Автор петиції, поданої на сайт міськради столиці, пропонує просити кошти на покриття потреб підземки в Європейського інвестбанку та напряму в ЄС, втім, ймовірність, що КМДА пристане на пропозицію мізерна
Кияни просять міську владу скасувати оплату за проїзд у метрополітені. Аргументів декілька: це, кажуть, посилить мобільність населення, що позитивно скажеться на економічній активності. А ще, стверджують, що це допоможе раціоналізувати "адмінвитрати" на ремонті й обслуговуванні турнікетів. Втім, як вже писав Інформатор, ця та аналогічні відозви приречені - жоден із чиновників не погодиться знизити прибутковість комунальних підприємств у столиці.
Про скасування оплати за проїзд у метро столиці кияни просять у петиції, що була зареєстрована ще 16 грудня 2025 року на сайті Київради. Її автор, Олександр Федорець, переконує, що рішення буде не лише "соціально справедливим", але й "економічно необхідним" у часи воєнного стану. Кумедно, що він пропонує перекласти 100% витрат на бюджет міста "з подальшим пошуком компенсації через міжнародні фонди".
Щоправда, аргументи, наведені у петиції, є досить резонними, принаймні, раніше вони вже звучали від київських політиків. Зокрема, автор каже про соціальну підтримку для малозабезпечених та ВПО, стимулювння економічної активності населення, зростання купівельної спроможності.
"Кошти, які громадяни щомісяця витрачають на проїзні, будуть вивільнені та спрямовані на споживання (купівлю товарів, оплату послуг). Це стимулюватиме місцевий бізнес, що є критично важливим для наповнення міського бюджету через податкові надходження", - стверджує автор відозви.
Крім того, у петиції стверджується, що, скасувавши оплату, КП "Київський метрополітен" непогано заощадить на обслуговуванні турнікетів, системах валідації, касових апаратах тощо. А також дозволить перенаправити ресурси, задіяні на збір оплати, на посилення безпеки чи інші функції.
"Фінансування безоплатного проїзду є фіскальним викликом, але можливі шляхи його покриття: прямі дотації з бюджету міста, міжнародні інституції, гуманітарні фонди", - перелічує автор можливі шляхи фінансування (просити кошти "на проїзд" пропонують у Європейського інвестбанку, ЄС тощо).
Реалізувати запровадження безоплатного проїзду пропонують шляхом голосування відповідного проєкту рішення Київрадою. А діяти, на думку автора, така норма повинна "на період дії воєнного стану та до кінця календарного року після його скасування".
Зауважимо, що у київських реаліях зменшення цін за проїзд, чи введення безоплатного проїзду, наштовхується на природній спротив транспортників. Цьому є зрозуміле пояснення: чиновники, підписи яких стоятимуть під документами про скасування сплати, побоюються підозр від правоохоронців за суттєве зменшення доходів КП "Київський метрополітен". Закон у цьому випадку стоїть не на сторожі потреб міста - його головним резоном є правило "зменшив дохід комунального підприємства - відповідай за наслідки".
Нагадаємо, Інформатор писав, що у Київраді вже декілька разів лунали ідеї щодо запровадження безоплатного проїзду у метро столиці. Востаннє - на день народження київського метрополітену у листопаді 2025-го: тему підняв депутат Тарас Козак.
А ще, ми розповідали із посиланням на депутата Київради Андрія Вітренка, що з 2020 року у кулуарах КМДА точиться дискусія про прийняття фінансової моделі, згідно з якою міський транспорт має стати безкоштовним. Така модель діє на Мальті та в Люксембурзі, а ще - у 15 польських 10 французьких містах. В ролі локомотивів ідеї виступає низка депутатів Київради, а от очільники фінансового та транспортного департаментів КМДА, а також, природньо, - топ-менеджмент Київпастрансу та метрополітену виступають проти.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.