Метро у Києві може зупинитися через знеструмлення, і сигнали вже були - фахівець

У разі нових масованих атак Росії на енергетичну інфраструктуру Київ може зіткнутися з повною зупинкою роботи електротранспорту, каже співзасновник ГО "Пасажири Києва" В'ячеслав Скриль

Метро вхід потяг
Досі метро лишається пріоритетним видом транспорту у Києві, втім, на деяких станціях після обстрілів вже відключалося світло

У разі нових масованих атак Росії на енергетичну інфраструктуру Київ може зіткнутися з повною зупинкою роботи електротранспорту. Під загрозою опиняються не лише трамваї та тролейбуси, як це відбувається сьогодні, але й метрополітен. Причому "перші дзвоники" знеструмлення головного транспорту столиці вже пролунали.

Чому це можливо

Сценарій із повним знеструмленням електротранспорту у Києві відкрив інженер-енергетик, співзасновник ГО "Пасажири Києва" В’ячеслав Скриль у коментарі для сайту ТСН.ua. Він пояснив, що глобально проблеми виникають з двох причин: перша - це фізичне пошкодження мережі або підстанцій, коли їх неможливо заживити. Друга - дефіцит генерації електроенергії.

Фахівець каже, що у Києві тягові підстанції заживлюють першочергово, тому наразі вони не страждають від дефіциту. Але якщо удари пошкодять мережі, можливі короткострокові зупинки транспорту на 1–3 дні. У випадку критичного дефіциту електроенергії може бути ухвалено політичне рішення про скорочення або навіть повне закриття електротранспорту.

"Якщо буде дуже великий дефіцит електроенергії, то може бути ухвалено рішення про скорочення роботи електротранспорту або й взагалі його закриття", - наголошує Скриль.

Перші дзвоники для метро вже пролунали

Передовсім, відключатимуть трамвайну та тролейбусну мережу. Таке, каже експерт, вже ставалося, наймасштабніше - у 2022 році. А от метро вважається пріоритетним видом транспорту для влади Києва. Проте навіть він залежить від стану міських мереж.

"Трамвайно-тролейбусну мережу Києва часто закривають чи призупиняють, а от роботу метрополітену, навпаки, намагаються всіляко підтримувати", - каже експерт.

Втім, перші "дзвоники" вже є: на станції "Політехнічний інститут" нещодавно зникло світло на ескалаторах і пероні. За словами Скриля, такі випадки пов’язані з аваріями та перенавантаженням мережі й тривають кілька хвилин. Показовою тут є ситуація у Харкові: там метро вже припинило роботу через суттєвий дефіцит електроенергії - її туди складно передавати від об'єктів генерації, тому пріоритет надають критичній інфраструктурі, а метро зачекає.

Загалом, каже експерт, у багатьох містах України тягові підстанції підпадають під графіки відключень, хоча за нормами цього не мало б бути. Це створює додаткові ризики для стабільної роботи транспорту. Приклад - київський фунікулер, що зупиняється кілька разів на день через слабку схему живлення.

"Переробка потребує від 5 до 10 мільйонів гривень, але місто не було зацікавлене у цьому питанні", - зазначає експерт.

Що буде, якщо метро відключать?

У випадку повної зупинки електротранспорту столиця фактично опиниться в умовах 1959 року, коли метро ще не функціонувало. Скриль наголошує на важливості не припиняти роботу електротранспорту повністю, а лише суттєво її скоротити, адже гострої потреби у цьому не передбачається. За словами фахівця, обмеження роботи електротранспорту має бути таким, аби залишалася можливість перевозити тих, хто продовжує працювати у столиці.

"Якщо ж буде ухвалено політичне рішення повністю закрити електротранспорт, в чому я дуже сумніваюсь, гадаю, що метро будуть тримати до останнього, то ситуація буде важкою. Бо замінити наземний електротранспорт автобусами неможливо. Зараз у Києві працює 330-340 автобусів, 235 тролейбусів та 160 трамваїв. Навіть додаткові 60-70 автобусів, які здатне запустити місто не зможуть замінити великогабаритні тролейбуси та трамваї, а тим більше метрополітен", - підсумовує експерт.

Як у метро Києва вже починає "збоїти" освітлення, а Київрада планує кредити на побудову нової лінії

Нагадаємо, Інформатор вже писав про те, що у суботу, 8 листопада 2025 року, в Києві спостерігалася складна ситуація з роботою громадського транспорту. Зранку через відсутність напруги не працювала низка тролейбусних маршрутів та швидкісний трамвай №3. Згодом до них приєднався й метрополітен, де почало зникати світло, і швидкісний трамвай на Борщагівку, та й тролейбусний рух був, фактично, паралізований.

Тим часом, ми повідомляли й про те, що у Київраді узгоджують бюджет для будівництва метро на Троєщину. Точніше, не сам бюджет, а рішення, що дає дозвіл на залучення коштів міжнародних донорів для початку робіт. У вівторок, 21 жовтня, за це проголосували члени "бюджетної" комісії місьради.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити