ТРЦ Києва перетворились на ринок нелегальних вейпів для дітей

Журналіст-розслідувач зафіксував незаконну торгівлю смаковими електронками в Метрограді, Ocean Plaza, River Mall, Sky Mall та Глобусі

ТРЦ електронні сигарети діти тютюнові вироби
Попри заборону продажів, "острівки" з електронними сигаретами є у багатьох торговельних центрах, і скільки років покупцям - нікого не цікавить. Фото: Євген Плінський

Смакові “одноразки” стали звичним товаром біля фудкортів і супермаркетів Києва. Найгірше те, що торгівля забороненими тютюновими виробами розповсюджується і на дітей, хоча за законом продаж цих товарів заборонена особам до 18 років. Втім, у торговельних центрах Києва вільно торгують електронними сигаретами з ароматизованими смаками, попри законодавчі заборони. 

Про це у своєму Telegram-каналі повідомив журналіст-розслідувач Євген Плінський. Він особисто зафіксував нелегальний продаж таких виробів дітям щонайменше у п’яти популярних ТРЦ столиці. За його словами, у “Метрограді” працюють три точки мережі “Tobacco and Vape”, які безперешкодно продають підліткам заборонені електронні сигарети Elfbar. 

У ТРЦ “Рівермол” на мінус другому поверсі, біля “Сільпо” продавці видають одноразки “з-під поли” навіть 12-річним дітям, не перевіряючи документи. У ТЦ “Скаймол” на нижньому поверсі також здійснюють продаж без контролю віку, приймаючи оплату на картку. В Ocean Plaza точки тієї ж мережі “Tobacco and Vape” торгують контрабандним товаром, не сплачуючи податків. А в ТЦ “Глобус”, у магазині CLOUD 21, Elfbar виставлені прямо на вітрині - навпроти “Пузатої Хати” та “Столичної ювелірної фабрики”.

Автор допису наголошує, що жодна з точок не питає документи і не приховує товар. Оплата здійснюється під виглядом “продуктів” або “товарів для дому”. Усе це відбувається при повній бездіяльності з боку податкової служби, Нацполіції та Бюро економічної безпеки.

“Нелегальний хімічний товар, ввезений повз митницю (чиста контрабанда) та проданий без сплати податків - на очах у всіх. Усі бачать, але мовчать. Лише здригаються, коли читають статистику, що кожен третій підліток ходить із цими “одноразками”, - зазначає Євген Плінський.

А продажі дійсно відбуваються на тлі шокуючої статистики: за даними міжнародного опитування HBSC, в Україні 30% 17-річних вже мають досвід регулярного вживання електронних сигарет. Загалом, серед школярів віком 11-17 років, 20% коли-небудь вживали вейпи, а 12% робили це протягом останнього місяця. З віком частка курців стрімко зростає: у 15 років курить кожен п’ятий, а у 17 - вже кожен третій.

Медики попереджають: нікотин, який міститься і в електронках, викликає сильну залежність, офіційно визнану психічним розладом, і шкодить розвитку мозку та нервової системи підлітків. Крім того, електронні сигарети містять токсичні речовини - формальдегід, діацетил, важкі метали, які провокують хвороби легень, серця та можуть мати канцерогенний ефект. У Центрі громадського здоров’я наголошують: навіть так звані безнікотинові вейпи нерідко містять психоактивні речовини, а їхній аерозоль шкодить як курцеві, так і оточуючим.

Яким ТРЦ надають перевагу кияни

Інформатор розповідав, що мешканці столиці почали проводити у ТРЦ менше часу, але витрачають більше - і саме це стало запорукою нової фази зростання. Найбільш стабільний трафік зберігається у великих і добре позиціонованих торговельних центрах Києва. Серед них експерти виділяють River Mall та Respublika Park як найуспішніші проєкти - вони демонструють повну заповненість площ, стабільний потік клієнтів і доходи, що вже повернулися не тільки до довоєнного, а й навіть доковідного рівня.

Для киян такі ТРЦ стали не лише місцем покупок, а й своєрідними соціальними просторами, що мають свою сталу аудиторію та інфраструктуру для відпочинку. При цьому змінилася і поведінка відвідувачів: середній час перебування скоротився з понад години до приблизно 50 хвилин, кількість відвіданих магазинів - з 3–4 до 2-2,5.

Також ми писали, що один із ключових факторів, що повернув киян до ТРЦ - це стабільна наявність електроенергії під час знеструмлень. Як зазначала комерційна директорка відділу нерухомості Dragon Capital Наталія Кравець, мешканці столиці дедалі частіше сприймають торговельні центри як тимчасовий “оазис комфорту” - тут працює світло, інтернет і є змога перечекати блекаути в теплі. За її словами, кількість таких відвідувачів за рік зросла з 3% до 10%, а у вихідні дні — ще більше.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити