Таксистки, шліфувальниці, електронщиці: через війну киянки все частіше освоюють "чоловічі" професії

Читать на русском

Експерти з HR стверджують, що після війни українським роботодавцям доведеться пройти через злам стереотипів та перебудувати власне ставлення до найму працівників

Читать на русском
Ринок праці в Україні
Киянки все частіше опановують робітничі професії - це пов'язане як з мобілізацією, так і з більш широким процесом зміни ринку праці

Експерти з HR стверджують, що після війни українським роботодавцям доведеться пройти через злам стереотипів та перебудувати власне ставлення до найму працівників

У Києві роботодавці почали уточнювати в оголошеннях про вакансії, що готові надавати роботу жінкам. Причому це стосується не лише гендерно-нейтральних вакансій, але й робітничих спеціальностей. А відтак, шукають і шліфувальниць по дереву, і пайщиць-електронщиць. Однією з головних причин для стирання гендерних кордонів є мобілізація - чоловічих рук деколи просто не вистачає. Втім, є й інші мотиви. Які саме, розібрався Інформатор.

Запрошують водіями та машиністами

Роботодавці почали модифікувати оголошення про пошук співробітників. До них додають уточнення: запрошують "чоловіків та жінок". Наприклад, магазин на вул. Межовій шукає охоронців-жінок (та, звісно, чоловіків) на денні зміни. А компанії Uber та Bolt, що набирають водіїв для роботи на автомобілях компанії, конкретизують, що потрібні робітники обидвох статей.

"Таксомоторні компанії готові винаймати жінок, просто зараз їх не дуже багато в якості пошукачів роботи. Але їх розглядають і приймають", - каже Інформатору Василь Попик, голова профспілки таксистів.

У таксомоторній службі "Еліт таксі" наразі не працює жодної жінки-водія. Ця робота сприймається, як суто чоловіча, хоч насправді таксистки є досить звичним явищем – до початку повномасштабної війни киянки залюбки возили пасажирів, надаючи, щоправда, перевагу денним годинам роботи з міркувань безпеки. Тепер же ситуація змінилася, і ті водійки, хто працював до повномасштабного вторгнення, з різних причин вирішили на роботу не повертатися.

"Була одна жінка, яка працювала ще з двотисячних – змінювала автівки, мала добру репутацію. Проте вона або виїхала за кордон, або змінилися життєві пріоритети. Зараз ми запрошуємо на роботу усіх – особливо жінок, бо через мобілізацію в багатьох галузях, транспортній зокрема, бракує кваліфікованих спеціалістів. В нас працюють або водії, хто вийшов на пенсію, або ті, хто має відстрочку з певних причин. А молоді хлопці можуть пропрацювати місяць-два, а потім повідомити: вибачте, мобілізували", - розповідає Інформатору директорка з комунікацій "Еліт таксі" Анастасія Саракуз.

Днями КП "Київський метрополітен" опублікував оголошення про набір на курси, підкресливши, що потрібні не лише машиністи, а й "машиністки". Це своєрідна революція, бо до 2017 року жінкам було заборонено працювати у підземці саме на цій посаді.

"У метро жінка могла бути черговою по станції, а машиністкою на тій самій станції - зась. Те саме з роботою на шахтах, де жінкам залишали лише обслуговуючі функції, тоді як професія шахтаря, де зарплатня втричі більша, була для жінок недоступною. Оці обмеження по технологіям, функціям, упередженням тепер скасовано", - пояснює Інформатору HR-експерт, кар'єрний консультант Тетяна Пашкіна.

Відлуння мобілізації

У деяких випадках на роботу за традиційно "чоловічими" спеціальностями запрошують вже виключно жінок. Так, одна з експедиційних компаній у Деснянському районі шукає водія-експедитора, зазначаючи, що робота виключно для жінок. Як пояснили нам за телефоном, вказаним у контактних даних, - побоюються, що чоловіків, яких закон зобов'язує реєструвати за підприємством, "знову усіх мобілізують".

Аналогічна ситуація складається і у сфері наземного громадського транспорту. Як пише галузевий паблік "Пасажири Києва", у КП "Київпастранс" склався дефіцит водіїв-чоловіків через те, що з початку війни було мобілізовано до лав ЗСУ близько 400 співробітників-водіїв. Тому, пишуть фахівці, КП необхідно активізувати роботу з підготовки та набору нових кадрів, зокрема, жінок, адже саме рухомого складу у міста вистачає.

"До нас приходять на навчання і жінки, і чоловіки. Ми усіх запрошуємо, щоправда, поки якихось перекосів немає, жінок більше не стало", - запевнили Інформатор в навчально-курсовому комбінаті КП "Київпастранс", де, власне, і навчають майбутніх водіїв.

Саме водіїв мобілізують найчастіше. Анастасія Саракуз каже, що спілкувалася з колегами з іншіх таксомоторних служб, автопарків - брак кваліфікованих спеціалістів відчувається майже всюди. Втім, іти на роботу до служб таксі жінки поки не поспішають: серед загальної маси дзвінків про працевлаштування до "Еліт таксі" їх відсоток мізерний.

Операторки, шліфувальниці, пайщиці

Працівниці потрібні також на виробництво. Так, компанія, що працює у сфері переробки пластмас, зазначає у оголошенні, що на посаду різноробочих та операторів обладнання "можливо (працевлаштуватися) жінкам". Готові брати і без досвіду, щоправда, просять про відсутність шкідливих звичок в аплікантів та неконфліктність. А столярний цех біля ст.м. "Берестейська" запрошує на роботу учениць-шліфувальниць по дереву. "Робота не важка і не складна, фізично підходить і для жінок", - зазначає автор оголошення.

Власне, робітничих оголошень, де розглядають можливість працевлаштування жінок, у Києві все більше: шукають комплектувальниць, операторів з перемотування плівки, навіть "пайщиць-електронщиць" (автор пише, що вакансія підходить будь-кому, "головне знати базові принципи роботи з паяльником та бажати навчатись"). На запитання Інформатора про причини такого рішення Сергій, співробітник підприємства, пояснив: вакансія гендерно нейтральна, бо такою є політика компанії.

"Кандидатки активно шлють до нас резюме, приходять і працюють - переважно, вони нам підходять, навіть більше. Вони працюють так саме, як чоловіки. Розумієте, ми в принципі не проводимо статевої сегрегації, таку роботу, як в нас, можуть виконувати однаково і чоловіки, і жінки - за продуктивністю обидві статі рівні", - каже Сергій Інформатору.

Апаратна перебудова свідомості

Тетяна Пашкіна стверджує, що з часом поділ на "жіночі" та "чоловічі" професії відпаде сам собою, втім, на це піде десятиліття наполегливої "пропаганди". Наприклад, вже нікого не дивує жінка за кермом трамваю чи тролейбуса, проте ще живий стереотип про "жінок - поганих водіїв".

"Складається ситуація, коли через мобілізацію нам доведеться повертати жінок до професій з традиційно чоловічими ролями. Це підвищить інклюзію, бо, чого гріха таїти, після війни повернуться чоловіки, які на всі 100% не зможуть виконувати функції - через поранення та проблеми зі здоров'ям. Відтак, маємо ожіночнення праці, розширення рамок робочих процесів, ті ж пайщиці і монтажниці (доречі, через дрібну моторику це - чисто жіноча доля). І це піде тільки на краще", - стверджує фахівчиня.

Другим фактором, що впливає на розширення залучення жінок, Пашкіна вважає фактор старіння нації: Україна ще до початку Covid-19 входила до топ-5 країн Європи з населенням, що вимирає найшвидше. Відтак, вже через два десятиріччя кількість людей "65+" в нас перевищить кількість підлітків, і до роботи доведеться залучати працівників похилого віку, в т.ч., жінок.

"Це також на краще: роботодавцю доведеться переглядати своє ставлення до таких літніх робітниць, або залучати мігрантів. Мова про апаратну перебудову роботодавця, і про вкладення коштів, яке багатьом видається сьогодні "не на часі". І це комплексна зміна підходу з обмежувального ("хочу на посаду ідеального робітника") до запрошувального ("є поле можливостей, треба встановити клавіатуру з шрифтом Брайля, тоді запросити слабозрячого"), - каже Інформатору Тетяна Пашкіна.

Кого бронюють від мобілізації у Києві: пекарі, ветеринари, штабелери

Нагадаємо, днями Інформатор писав про перелік вакансій, де разом з зарплатнею пропонують ще й бронювання від мобілізації. Спектр різний: це і кондитери, пекарі, ветеринари, а також робітничі спеціальності, зокрема, штабелери.

Також ми розповідали про нові вакансії, що відкриває аеропорт "Бориспіль". Наразі головному летовищу країни потрібні диспетчери, адміністратори з обслуговування пасажирів, інженери з радіолокації та навігації, перекладачі, рятувальники, та навіть мийники літальних апаратів.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.