У парку «Наталка» на Оболоні є бетонна споруда у формі субмарини, яка за радянських часів була секретним об’єктом, а зараз фірма бізнесмена Ігоря Тинного хоче зробити там ресторан з спортзалом, простором для дітей та сценою для виступів
«Труба», «Сталінське метро», «Підводний човен» - так називають споруду заввишки 17 метрів, яка мала стати частиною підземного тунелю під Дніпром для перевезення боєприпасів з одного берега Києва на інший. Будівництво почали у 1936 році, коли Радянський Союз готувався до війни, а у 1941 році роботи пригальмували, тому що всі витрати йшли на війну. Наразі один з кесонів – яких у Києві декілька – планують використовувати як зону відпочинку. Зараз починаються роботи з опорядження задньої частини кесона. Передбачено утеплення цегляної стіни, облаштування мокрого фасаду та фарбування. Про це 26 лютого повідомила спільнота «Кесон на Оболоні».
Загалом роботи на території кесона обіцяли завершити до початку червня 2024 року. Цим займається приватний власник – фірма «ГЮВЕКСХАУС», яка у травні 2023 року отримала від Київради дозвіл на початок робіт.
Свій варіант реконструкції споруди у 2017 році запропонувала громадська організація «Парк «Наталка». Архітектори Аліса Баньковська та Олександр Горбань запропонували створити на території кесона три зони:
Зведення Київського укріпрайону почалося у 1929 році. До 1935 року основні роботи закінчилися, але з’ясувалося, що укріпрайон має Ахіллесову п'яту – два залізничні мости, що з'єднують береги Дніпра. Їх можна було легко зруйнувати авіацією, перервавши підвезення боєприпасів для частин, які обороняли Київ.
Тоді ухвалили рішення про будівництво двох підземних тунелів під Дніпром, по яких можна було постачати все необхідне, не побоюючись бомбардувань та обстрілів. Точно не відомо, чия це була ініціатива – Сталіна чи Хрущова.
Через секретність частини проєкту підземного тунелю називали «титул». В парку «Наталка» у Києві можна побачити, як виглядав один з етапів будівництва «сталінського метро». За задумом, бетонний кесон збирався на поверхні, а потім вода під високим тиском мала вимити з-під кесона землю і він занурювався у воду під власною вагою.
Схожий кесон є на Осокорках та на Жуковому острові. Щоб переправляти боєприпаси не через мости, відкриті рейкові колії мали йти від станції Жуляни через село Пирогове до Жукова острова, далі шлях заходив у тунель, занурювався під русло Дніпра, проходив під островом Водників та виходив на поверхню в районі Осокорків й закінчувався у Бортничах.
До червня 1941 року буде виконано близько 10% запланованої роботи. З початком Другої світової будівництво призупинили: тунелі законсервували, техніку вивезли, а з робочих сформували мостобудівні бригади для потреб фронту.
Після звільнення Києва будівництво продовжили, але в країні були більш нагальні проблеми. І у 1949 році проєкт з підземним тунелем закрили назавжди.
Відомо, що кесон продали у приватну власність ще у 1993 році, та з того часу його неодноразово перепродавали. У лютому 2023 року фірма «Гювенксхаус» отримала землю під кесоном в оренду. Вже у травні минулого року спільнота «Кесон на Оболоні» повідомила, що департамент міського благоустрою КМДА видав дозволи на будівельні роботи цій же компанії.
За інформацією аналітичної платформи YouControl, компанію «Гювенксхаус» зареєстрували у Києві у вересні 2022 року. Згідно з основним видом діяльності фірма займається роботою ресторанів та надає послуги мобільного харчування.
Компанію пов’язують із бізнесменом Ігорем Тинним. Окрім ресторанного бізнесу його сфера інтересів полягає в енергетиці (мережа малих СЕС та ГЕС), нерухомості та поводженні із відходами (ПрАТ "Київспецтрас", "Укрвторресурси").
Інформатор писав про полігон сміття в Підгірцях, яким опікується "Київспецтранс". Окрім Київради акціонером товариства є Ігор Тинний.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.