Що відбувається з ділянкою тунелю метро між Деміївською та Либідською: відповіді на найпоширеніші питання киян

Читать на русском

Шість станцій синьої гілки київського метро вже понад два місяці відрізані від решти ліній через аварію на тунелі між Деміївською та Либідською, а чому це сталося і що буде далі, розповіли інженер проєкту й інфраструктурний оглядач

Читать на русском
Київський метрополітен
Над відновленням аварійного тунелю між «Либідською» та «Деміївською» працює компанія «Автострада»

Шість станцій синьої гілки київського метро вже понад два місяці відрізані від решти ліній через аварію на тунелі між Деміївською та Либідською, а чому це сталося і що буде далі, розповіли інженер проєкту й інфраструктурний оглядач

Метробудівці займаються відновленням ділянки синьої гілки Київського метрополітену. Журналісти видання The Village Україна поспілкувалися з головним інженером проєкту відновлення Ігорем Гелетюком та інфраструктурним оглядачем Павлом Авдокушиним. Вони 28 лютого розповіли, що в метро зараз відбувається і чи дійсно роботи можуть затягнутися на роки.

Що зараз відбувається в тунелі

Подальшому руйнуванню тунелю вдалося запобігти, кажуть у КМДА. Починаючи з грудня на тріщинах ставлять маячки – це наліпки з алебастру, біля яких зазначають дату. Якщо тріщини будуть розходитися, то алебастр осиплеться. Так маячки сигналізують про продовження руйнування.

«Я не оглядав усі маяки, бо їх там дуже багато, але вибірково роздивлявся місця їхнього встановлення на найбільш помітних тріщинах. І всі ті, що я бачив, не втратили своєї цілісності. Це свідчить про те, що тріщини не збільшуються й окремі елементи блоків оправи не переміщуються один відносно одного», – розповідає Павло Авдокушин.

Вода на проблемній ділянці все ще є, але тече вона не так активно й більше не приносить із собою пісок.

Зараз ділянку знеструмили, там демонтували колії й інженерні мережі. Працівники метрополітену продовжують слідкувати за тріщинами.

Що відбувається і як буде далі з ділянкою тунелю метро між «Деміївською» та «Либідською»: відповіді на найпоширеніші питання киян 1

Хто винен, що зараз метро довелося зупинити

Точну причину аварійної ситуації, через яку зараз зупинили метро, ще мають встановити. Паралельно проводять два дослідження. КП «Київський метрополітен» замовив експертизу в компанії «Науково-дослідна судово-експертна установа». Результати мають бути готові до 8 березня 2024 року.

Нацполіція тим часом проводить розслідування за фактом «службової недбалості», що призвело до порушення герметичності тунелю. Експертизою для правоохоронців займається Національний науковий центр «Інститут судових експертиз ім. засл. проф. М. С. Бокаріуса».

Окремо депутати Київради створили тимчасову контрольну комісію, яка вивчає всі обставини й намагається розібратися, що сталося.

Поки остаточних результатів експертиз немає. Однак можна говорити про ймовірні причини, що призвели до протікань і деформації тунелю:

  • Складні умови
  • Неякісне будівництво
  • Погана експлуатація
  • Будівництво на поверхні

Хто і як відновлює тунель

Цим займається «Автострада» – група компаній, заснована львівським бізнесменом Максимом Шкілем у 2016 році.  Для роботи над тунелем "Автострада" залучила понад 500 фахівців із підземного будівництва. Проєкт відбудови розробляли три групи фахівців, які мають «багаторічний досвід у спорудженні метро».

Зараз проєкт уже готовий, 12 лютого його передали на експертизу, підтвердив головний інженер проєкту Ігор Гелетюк. Експертиза має тривати до 45 днів, але генпідрядник розраховує отримати результати раніше. Після цього почнуть основні роботи.

Оскільки тунель частково деформувався, то вирішили цей аварійний відрізок замінити. Це робитимуть відкритим способом, тобто вириють котлован, розберуть 27 метрів старого тунелю і зроблять новий – монолітний із прямокутним перерізом. Після заміни аварійного відрізка тунелю ще 45 метрів в обидва боки планують додатково укріпити зсередини залізобетонною сорочкою.

«Далі робимо нові колії, будемо ставити спеціальні шумопоглинальні й віброзахисні залізобетонні шпали» – розповідає головний інженер проєкту Ігор Гелетюк.

