Мешканці столиці стали проводити у торговельних центрах менше часу, але встигають витрачати більше грошей
Попри повномасштабну війну, торговельні центри Київщини не лише вистояли, а й продовжують активно розвиватися. Частина об’єктів відновлюється після пошкоджень, будуються нові, а головне, що київські ТРЦ знову заповнені людьми. Але нинішні нелегкі часи вносять свої корективи, і успіх торговельних центрів визначають нові фактори.
За словами голови Української ради торгових центрів та операційного директора Budhouse Group Максима Гаврюшина, споживачі почали проводити у ТРЦ менше часу, але витрачають більше - і саме це стало запорукою нової фази зростання, повідомляє Асоціація рітейлерів України. Найбільш стабільний трафік зберігається у великих і добре позиціонованих торговельних центрах Києва. Серед них експерт виділяє River Mall та Respublika Park як найуспішніші проєкти - вони демонструють повну заповненість площ, стабільний потік клієнтів і доходи, що вже повернулися не тільки до довоєнного, а й навіть доковідного рівня.
Для киян такі ТРЦ стали не лише місцем покупок, а й своєрідними соціальними просторами, що мають свою сталу аудиторію та інфраструктуру для відпочинку. При цьому змінилася і поведінка відвідувачів: середній час перебування скоротився з понад години до приблизно 50 хвилин, кількість відвіданих магазинів - з 3–4 до 2-2,5.
У самій столиці нове будівництво йде менш активно, переважно запускаються другі черги вже наявних об’єктів. Натомість у Київській області зводять одразу кілька великих торговельних центрів у форматі “Епіцентр”. За прогнозами УРТЦ, загалом у 2025 році в Україні відкриється 14 нових ТРЦ, із них частина — у столичному регіоні.
Втім, експерти попереджають: без стабільного попиту нові ТЦ ризикують перетворитися на dead malls - об’єкти без достатньої кількості орендарів. Уже зараз у Києві є приклади ТРЦ з вакантністю до 80%, хоча середній показник по країні становить 4-5%. Будівництво й попит - не одне й те саме, і кожен новий проєкт потребує продуманого підходу до орендної стратегії.
Інвестувати у ТРЦ стало дорожче, зазначає експерт. Будівництво укриттів - тепер обов’язкова вимога. Для торговельного центру площею 20 тис кв м це означає приблизно 3 тис кв м укриття, а отже, понад 3 млн доларів додаткових витрат. Нові ДБН вимагають також розширеної інфраструктури, наприклад, понад 100 туалетів у зоні укриття для невеликого ТРЦ.
Разом із цим зросли зарплати будівельників, подорожчала логістика та інженерне обладнання, що здорожчило проєкти на 20–30%. Але це не вплинуло на орендні ставки, які визначаються платоспроможністю орендарів, а не витратами девелопера. У київських ТРЦ оренда варіюється від $5 до $400 за кв. м: найдорожчі локації - це “острівки” з високим трафіком, а найдешевші - верхні поверхи. В окремих випадках ставка формується як відсоток від обороту, а не фіксована сума.
Попри зростання кількості українських fashion-брендів, якірними орендарями залишаються переважно міжнародні компанії. Супермаркети здебільшого українські, але великі площі у 800–1000 кв. м заповнити вітчизняним fashion-рітейлом поки складно - наші бренди зазвичай орендують 100–300 кв. м. Втім, українські компанії швидко адаптуються: з’являються нові формати, збільшується кількість офлайн-точок, і навіть повернення Zara чи H&M не вибиває українців з ринку. Навпаки, трафік зростає, бо покупець приходить за одним, а купує ще щось у сусідньому магазині.
Інформатор повідомляв, що один із ключових факторів, що повернув киян до ТРЦ - це стабільна наявність електроенергії під час знеструмлень. Як зазначала комерційна директорка відділу нерухомості Dragon Capital Наталія Кравець, мешканці столиці дедалі частіше сприймають торговельні центри як тимчасовий “оазис комфорту” - тут працює світло, інтернет і є змога перечекати блекаути в теплі. За її словами, кількість таких відвідувачів за рік зросла з 3% до 10%, а у вихідні дні — ще більше.
Водночас у торговельних центрах гостро відчувається вплив повітряних тривог: щойно лунає сигнал, кінотеатри та дитячі зони майже миттєво порожніють, і більшість людей не повертається. Шопінг менш чутливий, адже часто покупці встигають завершити покупки до переходу в укриття.
Також ми писали, що у київському ТРЦ Retroville відкрився новий якірний орендар, магазин Епіцентр Express. Це перший магазин цього ритейлера у форматі окремого орендаря серед великих столичних мегамолів. А самі переговори з Епіцентром, кажуть, були надзвичайно швидкими.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.