Активісти нарікають, що у Кракові під час реставрації зберегли родзинку кінотеатру Київ, а на Русанівці індивідуальність його побратима просто вбили
Архітектурна спадщина Києва хронічно перебуває під загрозою, і цим, на жаль, нікого не здивуєш. Реконструкція у столиці часто закінчується втратою чогось цінного – і часто тому, що реноваторам так простіше. Так трапилося з кінотеатром "Краків" на Русанівці, але і чомусь не трапилося з кінотеатром "Київ" у Кракові - як кажуть, відчуйте різницю з Європою.
Про цю повчальну історію розповіла дослідниця модернізму та монументального мистецтва Ельміра Еттінгер у відеоповідомленні на Facebook. Йдеться про те, що яскраве та самобутнє панно, що прикрашало хол кінотеатру "Київ", було безвідповідально і бездарно зруйновано під час його реконструкції замість того, щоб дбайливо зберегти родзинку.
“Ох, яке зараз буде порівняння! В Кракові є кінотеатр “Київ”, який досі бережуть. А що сталося з кінотеатром “Краков”? – заінтригувала активистка.
За радянських часів було прийнято, що міста-побратими, особливо з країн соціалістичного табору, "обмінювалися" закладами. Оскільки Київ та Краків були побратимами, у польському місті у 1967 році з'явився кінотеатр "Київ", а в українському на рік пізніше - "Краків". Кінотеатр "Київ", за словами мистецтвознавиці, отримав гігантську оригінальну мозаїку на фасаді та винахідливо зроблене панно у фойє авторства Христини Згуд-Страхоцької – живе та казкове зображення рослинного світу.
Еттінгер нагадала, проєкт кінотеатру “Краків” на Русанівці, побудованого в 1968 році, був типовим для СССР, але дуже вдалим. Всередині будівлю прикрашало “шикарне”, за оцінкою мистецствознавиці, керамічне панно “Краків'яни і Гуралі”. Його створила ворча родина - українські художники, брати Леонід Олексійович Капітан і Олексій Олексійович Капітан, за участю Едуарда Леонідовича Капітана, сина Леоніда.
Панно зображувало народні танці поляків і гуралей - жителів області недалеко від міста Краків. Але 2019 року при реконструкції приміщення декоративне панно знищили. А всередині, як із сарказмом помітила активістка, зробили “дуже унікальні інтер'єри”.
Таке у Києві, на її думку, відбувається тому, що існує повне нерозуміння те неосвіченість тих людей, які займаються реноваціями у столиці. У той же час мистецтвознавиця визнала, що зовнішній вигляд кінотеатру на Русанівці постаралися зберегти. Втім, було б цікаво дізнатися, куди вивезли залишки панно - продали чи просто викинули на смітник.

Реконструкція кінотеатру "Краків" у багатофункціональний культурний центр розпочалася у 2018 році. А вже за рік стало відомо, що панно, всупереч обіцянкам, "не вижило". Про реновацію тоді писали активісти фейсбук спільноти Ukrainian Modernism.
Вони й повідомили, що київські чиновники знищили унікальне панно у рамках ремонту за 144 млн грн. Повідомлялося, що відповідальний за ремонт депутат Олесь Маляревич обіцяв у 2018 році, що панно буде збережено. Але після знищення інтер'єру він зазначив, що існування панно унеможливило б облаштування сучасної системи вентиляції та опалення. Проте активісти так і не бачили експертизи, яка б це доводила.
Відповіді на запити в КМДА і Департамент охорони культурної спадщини КМДА з приводу рішення щодо панно активісти також не отримали. Ніхто не контактував з мистецтвознавцями та не проводили фотофіксацію й 3D-сканування панно, тож його зображення є тільки на старих світлинах.
Як повідомляв Інформатор, КП “Київський метрополітен” обіцяв провести демонтаж мозаїчних зображень червоної зірки та червоноармійця, які до цього впродовж десятиліття були прикриті фальш-стінками. Але не обіцяв зберегти ці зображення – що і сталося. Демонтаж стався у березні, мозаїка в результаті була втрачена.
До процесу не були залучені професійні реставратори, які б допомогли потім скласти мозаїки у іншому місці. Крім того, смальту, що її збили зі стін станції, ймовірно, просто викинули на смітник. Це обурило дослідницю – вона наголосила, що смальта – дорогий матеріал, і незрозуміло, чому вона після недбалого демонтажу безвісти зникла.
Також Інформатор розповідав про те, що на ресторані "Вітряк" у Києві нарешті почали досліджувати унікальні мозаїки Алли Горської. Панно "Вітер" створено з кераміки, скла, смальти та мармуру і є єдиною збереженою роботою видатної мисткині у Києві - та однією з двох робіт в Україні загалом.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.