Оболонь, Осокорки та інші: під загрозою закриття ще 15 станцій київського метро - транспортні фахівці

Читать на русском

Активісти, що фахово займаються темою громадського транспорту, назвали інші проблемні точки на карті київського метро

Читать на русском
Аварії на метро Києва
Офіційно строки будівництва поки не називаються, влада каже про приблизно 2-3 місяці, фахівці - про півроку

Активісти, що фахово займаються темою громадського транспорту, назвали інші проблемні точки на карті київського метро

Закриття одразу шести станцій метро синьої гілки метро у Києві стало шоком для сотень тисяч мешканців Голосіївського району. Де-факто, це повернуло їх на 13 років, до 2010-го, коли було відкрито три найбільш популярні станції цієї гілки, "Деміївську", "Голосіївську" та "Васильківську". Проте це - ще не найбільша небезпека для метро. Активісти нараховують ще 7 ділянок, де найближчим часом можливі техногенні аварії. Інформатор зібрав дані про ці потенційні "гарячі точки" столичного метро.

Як Голосіїво відкинуло в 2010 рік

До 2010 року до кінцевої станції, "Либідської", з Голосіїво діставалися тролейбусами, автобусами та маршрутками. Через це мешканці Голосіїва почувалися не набагато краще за нинішніх жителів Троєщини, адже увечері затори на Голосіївському проспекті іноді тягнулися на виїзд з міста від самої Деміївської площі й Центрального автовокзалу.

"У 2010-2013 роках Голосіївський район паралельно з відкриттям нових станцій почав шалено забудовуватись. З приходом до влади Кличка у 2014, це будівництво тільки збільшилося, дійшло навіть до того, що будували тупо в декількох метрах від станцій метро. Відтак, населення району за ці десять років зросло дуже суттєво, і якщо соціальна інфраструктура не тягнула одразу, то транспорт за рахунок метро ще хоч якось", - вважає відомий київський активіст, ветеран війни Олег Симороз.

Тепер, завдяки аварії на метро, стався відкат на 13 років, до ситуації, коли транспорт було представлено лише автобусами й тролейбусами. Проте людей вже стало більше. Також, каже Симороз, "Виставковий центр" та "Теремки" є не лише станціями, але й східними воротами до міста, куди з'їжджаються маршрутками мешканці Фастова, Василькова, Глевахи та інших містечок і сіл навколо Києва. Це додасть до транспортного колапсу ще й обласного колориту.

Винуватці - халтура чи річка "Либідь"

Наразі єдиної офіційної причини аварії в метро ще не називають. Головний інженер метрополітену повідомив, що за попередніми даними розглядають одназу три версії:

  • Неякісне виконання робіт генеральним підрядником;
  • Розмивання порід та стін тунелю річкою Либідь;
  • Складні геологічні умови - наявність на місці плавунів.

Зазначимо, що на ділянці від Либідської до Деміївської площі ґрунти нестійкі, подекуди є так звані "пливуни" - це піски, насичені водою, що мають здатність розпливатись та переміщуватись. Ділянку метрополітену в напрямку Голосіїва планували побудувати ще за радянських часів, проте під час першої ж спроби проходки в середині 80-х сталася аварія. Це заморозило будівництво на довгі роки.

Навіть за наявності новітніх технологій будівництво не було простим. Ділянку "Либідська-Деміївська" будували у 2007-2008 роках, і під час робіт сталася аварія: під плавунами було втоплено тунелепрохідний щит, нагадав заступник голови КМДА Микола Поворозник. 28 листопада 2008-го загинули двоє метробудівників.

Цікава подробиця: нинішній прорив стався приблизно за 100 метрів від місця, де втопили той самий щит (тунелепрохідницький комплекс Wirth "Надія"). На місці загибелі співробітників Метробуду в тунелі досі прикріплений вінок. Також поряд протікає річка "Либідь", русло якої наразі майже повністю забране в каналізаційний колектор. Проте вона все одно насичує ґрунти водою, що може впливати і на тунелі метрополітену.

Що буде з тунелями далі?

Директор метрополітену і депутат Київради Віктор Брагінський стверджує: спочатку буде проводитись експертиза, після неї - повне розкриття тунелів. Їх знову розкопають, як і 15 років тому, щоб дослідити та зробити технічні роботи.

"Буде проведено геологічне і геодезичне дослідження. Після цього буде повністю вийнято грунт у місцях протікання на глибину 20 метрів до самого тонелю і перевірено відповідність проекту будівництва (гідроізоляція, хімічне закріплення). Результати будуть через 2-3 місяця", - каже Віктор Брагінський.

В ГО "Пасажири Києва" називають хорошим знаком те, що глибина залягання тунелів в цьому місці не є аж надто великою, близько 10 метрів. Проте, самі ґрунти дуже насичені вологою, тому простою заморозкою ґрунтів буде не обійтися - доведеться з двох боку тунелів будувати стіну в грунті.

Які ще є проблемні ділянки?

Називають загалом сім ділянок в київському метро, де є певні проблеми з різних причин. Зокрема, це перегон між ст.м. "Героїв Дніпра" та "Мінською", де просідають тунелі. За словами Симороза, це відбувається через будівництво ТРЦ.

"Героїв Дніпра — тріщини на станції внаслідок незаконного будівництва ТРЦ Оазис над станцією; Мінська — будівництво ЖК прям впритул до станції метро з порушенням ДБН", - повідомив активіст.

Друга ділянка - між ст.м. "Почайна" і "Контрактова площа", де також просідають тунелі, порушено габарит через неякісну конструкцію тунелів (це також стверджує Симороз). Кілька разів там ставались більш-менш серйозні випадки, зокрема, 2017 року, коли всю синю гілку довелося закривати через пожежу і сильне задимлення. Тут закриття загрожує трьом станціям - між "Почайною" та "Контрактовою площею" ще є ст.м. "Тараса Шевченка".

Така сама пожежа 2012 року на ст.м. "Осокорки" також розкрила проблему просідання землі під станцією. Тоді проблему просідання визнали на офіційному рівні - займання сталося через "зниження ізоляційних властивостей контактного з’єднання електроживлення одного зі світильників". Сама волога потрапила на світильник через "місце температурного стику", яке виникло, в тому числі, через "знаходження станції у зоні просідання ґрунтів".

На ремонт можна закрити 15 станцій

Просідання тунелів фіксується також на перегонах між "Васильківською" та "Виставковим Центром"; та між ст.м. "Бориспільська" і "Червоний Хутір". Між "Осокорками" та "Харківською" (тобто, включаючи ще "Позняки") проблемними є самі тунелі через низьку якість будівництва. Ґрунтові води штурмують ще й ділянку метро від ст.м. "Львівська Брама" (нині законсервовано) до "Золотих Воріт". Тут, як стверджують активісти ГО "Пасажири Києва", потік води спровокувало будівництво поруч.

Нарешті, останньою ділянкою, що долучає до переліку ще й "червону" гілку метрополітену, є метроміст. Він цілком є проблемною ділянкою через аварійність, тож додаємо до переліку весь перегін між "Гідропарком" та "Дніпром". Загалом, якщо порахувати всі станції, на перегонах до яких є певні проблеми, то закриття на ремонт у Києві нині загрожує 15 станціям.

Чи варто закривати метро? - Так, звісно, стверджують фахівці. Навіть більше, у Києва вже є досвід ремонту тунелів, що просідають. Близько 60 років тому почав активно просідати тунель на перегоні ст.м. "Вокзальна" - ст.м. "Політехнічний інститут", тоді там оперативно встановили спеціальну металеву раму, що й досі утримує тунель.

На коліях повно води: як сталася аварія

Нагадаємо, невдовзі після полудня 8 грудня у Києві зупинили рух поїздів на перегоні "Ст.м. Либідська - ст.м. Деміївська". Це сталося через аварію - після розгерметизації тунелю на коліях повно води. Офіційно строки ремонту поки не називаються, проте фахівці з ГО "Пасажири Києва" вважають, що йдеться принаймні про півроку, якщо відновлювальні роботи будуть вестися якісно.

Також Інформатор розповідав про те, як міська влада намагається запобігти транспортному колапсу, запроваджуючи додатковий наземний транспорт. Ми давали схеми проїзду для зручності пасажирів, що мешкають на Теремках, Голосіївській чи Васильківській, чи просто бажає навідатись туди у справах.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.