Це потрібно, щоб мінімізувати вплив вібрації від потяга на пливуни – щоби пісок більше не заходив у тунель.

На якому етапі роботи

Щоб почати роботи на майданчику на поверхні, спочатку треба було перекласти всі інженерні мережі – це близько 200 кабелів «Київпастрансу», «Київсвітла», водоканалу, ДТЕК, «Укртелекому», а також СБУ й ППО. Ці роботи вже завершили.

Зараз будівельники готуються до розкриття котловану над аварійною ділянкою. Там уже змонтували розвантажувальну плиту, щоб важка техніка не провалилася в нестабільні ґрунти чи навіть у сам тунель.

Що відбувається і як буде далі з ділянкою тунелю метро між «Деміївською» та «Либідською»: відповіді на найпоширеніші питання киян 2

Щоби запобігти проникненню води у котлован, будівельники бурять стіну в грунті «способом буросічних паль».  Ці роботи вже виконані приблизно на 80%, кажуть у КМДА.

Паралельно з бурінням паль фахівці вже підбирають «хімію» для закріплення ґрунтів. На цей процес може знадобитися багато часу:

«Якщо не так закріпили, то треба повторювати. Як правило, з першого разу фіксація не виходить, треба робити ще раз і ще раз, доки не підберуть хімічний склад, що підходить. А ґрунти там техногенні, складні, уже немає тієї природної властивості, що була раніше», - каже інженер проєкту Галатюк.

Після того, як будуть готові стіни й укріплені ґрунти, почнуть розкриття котловану. Котлован вириють до спондилових глин – цей шар ґрунту починається десь на пів метра нижче основи тунелю. Спондилові глини є водоупором, тобто не пропускають воду.

Скільки це коштує і звідки гроші

Роботи фінансують із резервного фонду бюджету Києва. Скільки буде коштувати проєкт, ніхто сказати не може. Вартість розрахують після того, як проект пройде експертизу. Головний інженер проєкту зазначає, що на неї вплине ціна хімічних реагентів для укріплення ґрунту в котловані.

«Кошторис на хімічні реагенти зовсім різний: може бути космічна ціна, а може бути й дешева. Зараз якраз підбирають хімсклад. Поки його не апробують на дослідних ділянках, ми не зрозуміємо ціну», – каже він.

Підготовчі роботи до відновлення тунелю вже коштували місту понад 40 млн грн(перший тендер на 21 млн грн і додатковий обсяг робіт на 20 млн грн). Експертиза причин виникнення тріщин, яку замовив метрополітен, коштуватиме 2,95 млн грн.

Коли відкриють метро

Спочатку термін відновлення ділянки київські чиновники оцінювали в пів року, тобто роботи мали тривати до червня 2024 року. Уже в лютому міський голова Віталій Кличко назвав інші терміни.

«Наші фахівці кажуть, що до кінця літа ми повинні відновити рух метрополітену», – сказав він в ефірі телеканалу «Київ».

Ці слова суперечать тому, що кажуть виконавці робіт.

«Відновлення перегінного тунелю між станціями «Деміївська» та «Либідська» плануємо завершити восени 2024 року», – зазначив Максим Шкіль з «Автостради».

Як і вартість робіт, хоча би приблизна дата відкриття метро остаточно стане зрозумілою після експертизи, каже головний інженер проєкту.

«Хтось каже, пʼять місяців, – це смішно. Хтось каже, – пʼять років, – це теж смішно», – відповідає Гелетюк на запитання про терміни.

Давати свої прогнози він не береться:

«Давайте спочатку отримаємо якусь інформацію від експертизи. Тому що термінів на виконання капітального ремонту апріорі немає. Бувають тільки терміни на нове будівництво. А коли ведуть такі спецроботи, протиаварійні,ніхто не може сказати, скільки це буде тривати. Тому давайте пройдемо експертизу, будуть підтверджені обсяги робіт і тоді вже будемо розуміти, скільки часу на це потрібно», - сказав Гелетюк.

Андрій Шабельников висловлює свою точку зору щодо того, що бізнес може вимагати від країни зараз, в умовах війни. Чи це лише припинення тиску, чи можна очікувати на якісь преференції, наприклад, немобілізацію працівників бізнесу, які сумлінно виконують свої податкові зобов'язання? Долучайтеся до нашого відео, щоб дізнатися думку експерта та зрозуміти, які можливості має бізнес у таких складних умовах.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.