Побудований у Польщі й призначений для США, 55-річний літак пройшов шлях через Аерофлот, Авіалінії України і одинадцять років забуття
Державний музей авіації ім Антонова поповнив свою колекцію новим цікавим експонатом. Вже незабаром відвідувачі зможуть побачити історичну техніку з родини Ан-2, розроблену Конструкторським бюро Антонова. Його модифікована модель Ан-2П, побудована в Польщі, нарешті повернулася додому.
Державний музей авіації ім. О. К. Антонова повідомив про поповнення своєї колекції знаковою машиною - літаком Ан-2П із заводським номером 1G11749, побудованим у Польщі у 1970 році. У радянські роки він працював у складі Українського управління “Аерофлоту”, а після проголошення незалежності, до 1998 року - для державної компанії “Авіалінії України”. А свій перший політ здійснив у 1970 році.
Подальша доля цієї машини могла б скластися зовсім по-іншому, адже в 2010 році її придбав інвестор із Великої Британії. План був амбітним - перегнати Ан-2П через Атлантику до США, де він мав здійснювати оглядові польоти над Гранд-Каньйоном. Та доля розпорядилася інакше.
“Події 2013–2014 років в Україні кардинально змінили ці плани. Під час перегону літак здійснив проміжну посадку на аеродромі Бородянка й залишився там на цілих одинадцять років”, - повідомляють у Музеї ім. Антонова.

Зрештою, у 2025 році літак було передано до фондів Державного музею авіації завдяки підтримці ГО “Асоціація розвитку авіації України” та її президента Олександра Бадрудінова. Машину транспортували до Жулян, де вона стане частиною музейної експозиції. І прикладом того, як техніка може прожити кілька життів і врешті-решт повернутися на батьківщину.
На фото з території музею видно, що Ан-2П ще потребує реставраційних робіт, його фюзеляж вкритий іржею та брудом. Всередині салону встановлено 12 м’яких сидінь із візерунчастою оббивкою, сині шторки на вікнах і багажна сітка над головою. У кабіні пілотів збереглися прилади, а в задньому відсіку - залишки обладнання. До речі, коментатори зазначають, що в літаку був і туалет, що робило його по-справжньому пасажирським.
Ан-2П є пасажирською модифікацією легендарного Ан-2. Модель призначалася для коротких місцевих авіаліній і вміщувала до 14 пасажирів. У салоні передбачали звукоізоляцію та м’які сидіння, що робило польоти максимально комфортними для свого часу.
А сам Ан-2 є рекордсменом світової авіації за тривалістю серійного виробництва - понад 50 роки. До 1960 року його випускали у СРСР, а потім - в Китаї та Польщі. Зокрема, на польському заводі WSK PZL Mielec, звідки новий екземпляр Музею авіації, збудували близько 12 тисяч таких машин, більшість із яких працювала на території СРСР та країн СНД.
Інформатор розповідав, що пасажирський лайнер Ту-134А-3 “Україна”, що возив українських президентів і прем'єрів, поки не повернеться до музею. Після завершення Фестивалю кар’єри на ВДНГ організатори вирішили залишити літак на локації. Тож, до вересня кияни, які не встигли потрапити до нього на екскурсію, мають всі шанси відвідати легендарний лайнер.
Ту-134А-3, побудований на Харківському авіаційному заводі, з 1997 по 2012 рік був основним літаком для коротких поїздок президентів Леоніда Кучми, Віктора Ющенка, прем'єрки Юлії Тимошенко та інших високопосадовців. Всередині є окремий салон для глави держави, кімната для нарад, урядовий телефон і столи для підписання угод. Літак належить Державному музею авіації, куди він переїхав 2014 року.
Також ми писали, як у липні киян шокував цивільний літак у небі над містом. До F-16 та МіГів кияни вже звикли, але вперше за кілька років борт був не військовим, що викликало розрив шаблону. Частина очевидців спочатку прийняли борт за пасажирський, але швидко з'ясувалося, що над Києвом пролетів Ан-124 "Руслан".
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.