Попри обіцянки облаштувати зелену зону, біля станції метро планують звести черговий торгово-розважальний центр - фахівці з транспорту й урбаністи попереджають, що замість зручного вузла мешканці отримають колапс і небезпеку
Ідея будівництва великого ТРЦ на виходах з метро “Академмістечко” викликала хвилю критики серед транспортних експертів і громадських активістів. Вони звинувачують міську владу у підігруванні забудовникам і нехтуванні інтересами пасажирів. Експерти наголошують: цей проєкт може повторити помилки забудови на “Героїв Дніпра” і “Лісовій”, які, на жаль, нікого й нічому не навчили.
Експерт з транспорту та співзасновник ГО “Пасажири Києва” Олександр Гречко у коментарі ТСН назвав будівництво ТРЦ біля метро черговим прикладом “бездумного розпорядження міською землею”. За його словами, головна мета таких проєктів - прибутки девелоперів, а зручність чи безпека пасажирів нікого не цікавить.
“Місто бездумно виділяє забудовникам землю, а вони роблять все, що заманеться. Таке будівництво не враховує інтереси громадян, особливо коли йдеться про транспортні вузли. Власники ТЦ зацікавлені лише в тому, щоб більше людей проходили через магазини та залишали там гроші”, - наголосив Гречко.
Фахівці попереджають, що близьке сусідство метро і комерційних площ - це не просто незручність, а й ризик для безпеки киян. Як приклад наводять станцію “Героїв Дніпра”, де будь-яке повідомлення про пожежу або замінування призводить до одночасного закриття і ТРЦ, і станції. За подібної схеми “Академмістечко” може опинитися у такій самій пастці, враховуючи, що це кінцева станція, якою щодня користуються тисячі пасажирів із передмість - Ірпеня, Бучі, Ворзеля.
Не менш гострою проблемою є відсутність у проєкті безбар’єрних рішень. Як зазначає Гречко, звісно, було б добре, якби реконструкція передбачала ліфти чи підйомники, але йдеться лише про будівництво ТРЦ, а не про комфорт пасажирів. За словами урбаністів, безбар’єрність має бути невід’ємною частиною будь-якої модернізації транспортних об’єктів, особливо тих, де великий пасажиропотік.
Разом з тим експерти пропонують реальні альтернативи: облаштування автобусної станції на першому поверсі комплексу, створення перехоплюючого підземного паркінгу, з’єднаного з метро, і в якому можна залишити автівку, і впровадження сучасних інклюзивних рішень. Таке планування, на їхню думку, могло б зменшити транспортне навантаження на район і зробити вузол зручним для мешканців усього столичного регіону.
Нагадаємо, рішення про так звану реконструкцію станції метро “Академмістечко” Віталій Кличко підписав 15 вересня 2025 року. Документ передбачає проведення будівельних робіт у 2025-2027 роках без зміни фундаментів, проте із залученням приватного інвестора. Проєкт реалізовуватиме компанія ТОВ “Гротто”, яка орендує ділянку поруч і раніше була пов’язана з нардепом Вадимом Столаром.
Формально йдеться про реконструкцію транспортного об’єкта, однак фактично - про зведення великого торговельного центру, який повністю інтегрує виходи зі станції метро. Саме це викликає найбільше нарікань серед експертів і киян. Адже після демонтажу понад 150 МАФів у 2024 році мешканці сподівались побачити тут громадський простір або розв’язку, а натомість отримали черговий приватний проєкт.
При цьому в КМДА туманно пояснили, що містобудівні умови для цієї ділянки були видані ще у 2011 році, але вони “не є дозволом або документом дозвільного характеру”. У Київському метрополітені заявили, що точне положення виходів щодо майбутнього ТРЦ визначатиметься проєктною документацією. Проте, як зауважують урбаністи, час іде, а забудовники готуються розпочати будівництво - і є ризик, що історія “Академмістечка” повторить долю “Лісової” з довгобудом, парканами та нескінченними обіцянками благоустрою.
Нагадаємо, днями Інформатор написав, що у Києві тривають роботи зі спорудження ТРЦ Ocean Mall, який буквально "поглинає" пам'ятку архітектури - "Літаючу тарілку" на Либідській площі. Сама пам'ятка радянського модернізму на місці, проте будівля вже буквально обійняла її, через що та вже практично припинила бути архітектурною домінантою на площі. Попри наявність припису від Департаменту охорони культурної спадщини КМДА (ДОКС), роботи продовжуються - а представник компанії, що проєктувала ТРЦ, ігнорує робочі зустрічі у КМДА.
А ще, ми розповідали, що у Києві готується до відкриття ТРЦ White Lines на вул. Васильківській, 1. Нині будівництво, яке відновилося наприкінці 2024-го, вийшло на фінальну стадію. Площа нового ТРЦ у Голосіївському районі столиці становитиме 27 тис кв м.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.