Київтранспарксервіс відмовляється від Prozorro: що коїться на ринку паркування Києва

З 2019 по 2022 роки близько 60% парковок КП "Київтранспарксервіса" могли не працювати, тому збитки ймовірно сягнули 421,7 млн грн.

Стоянки в столиці більше не продаватимуть на Prozorro
Стоянки в столиці більше не "продаватимуть" на Prozorro

Офіційно єдиним оператором з паркування на території Києва є КП "Київтранспарксервіс", який від заснування отримав 642 майданчики на 60 тис. 032 місць. За умовами, які визначила Київрада, 60% прибутку з паркування підприємство має перераховувати до бюджету. Однак АМКУ заборонив продавати парковки на Prozorro та штрафує підприємство за монопольне становище, яким компанію наділила Київрада. Слідом за комітетом позовами «Київтранспарксервіс» завалили орендарі. Тому прибутковий бізнес багато до бюджету не приносить. Про це йдеться у дослідженні сайту БізнесЦензор від 28 травня 2024 року. 

Аудит показав, що з 2019 по 2022 роки близько 60% парковок КП "Київтранспарксервіс" могли не працювати. Через це у вересні 2023 року відкрили кримінальне провадження

Нібито підприємство "не забезпечило розробку, затвердження та погодження схем організації дорожнього руху" на 1 тис. 367 паркувальних майданчиках на загалом 33 248 місць. За підрахунками, підприємство могло недоотримати щонайменше 421,7 млн грн, а бюджет Києва – 253 млн грн.

Іншою проблемою стали штрафи від Антимонопольного комітету та вказівка не продавати парковки на конкурсах в системі Prozorro.

АМКУ карає "Київтранспарксервіс" за монополізм

Вперше комітет оштрафував пакувальне підприємство за "зловживання монопольним становищем" у липні 2019 року. Це сталося через обов’язок для переможців торгів на користування стоянкою сплачувати одноразовий платіж та за штраф через відмову підписувати угоду.

Такі вимоги, на думку АМКУ, були зловживанням монопольним становищем, хоча саме Київрада наділила своє підприємство такими повноваженнями. В результаті КП "Київтранспарксервіс" покарали на 2,6 млн грн.

Вдруге комунальне підприємство оштрафували у серпні 2022 року. Санкції наклали через те, що до вартості тарифу з паркування заклали витрати на "Облаштування паркувального майданчика заїзними кишенями" та "Обов'язкові платежі 60%". Це теж були зловживанням, бо парковки мають облаштовуватись виключно коштом "затвердженої у КМДА інвестиційної програми". Тоді підприємство покарали на 1,48 млн грн.

Втретє, комітет оштрафував "Київтранспарксервіс" у жовтні 2023 року на 3,3 млн грн.
Посилаючись на ці рішення АМКУ користувачі парковок, що колись виплатили одноразовий платіж комунальному підприємству за право користуватися майданчиками, зараз у судах вимагають свої гроші назад. Інколи вони просять повернути платіж у двократному розмірі як компенсацію "за заподіяну шкоду".

Наприклад, ФОП "Цибенко Олег Михайлович", який у серпні 2019 року виграв аукціон на право використовувати землю під стоянку, теж заходів повернути свій платіж. Наприкінці березня 2024 року він у першій інстанції отримав рішення на свою користь. Згідно із ним, паркувальне підприємство має йому виплатити 618 тис. грн. Наразі "Київтранспарксервіс" спробує оскаржити це рішення на найближчому засіданні 13 червня цього року. 

В дослідженні «БізнесЦензор» йдеться, що загалом мова йде про десятки мільйонів гривень лише за справами кількох місяців. Суди, посилаючись на рішення АМКУ, активно стягують з підприємства на користь користувачів парковок гроші.

У випадку звичайного приватного підприємства такий обсяг стягнень неминуче призвів би до банкрутства, вважаючи на скромний дохід КП. Наприклад, у відносно благополучному 2020 році виторг "Київтранспарксервіс" склав всього 43,41 млн грн.

Суди за тариф на паркування

Інформатор писав, що територія Києва поділена на зони платного паркування. Відповідно до цього розподілу, вартість годинного паркування складає 35 грн, 25 грн та 5 грн відповідно. Тобто чим ближче до центру столиці – тим дорожчою буде залишити машину.

Залежно від частини Києва плата за паркування різна.
Залежно від частини Києва плата за паркування різна.

Юрист Микита Євстіфеєв подавав кілька позовів проти Київради та «Київтранспарксервісу» щодо визнання тарифів на паркування нечинними.

Суди встановлювали, що комунальне підприємство включило у вартість послуг з утримання майданчиків для паркування платіж, який не передбачений Податковим кодексом. Мова йшла про облаштування паркувальних майданчиків тими самими заїзними кишенями, на що вказував АМКУ, а це є інвестиційними, а не поточними витратами. Тобто, такі витрати повинні оплачуватися коштом прибутку «Київтранспарксервіс», а не за рахунок вартості послуг з паркування.

Наразі спір Євстіфеєва з Київрадою та комунальним підприємством зупинився на розгляді у Верховному Суді. До закінчення розгляду суперечки тарифи на паркування у Києві діють.

Продаж парковок без Prozorro

Наостанок 14 травня 2024 року комітет вирішив, що у Києві будуть «продавати» ділянки для стоянок без використання електронних торгів.

Яким чином тоді будуть розподіляти місця між всіма охочими та як за цим слідкувати – невідомо. Саме для прозорості таких конкурсів раніше використовувати систему електронних торгів.

Інформатор писав, що киянин вимагав компенсацію за викрадення авто зі стоянки на вулиці Бальзака.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube
Київ