Транспортна комісія схвалила петицію про електронну оплату, яка дозволить контролювати готівкові потоки і змусить перевізників звітувати, втім, питання компенсацій залишається відкритим
У Києва з’явився примарний шанс впровадити у столичних маршрутках електронний спосіб оплати. Готівка в маршрутках є не просто незручністю, а тіньовим ринком, який десятиліттями лишався поза контролем - проте влада неодноразово ухилялася від рішучих кроків, хоча технічна можливість запровадити безготівкову оплату існує вже давно. Тепер є шанс на зміни - питання лише в тому, чи вдасться місту їх реалізувати.
Транспортна комісія Київради напередодні сесії, запланованої на 11 вересня, підтримала петицію №13474, що стосується впровадження безготівкової оплати на маршрутах приватних перевізників. Рішення ухвалили одноголосно, а від профільних департаментів - інформаційно-комунікаційних технологій та транспортної інфраструктури - очікують дієвий план заходів впродовж місяця. Про це повідомила ГО “Пасажири Києва” на своїй сторінці у Facebook.
Це вже не перша подібна петиція, однак саме вона отримала чітку політичну підтримку. Прозорість, зручність і безпека - ключові аргументи на користь електронної оплати. Без готівки місто нарешті зможе бачити реальний пасажиропотік і прибутки перевізників, які досі залишалися у тіні. Для пасажирів це означає менше затримок, швидшу посадку і менше ризиків, адже водії не відволікатимуться на прийом грошей і видачу решти.
У мережі неодноразово згадували приклад маршруту №444, де у 2023 році тимчасово встановили валідатори. Експеримент провалився: техніку зняли, а перевізник відмовився коментувати ситуацію. Саме через це скепсис щодо реальних змін залишається.
Втім, департамент інформаційно-комунікаційних технологій заявив, що система АСОП технічно готова, і приєднання маршруток можливе за умови встановлення валідаторів і укладання договору з КП “ГІОЦ”. Але основні перепони - не технічні. Приватні перевізники виступають проти через невирішене питання компенсацій за пільговиків.
“Проблемні питання від перевізників озвучила Комунальна служба перевезень. Вони стосувались оплати проїзду пільговиками:
- Невизначеність у відшкодуванні витрат за пільгові категорії - перевізники не готові підключатися через збільшення фінансового навантаження (еквайринг тощо) без відшкодування. Їм компенсують лише 8 грн з 15 грн за проїзд пільговика.
- Нереєстровані пільговики - більше половини (майже 60%) пільговиків не зареєстровані в місті Києві. Компенсація буде лише за тих, хто зареєстрований і користується “Карткою киянина”. Люди з інших територіальних громад не зможуть проїхати, або за них не буде компенсації”, - повідомляють “Пасажири Києва”.
Позиція Департаменту інформаційно-комунікаційних технологій щодо цього питання однозначна: компенсація за міських пільговиків має бути визначена нормативними документами Києва. За національних - питання може вирішитися лише на державному рівні, столиця ж має реалізувати технологічні рішення для їхнього обліку.
Також нещодавно відбулася окрема нарада під головуванням заступника міського голови Валентина Мондриївського. Приватним перевізникам пояснили, що після запуску системи у промислову експлуатацію в них буде два місяці на підключення. Інакше — розірвання договорів. У місті також готують технологічну карту реалізації петиції із залученням кількох департаментів.
Інформатор розповідав, що в Києві Цифровому кажуть, що готові співпрацювати з перевізниками задля якнайшвидшого впровадження нового сервісу. В теорії знадобиться декілька місяців на розробку й інсталяцію системи, втім, є велике питання через небажання самих маршрутників виходити з кешових розрахунків. Загалом питання встановлення й підключення валідаторів у маршрутках столиці має дві складові: перша - технічна можливість, друга - юридична складова, плюс бажання самих перевізників.
І якщо цей процес таки буде запущений (і на маршрутників "натисне" керівництво міста - байдуже, цивільне чи військове), то на підключення валідаторів підуть місяці. Аби система почала працювати повноцінно й на всіх маршрутах у столиці, потрібен час до кінця року.
Також ми розповідали про те, що водії маршруток у Києві користуються електронним сервісом від "Києва Цифрового", який дозволяє їм побачити, де на маршруті їдуть автобуси чи тролейбуси. Хитрі маршрутники випереджають комунальний транспорт, і, їдучи перед ним, "пилососять" зупинки громадського транспорту, збираючи пасажирів, що чекають там.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.