Право власності на житло треба внести в електронний реєстр, а не тримати папірець під під матрацом - юрист

Відсутність електронного витягу про право власності на квартиру або будинок заважає отримати компенсацію на відновлення пошкодженого житла

зруйноване житло компенсація
Домівки, що постраждали через обстріли, мають пвдлягати відновленню - така умова отримання допомоги

Допомогу на ремонт домівок, які постраждали через війну, можна отримати за програмою “єВідновлення”. Але кияни, яким довелося зіткнутися з оформленням цієї компенсації, говорять про перешкоди, що обумовлені власною необізнаністю. Що треба знати, аби процес оформлення заяви не загальмувався ще на місяць, Інформатор запитав у юриста.

Насправді процес оформлення грошової допомоги від держави на ремонт житла, пошкодженого через бойові дії, зовсім не складний, хоча й не швидкий. Основні умови - житло має підлягати відновленню і воно не було повністю відремонтовано самостійно. В Дії обирається потрібна програма, де власник має повідомити про пошкоджене майно, вказати тип, площу, адресу об'єкта, контактні дані, за наявності додати фото та описати пошкодження. 30 днів обробляється заявка, потім комісія проводить огляд житла і ще до 30 робочих днів опрацьовує те, що побачила.

Але проблема виникає ще на стадії подання заявки - це стає неможливим, якщо даних про житло немає в Державному електронному реєстрі майна. Все, що було придбане переоформлене або отримане у спадщину після 2013 року, опиняться в Реєстрі автоматично. Але інформація про нерухомість до 2013 року в ньому відсутня, крім тих випадків, коли відповідальні власники внесли її із власної ініціативи. Звісно, це можна зробити будь-коли, але ж доведеться чекати місяць, тож і отримання компенсації затягнеться ще більше. 

Річ у тім, що права власності, які були до 2013 року, існували та існують в паперовому вигляді. Нотаріальні договори, витяги про реєстрацію - все це видавало БТІ, адже тільки воно до 2013-го реєструвало всі права на нерухомість. І, за словами юриста Євгена Василевича, вони досі утримують цей архів й видають витяги на запити власників, нотаріусів або суду. 

“У людей не було необхідності цим цікавитись и вносити інформацію про свою нерухомість у новий електронний реєстр після 2013 року. Тож у багатьох ці папери лежать дома та десь у БТІ. І ніхто не знає, що житло має бути в електронному реєстрі, а не на папері під матрацем. І наразі, коли виникає питання компенсації, люди не можуть зареєструватися в Дії, аби скористатися програмою єВідновлення. Тільки тому, що їхніх даних немає у державному електронному Реєстрі майна. Правда, частково співробітники БТІ щось вносили у цей реєстр, але зроблено це було “лівою ногою”, - констатує юрист.

В умовах війни, коли питання отримання компенсації, на жаль, може стати актуальним будь-якої миті, краще перестрахуватися. Тож, на думку експерта, перше, що зараз треба зробити кожному - це зайти в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно і за 40 гривень взяти витяг по своїй квартирі або взагалі по всьому нерухомому майну. Подати запит для отримання цієї інформації можна тут. І за його результатами швидко стане зрозуміло, чи є там ваша нерухомість. 

“Якщо її немає, краще, не зволікаючи, внести цю інформацію в Реєстр. Для цього можна звернутися до ЦНАПу, де буде дешевше, але довше, або до нотаріуса, де дорожче, але швидше. Це має зробити особисто власник, якому потрібно мати із собою оригінали всіх особистих документів та документів на нерухомість”, - радить Євген Василевич.

До речі, в електронний реєстр треба вносити будь-яку нерухомість - не тільки квартири чи будинки, а й гаражі, дачі, сараї, господарські споруди. І юрист наголошує на ще одному важливому моменті. Якщо квартира була куплена до 2013 року, а у 2018 чи будь-якому році після 2013-го її, наприклад, переоформлювали на іншу людину, вона автоматично опинилась в електронному реєстрі.

“Будь-які операції з нерухомістю після 2013 року відбуваються з обов'язковою реєстрацією об’єкта в реєстрі. Чи то купівля або продаж, чи переоформлення або спадщина - неважливо, що то була за операція. Тобто свіжі операції - запорука того, що ваша нерухомість у реєстрі є. Але я рекомендую на всяк випадок подати запит у Дії та перевірити цю інформацію”, - розповів юрист.

Програма “єВідновлення” в Україні

Нагадаємо, Інформатор розповідав, як подати заяву на виплати за пошкоджене житло через Дія. Її можна подати в будь-якій громаді, а не тільки в тій, де знаходиться пошкоджене житло. Для того, щоб подати заяву через Центр надання адміністративних послуг або нотаріуса, потрібно, щоб право власності на житло має бути зареєстроване в Державному реєстрі речових прав.

Зокрема, подати заяву можна через портал "Дія". Як це зробити:

  • Авторизуватися на порталі Дія;
  • Обрати розділ "Послуги";
  • Обрати розділ "Земля, будівництво, нерухомість";
  • Натиснути кнопку "Компенсація за пошкоджене майно";
  • Заповнити всі потрібні поля в анкеті;
  • Перевірити правильність даних в анкеті;
  • Підписати заяву файловим ключем (якщо в заяві є співвласники, то вони також мають підписати заяву КЕП);
  • Відправити заяву. 

Тако ми писали,  як подати заяву на компенсацію за пошкоджене житло, якщо “Дія” не бачить нерухомості. Вирішити питання можна як онлайн, так і офлайн:

Офлайн: потрібно звернутися до державного реєстратора при органі місцевого самоврядування вашої громади. Саме він має внести дані в Реєстр. Якщо даних немає навіть в архівних складниках, реєстратор має направити запит в БТІ для підтвердження права власності. Після цього дані можна буде внести й нерухомість має підтягнутися в “Дії”.

Онлайн: подати заяву на реєстрацію права власності на нерухоме майно, яке виникло до 2013 року, так можна на порталі “Дія”. Потрібно обрати послугу “Державна реєстрація прав на нерухоме майно”, після чого – “Подати заяву”. Далі просто слідуйте інструкціям. Зокрема, потрібно буде заповнити форму та завантажити необхідні документи.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube