Повітряне судно, що було у власності відомого бізнесмена та народного депутата, і стало частиною сучасної історії України, нині є популярною фотозоною заміського комплексу Yellow Plane
На 57-му кілометрі траси Київ - Чоп, у селі Юрів, стоїть яскраво-жовтий ЯК-40 - візитівка ресторанного комплексу Yellow Plane. Щодня повз нього проїжджають тисячі автомобілів, і мало хто здогадується, що цей літак став свідком гучного злочину 1990-х. Саме при виході з нього 3 листопада 1996 року в Донецькому аеропорту було вбито бізнесмена і народного депутата Євгена Щербаня та його дружину, а також авіамеханіка, бортового інженера та інспектора аеродромної митниці.
Не помітити заміський ресторанно-готельний комплекс у селі Юрів Київської області неможливо саме через справжній пасажирський літак ЯК-40, пофарбований у насичений жовтий колір. Його добре видно з траси, крім того, в Yellow Plane він виконує додаткові розважальні функції: біля літака облаштовано сходи, аби відвідувачі могли зайти всередину, зробити фото у кабіні пілота чи відчути себе на борту справжнього рейсу. Всередині збережено частину автентичного інтер’єру, а також встановлено авіасимулятори для охочих “підняти” літак у небо.

Ресторан пропонує меню української та європейської кухні: борщ зі свининою, пельмені, млинці, салати, десерти - середній чек становить близько 200 грн за основну страву. Поруч із закладом розташовані гостьові будиночки з назвами за авіаційним алфавітом НАТО: ALFA, BRAVO, CHARLIE, де можна переночувати або провести вихідні за містом. На території є дитячий майданчик і фотозони, а сама будівля ресторану стилізована під авіадиспетчерську вежу.
Літак ЯК-40К з бортовим номером UR-87961 зійшов з конвеєра у 1978 році й на початку своєї кар’єри належав радянському “Аерофлоту”. Згодом він змінював базування: літав у складі білоруського управління, пізніше експлуатувався підприємством МАП Запоріжжя, а після розпаду СРСР увійшов до флоту українських авіакомпаній - Motor Sich, Donbass Airlines та Aerostar. У 1998 році борт фіксували у Празі, у 1999-му - в Будапешті, а у 2007-му - в московському Домодєдово. Після 2010 року літак зняли з експлуатації й залишили на зберіганні в Жулянах.
У 2015-му ЗМІ повідомляли, що колишній особистий літак Євгена Щербаня ЯК-40 виставлено на продаж. Зазначалося, що у VIP-версії салону він свого часу використовувався як “бізнес-джет” для перельотів власника. Літак з бортовим номером UR-87961 продавали лише за 15 тисяч доларів, пропонуючи “для бізнесу, як дитячу іграшку або під музей”.

Втім, нові власники вирішили дати борту інше життя. У 2016 році його перевезли з Жулян до Юрова, де ЯК-40 відреставрували, пофарбували в жовтий колір і згодом зробили центральним елементом ресторанного комплексу. Нині від його великої та трагічної історії залишився єдиний слід - бортовий номер UR-87961 на фюзеляжі.
Саме під цим номером ЯК-40 3 листопада 1996 року приземлився в Донецькому аеропорту - Євген Щербань разом з дружиною Надією повернулися з Москви, з ювілею Кобзона. Біля трапу на них чекав броньований Chevrolet Caprice, виготовлений на особисте замовлення бізнесмена, але дійти до рятівної автівки подружжя не встигло. Кілери з’явилися, коли Щербані сходили з трапу власного літака.

Варто зазначити, що Щербань був одним із перших українських мільйонерів і політиків доби “диких 90-х”. Період накопичення капіталу в Україні він пройшов блискавично: створений ним кооператив “Прогрес” демонстрував шалені прибутки, згодом він організував корпорацію “АТОН”. Бізнеси, до яких був причетний Щербань, ставали успішними буквально за лічені місяці. І спосіб життя теж був відповідним - унікальна броньована автівка та власний літак були ознаками особливого статусу бізнесмена.
Свій останній політ Щербань здійснив на ЯК-40, біля якого його, дружину, авіамеханіка, бортового інженера та інспектора аеродромної митниці розстріляли кілери. Росіянин Вадим Болотський прицільно стріляв по подружжю, а його спільник Геннадій Зангеділі відкрив хаотичний вогонь по екіпажу та працівниках летовища. Кривава розправа сталася просто в режимній зоні - напад був ретельно спланований.
Як згодом повідомила “Українська правда”, у своєму зізнанні Болотських розповів, що злочин було здійснено лише з третьої спроби: дві попередні не відбулися через затримку літака та зміну графіка перельотів. Підготовка до нападу була ретельною: кілери використовували велосипеди, форму технічного персоналу аеропорту, а зброєю стали пістолети-кулемети “Аграм-2000”, пістолети ТТ, автомат АКМ і навіть гранати.
3 листопада 1996 року, отримавши команду, Болотських і його спільник Геннадій Зангеліді під’їхали на велосипедах до будівлі аеропорту Донецька, залишили транспорт біля терміналу та взяли зброю з автомобіля спільника. Потім, перевдягнені у форму техперсоналу, підійшли до літака ЯК-40 UR-87961, який щойно прибув із Москви. Біля борта стояла та сама броньована автівка Щербаня, у яку вантажили речі.
Коли подружжя Щербанів спускалося трапом, Болотських, імітуючи рух до літака, дістав пістолет і зробив постріли впритул у Євгена та Надію Щербанів. Його спільник Зангеліді тим часом відкрив хаотичний вогонь по екіпажу та працівниках аеропорту, вбивши ще трьох людей. Згідно з матеріалами справи, після нападу кілери залишили місце злочину на автівці, яка під’їхала прямо до літака. Слідство згодом встановило виконавців, але особи замовників і мотиви злочину так і залишилися невідомими.
Як повідомляв Інформатор, наприкінці 2024 року у Києві на Подолі сфотографували справжній раритет та ще одного свідка жахливого вбивства - Chevrolet Caprice 1990 року, який колись належав Євгену Щербаню. Саме до цієї броньованої автівки подружжя Щербанів мали дійти після посадки у Донецькому аеропорту 3 листопада 1996 року, але були розстріляні біля літака. Машина збереглася практично у первісному вигляді, на ній досі стоять ті самі державні номери 170-60 КВ, що й у день трагедії. За життя бізнесмена Chevrolet Caprice вважався символом статусу: авто привезли в Україну на його особисте замовлення, воно було броньоване й мало повнопривідну комплектацію, аналогічну тій, яку у США використовували для поліції.
Після вбивства політика автомобіль зник із публічного простору, його епізодично бачили у Донецьку, а згодом у Києві, неподалік урядового кварталу. Існують припущення, що Caprice міг перейти у користування одному з синів Щербаня. У 2019 році цю ж автівку виставляли на продаж у столиці за 15 тисяч доларів, і навіть демонстрували на фестивалі Old Car Land у Жулянах. Чи була машина продана - невідомо, проте на фото, зроблених у грудні 2024-го, вона знову з’явилася на київських вулицях, усе ще на тих самих номерах.
Також Інформатор розповідав, що у "дворику з воронами", що на вул. Рейтарській у Києві, сфотографували унікальне авто. Йдеться про GMC 1000 Wideside Pickup Truck, що випускався у США з 1960 по 1966 роки. Така знахідка є рідкістю навіть для самих Сполучених Штатів, втім, з якою метою раритет привезли до Києва, поки невідомо.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.