює з рухомим складом. Кажуть, ніби будуть закривати частину депо на ст.м. "Лісова".

- Там не депо, а ПТО, "Пункт технічного обслуговування". Це місце, де ночують рухомі склади, і там була бригада слюсарів. Так, їх скорочують - і графік саме через це "рухають", адже поїздів на лінії стане менше. Зі слюсарями це проблема: в них зарплата дуже мала. Це машиністам "впритик" ще якось можна протягнути. А слюсарі... Якщо ще й родину мають - то знаєте, як кажуть, "не весь зібраний". Прожити нереально.

"Потяг зламався просто на лінії: біг по заповнених вагонах, стягував двері силою"

- Розкажіть про стан самого рухомого складу - чи є більші проблеми, ніж до повномасштабної війни?

- Безумовно, стало набагато гірше. Та й до війни було погано - рухомий склад старий, і у слюсарів таке собі відношення до вагонів.

- Як пасажир, скажу, що на "червоній" лінії я бачу ті самі вагони, які були, коли я пішов до середньої школи.

- Так і є. Підтримувати їх все важче. Адже і запчастини ніде брати - рухомий склад з Росії, в нас їх не виробляють. Відтак, є потреба в "донорстві". Бачите, нам поляки дали свої состави, в себе вони їх списали, а нам - віддали "на запчастини". А наші подивилися: те, що вони сюди дали, - краще за те, що в нас є! Їхні вагони трохи "підлампічили", адаптували до нашої лінії - і вони їздять. Веселенькі, червоненькі.

- Але я не чув досі про те, щоб десь потяги стояли по 20-30 хвилин. Чи це значить, що справді великих аварій немає?

- В сенсі, немає? - Є, і постійно. Потяги ламаються просто на лінії, під час руху. Доводиться йти пішки через весь салон, заповнений людьми, і ремонтувати вузли. Уявіть, 17-18 година вечора, година пік, стає один состав - а значить, стала вся лінія! Отак і працюємо.

- Ви згадали, що в машиністів невелика зарплатня. Розкажіть, з чого вона складається і скільки отримуєте?

- Ситуація тут ганебна: в нас з початком війни забрали премію, вона складала десь 20% від зарплати. Це була стабільна виплата, яку коли-не-коли могли "по зальоту" забрати, чи виплатити 15%. За час війни ці 20% нам якби повернули, але вже не преміями, а заклали в тариф - і спочатку ніби навіть стали більше отримувати. Але на виході це невеликі гроші. Молодий спеціаліст, який щойно сів у потяг, отримає на руки десь 25 тисяч.

- Виходить, ще один аргумент, щоб не йти працювати машиністом?

- От люди дивляться, що за усі свої ризики вони отримають 25-30 тисяч. На базарі народ більше заробляє, як яблука продає, ніж ми, працюючи зі складними механізмами, ще й проходячи тривале і важке навчання.

На двох лініях підземки знімають одразу 8 поїздів та закривають пункт техобслуговування

Нагадаємо, днями Інформатор повідомляв, що у київському метро змушені зменшувати кількість поїздів на лініях через мобілізацію їхніх працівників та відсутність бронювання. На одній тільки "зеленій" лінії метро з 1 червня знімуть одназу 8 поїздів (або чотири пари), і замість 22 пар будуть їздити лише 18. Також критичною є ситуація з депо: ймовірно, з початку літа буде закрито пункт технічного обслуговування (ПТО) на ст.м. "Лісова". Це також зменшить кількість поїздів на лінії на 8 поїздів.

Також ми розповідали про те, що ще у середу, 29 травня 2024 року, мав відбутися аукціон з вибору компанії, яка добудує метро на ж/м Виноградар у Києві. Але з цим доведеться зачекати. Один з учасників конкурсу звернувся зі скаргою на умови торгів до Антимонопольного комітету. Засідання призначили на 4 червня цього року. Тому поки немає висновків комітету, проведення тендеру призупинили.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.