Завтра в небо: у Києві відновлюють один з перших літаків Як-40 у оригінальній лівреї Аерофлоту

Літак, що ним опікуються у Держмузеї авіації ім. Антонова, є одним з найстарших представників цього типу літаків в Україні та світі, і є одним з трьох у першій серії, з яких почалася історія Як-40

Літак музей Як-40
Ліврея київського Як-40 є однією з перших, що її розробили для радянського "Аерофлоту"

У Києві реставрують літак Як-40, один з найстарших представників цього типу літаків в Україні та світі. Власне, цей апарат - один з трьох літаків першої серії, з яких і почалася історія Як-40. Нині йому вже "оживили" кабіну екіпажу та підфарбували ліврею радянського "Аерофлоту".

Про відновлення історичного літака Як-40 розповідають у Державному музеї авіації ім. О.К. Антонова. Йдеться про борт із номером "СССР-87683", що досі зберігався на майданчику музея в Жулянах, і, як будь-який старенький літак без реставрації, перебував у закинутому стані. Але музейники-авіатори зважили на те, що саме цей Як-40 був одним із перших бортів цього типу, тому його вирішили "повернути з мертвих".

"Наш експонат, це один із трьох літаків першої серії, з яких і почалася історія Як-40. Усього було випущено 60 серій і побудовано 1013 літаків цього типу, але лише одиниці збереглися у такому ранньому варіанті", - пояснили у Держмузеї авіації.

Кабіна екіпажу вже виглядає так, ніби Як-40 готується до зльоту. Фото:

Кабіна екіпажу вже виглядає так, ніби Як-40 готується до зльоту. Фото: Державний музей авіації ім. Антонова

Фахівці кажуть, що літак-експонат має конструктивні та компонувальні відмінності від більшості серійних Як-40, ще й несе на собі унікальну ранню ліврею "Аерофлоту". Її, до речі, вже також відновили - тепер літак візуально такий самий, як 40 чи 50 років тому. Втім, найперше музейники почали відновлювати прилади й начиння.

"Сьогодні вже завершено реставрацію кабіни екіпажу. У межах цього етапу також було відновлено електроживлення кабіни, що дозволило "оживити" освітлення та частину приладів — тепер вона знову виглядає, ніби готова до польоту", - кажуть у музеї.

Реставратори дбайливо відновили усі прилади, що стояли на літаку, далі реставруватимуть пасажирський салон. Фото:
Реставратори дбайливо відновили усі прилади, що стояли на літаку, далі реставруватимуть пасажирський салон. Фото: Державний музей авіації ім. Антонова

Згодом реставруватимуть також пасажирські крісла, інші частини інтер'єру, а також дофарбують літак остаточно. Але вже зараз, кажуть, видно музейний проєкт "у повний зріст" - літак вже починає виглядати так, ніби саме готується до відльоту. А при його відновленні музейники використали нові технології реставрації та нестандартні методи, які застосовуватимуть і у наступних проєктах.

Крім того, у Державному музеї авіації ім. О.К. Антонова розповіли, що літак із номером "СССР-87683" здійснив перший політ у 1968 році. Згодом його експлуатували у Кіровоградській Школі вищої льотної підготовки (зараз це Льотна академія у Кропивницькому). А з 1971 року літак служив навчальним посібником автополігона КАІ у Києві, допомагаючи студентам пізнавати авіаційну техніку. До музею авіації Як-40 доправили у 2020 році, де й почали його поступову реставрацію.

Де можна побачити літак, біля якого розстріляли першого українського олігарха Євгена Щербаня

Нагадаємо, днями Інформатор розповідав про ще один літак Як-40, що стоїть нині на 57-му кілометрі траси Київ - Чоп, у селі Юрів. Цей яскраво-жовтий красень нині є візитівкою ресторанного комплексу Yellow Plane. Але мало хто здогадується, що саме цей літак став свідком гучного злочину 1990-х. Саме при виході з нього 3 листопада 1996 року в Донецькому аеропорту було вбито бізнесмена і народного депутата Євгена Щербаня та його дружину.

А ще, ми розповідали про те, як у ніч з 13 на 14 травня 2025 року вулицями Києва перевозили літак Ту-134А-3 авіакомпанії "Україна". Він літав до 2012 року, а возити йому доводилось і Леоніда Кучму, й Віктора Ющенка. А на нову локацію його транспортували, бо літак мав стати частиною Фестивалю кар'єри, що проходив у столиці навесні.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити