Київ купує тролейбуси на мільярд: у тендері вже знайшли купу недоліків

Тендер, що його проводить КП "Київпастранс", критикують за ознаки дискримінації у ньому, крім того, вартість транспорту явно завищена у порівнянні з аналогічними закупівлями інших міст України

Тролейбуси PTS
Так виглядають тролейбуси українського виробництва PTS, які збирають у Броварах - саме їх закупив Миколаїв (фото справа)

КП "Київпастранс" має намір до 1 жовтня 2026 року придбати 40 одиниць повністю низькопідлогових тролейбусів. Ціна закупівлі складе трохи більше за 1 млрд грн., при цьому кінцевий строк подання пропозицій спливає вже 8 жовтня - тобто, від моменту оголошення тендеру пройде трохи більше за тиждень. Це вже викликало обґрунтовані сумніви у тому, чи, бува, не прописаний тендер під одного учасника.

Низькопідлогові, одиночні, автономні

Про оголошення закупівлі 40 одиниць низькопідлогових тролейбусів йдеться у тендері, оприлюдненому через публічну систему електронних торгів "Прозорро". Кожна одиниця транспорту повинна мати довжину у 11,9 м-12,7 м. Згідно з оголошенням відповідного тендера з особливостями, кінцевий строк подання пропозицій – 8 жовтня, аукціон планується провести в цей же день.

Технічними умовами передбачено, що тролейбуси повинні бути виготовлені не раніше 2025 року, мати систему автономного ходу на відстань не менше 20 км. Загальна місткість пасажирського салону – 90-110 пасажирів, з них не менше 34 сидячих з урахуванням чотирьох місць для пасажирів приоритетних категорій.

Тролейбус також повинен мати обладнане місце для пасажира в інвалідному візку та місце для дитячої коляски, системи кондиціювання та опалення салону, бортовий комп'ютер для фіксування показників роботи, систему відеонагляду. А документація повинна мати підтверджену ступінь локалізації не менше 25%.

Гарантія на усі тролейбуси має складати 24 місяці з дати введення в експлуатацію. А от очікувана сума закупівлі складе 1,008 млрд грн. Тобто, кожен тролейбус коштуватиме бюджету Києва у перерахунку на євро приблизно 520 тисяч.

За що критикують тендер Київпастрансу

Водночас, у громадській організації "Пасажири Києва" вже розкритикували новий тендер КП "Київпастранс". За їхнім аналізом, вартість одиниці перевищує ціни для інших міст, а умови закупівлі виглядають дискримінаційними й виписаними під конкретного постачальника. Активісти закликають скасувати тендер і оголосити новий.

Зокрема, у "Пасажирах Києва" акцентують на тому, що термін подачі пропозицій складає 1 робочий тиждень (більшість компаній просто не встигнуть сформувати пропозиції), до кінця року постачальник має надати не менше за 10 одиниць рухомого складу. А аванс складає 70% від вартості - усе це, на думку фахівців, свідчить про спробу залучити одного, конкретного, постачальника до участі у тендері, "відбивши" усіх інших.

Крім того, за аналізом транспортників, очікувана вартість 1 тролейбуса приблизно на 20-25% вища за аналоги у євро для інших українських міст. Такий самий транспорт, кажуть, закуповували і Кременчук, і Івано-Франківськ з Миколаєвом. Зокрема, Миколаїв у 2024-му закупив тролейбуси за 430 тисяч євро за одиницю, Кременчук - за 415 тисяч. У цей же час, Київ хоче купувати аналогічний транспорт по 520 тис євро.

"Але головне - наразі Києву не потрібно закуповувати одиночні тролейбуси, адже відповідна закупівля понад 100 тролейбусів на 50 млн євро вже відбувається за рахунок ЄІБ. В умовах дефіциту водіїв та характеристик маршрутів, Києву треба збільшувати кількість зчленованих тролейбусів", - акцентують у "Пасажирах Києва".

Нині у столиці, наголошують фахівці, під наявною контактною мережею працює вкрай мала кількість тролейбусів і зараз значно важливіше відновити кількість тролейбусів, а вже тоді розширювати тролейбусні маршрути за межі збудованої інфраструктури. А на багатьох маршрутах, де мали б їздити зчленовані тролейбуси, наразі їздять одиночні, кажуть фахівці з "Пасажирів Києва".

Метро закуповує 10 потягів з наскрізними проходами, а Київпастранс - ще 20 автобусів

Нагадаємо, раніше Інформатор писав про те, що КП "Київський метрополітен" оголосило новий тендер на придбання десяти поїздів із наскрізними вагонами. Його проводитимуть на офіційному сайті Європейського банку реконструкції та розвитку, а закупівлю проводитимуть у форматі відкритих торгів із попередньою кваліфікацією. Потреба у вагонах виникла, зокрема, й через початок будівельних робіт на Виноградарі - коли лінію добудують, нею вже мають їздити новенькі потяги.

Також днями ми повідомляли, що КП "Київпастранс" оголосив про закупівлю ще двох десятків автобусів. Вони поповнять автопарк української столиці разом з технікою від Anadolu Isuzu Citiport 12, які вже приїхали до міста й вирушили на маршрути. Нові ж автобуси матимуть пасажиромісткість у 57 людей і будуть довжиною понад 8 метрів.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити