Кияни під час ворожих атак можуть скористатися підземними стоянками лише у випадку, коли вони належать до фонду захисних споруд - для цього власники паркінгів мають подати заявку
Масовані атаки на Київ, що почастішали останнім часом, роблять питання нестачі укриттів критичним. Люди годинами шукають сховище під час тривоги — і часто дарма. Тепер місто пропонує рішення, яке давно мало би працювати: використовувати для захисту киян паркінги.
У зв’язку з посиленням масштабних атак на Київ проблема нестачі укриттів набуває все більш серйозного значення. У ситуації, коли її потрібно було вирішувати ще “вчора”, міська влада намагається знайти найшвидші способи реагування і “нарощує кількість захисних споруд” за рахунок вже наявної інфраструктури - приватних підземних паркінгів. Саме такий заклик до їхніх класників у КМДА оприлюднили 25 червня 2025 року.
Як зазначив директор департаменту муніципальної безпеки КМДА Роман Ткачук, ці приміщення, згідно з Кодексом цивільного захисту України, належать до споруд подвійного використання, як і підземні переходи та заглиблені станції метро. І для багатьох мешканців новобудов вони давно стали справжнім порятунком - люди звикли під час тривог ночувати у своїх машинах, залишають там заздалегідь постіль, воду, їжу, необхідні речі. Але потрапити можна не в усі паркінги, а лише в ті, що “записалися”.
За чинними правилами, навіть якщо паркінг повністю придатний для укриття, місто не має права внести його до переліку захисних споруд без згоди власника. Саме тому в КМДА зараз закликають балансоутримувачів подавати заявки, після чого приміщення перевірять і за умови відповідності правилам безпеки та облаштування внесуть до міської мапи укриттів. Якщо ж власник цього не зробив, він не зобов’язаний пускати людей під час тривоги.
За словами Романа Ткачука, у Києві нараховується 461 підземна стоянка. Більшість із них уже пройшла перевірку і нанесена на мапу, але для повного охоплення власнику або балансоутримувачу необхідно подати заявку до районної держадміністрації. Місто ж може лише чекати на ці кроки, адже не має права самостійно включити паркінг до переліку захисних споруд
Втім, кияни скептично оцінюють цю ініціативу: у коментарях під дописом КМДА вони обурюються, що замість самостійної перевірки потенційних укриттів влада знову перекладає відповідальність на громаду. І мало хто вірить, що із цих закликів до власників паркінгів щось реально вийде. Тим більше, що проблема не нова — після атак 17 і 23 червня люди масово скаржилися на відсутність доступних сховищ, і в приватному секторі, і в спальних районах.
Але кияни мають пам’ятати: якщо стоянка вже включена до офіційного переліку укриттів і зазначена на міській мапі, власник не має права відмовити у доступі під час повітряної тривоги. У разі порушення цього правила потрібно негайно повідомляти про це на службу 102 - правоохоронці мають оперативно відреагувати. Перевірити, чи є конкретний паркінг офіційним укриттям, можна, зокрема, у застосунку “Київ Цифровий” або на Мапі укриттів.
Нагадаємо, Інформатор розповідав, як після чергових масованих повітряних атак 17 та 23 червня мешканці столиці залишають відкриті звернення до очільника КМВА Тимура Ткаченка у соцмережах. Він ще на початку 2025 року обіцяв зробити укриття одним із головних пріоритетів у своїй роботі, а також публічно критикував міську владу за повільну реакцію. Але поки що замість нових сховищ кияни отримують інформаційні кампанії. І, як зазначають самі жителі, цього замало — адже в умовах війни важливе не гасло, а двері, які точно відкриються під час тривоги.
Також ми розповідали про те, що власників занедбаних автівок, які збираються евакуйовувати з доріг та внутрішньоквартальних проїздів, попереджають про вивезення. З цією метою під "двірники" такого транспорту встромлюють папірці від районної адміністрації з контактними даними й поясненням, що автівку евакуюють, якщо власник її не перепаркує. Цікаво, що у поясненні роз'яснюється, що саме мають на увазі під "покинутими" машинами - але далеко не всі автівки, чиї власники отримали попередження, підпадають під критерії.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.