Тема штучного інтелекту (ШІ) давно є популярною у творчості письменників-фантастів. Найбільш сюжетною вважається лінія, в якій ШІ, досягнувши певної точки розвитку, скидає людину з її трону, і стає головною рушійною силою планети. Фантастичні твори попереджають людину про наслідки розвитку ШІ, про якусь точку неповернення, після якої машини не захочуть залишити владу в руках людства.
Ми зараз живемо в тому часовому проміжку, коли ШІ знаходиться в активній фазі свого розвитку. Саме в цей період вчені у фантастичних картинах вбивають свою «роботодитину», щоб в майбутньому не нашкодити людству.
Отже, що в питанні розвитку ШІ ми маємо на сьогодні і які передумови простежуємо в майбутньому?
У наші дні будь-який ШІ – локальний, про створення глобальної системи поки говорити рано. Може це і є та риса, за яку заходити не слід, адже далі на нас може очікувати те, про що попереджають фантасти? Все можливо, а поки познайомимося з основними сферами застосування ШІ в сучасному світі.
Голосовий помічник
Брати та сестри знаменитих Siri й Аліси активно працюють в банках, страхових компаніях, в офісах операторів мобільного зв'язку, а також у багатьох інших організаціях. Вони здатні ретельно відсортувати звернення клієнтів, перш ніж ті дійдуть до «живого» оператора. Це зручно для компанії, але категорично незручно для користувачів. Проблема в тому, що оператору-людині свою проблему можна пояснити, як то кажуть, «на пальцях». Оператор-машина з такими аргументами вас гарантовано не зрозуміє. У підсумку роботу все ж таки доведеться перенаправити вас на «живого» оператора, при цьому всі учасники процесу втратять багато часу. Але це тільки в тому випадку, якщо проблема клієнта виявиться непідвладна голосовому помічнику, в найпростіших випадках штучний інтелект з цими завданнями справляється досить швидко.
Онлайн-торгівля
Фінансовий сектор одним з перших став застосовувати штучний інтелект і зараз нікого не дивує, що більшість великих корпорацій і великих міжнародних компаній з різних сфер бізнесу, таких як багатонаціональний меблевий рітейлер IKEA, онлайн-туристичне агентство Booking.com або онлайн-покер рум PokerStars, щодня проводять мільйони автоматичних транзакцій. Люди все частіше користуються смартфонами при оплаті послуг і товарів. Нині на високі рейтинги можуть розраховувати тільки ті магазини, які застосують у своїй роботі алгоритми ШІ. Згадайте, адже ви не раз стикалися з тим, що здійснювали покупки тільки тому, що та чи інша продукція з'явилася у вас в розділі «Рекомендоване» або «Схожі товари». В цьому і полягає робота ШІ в онлайн-магазинах. Він аналізує ваші інтереси та потреби й підбирає ті товари, які вам, скоріш за все, цікаві.
Далі за всіх в цьому питанні зайшов один з найвідоміших у світі інтернет-магазинів Amazon. У компанії розробили інструмент, який дозволяє доставити покупцеві товар ще до моменту замовлення. Річ у тому, що алгоритм проаналізував колишню поведінку покупця, його інтереси й wish-листи, і вирішив за нього, який товар пора замовляти. Якщо машина не вгадала, і людина не захоче забирати товар, служба відправить його назад. Мета проєкту – додаткове скорочення часу доставлення.
Реклама
ШІ під силу проаналізувати наші бажання. Відповідно до цих знань, він може пропонувати конкретній людині конкретний продукт. Ми стикаємося з цим щодня, гортаючи стрічку в соціальній мережі або користуючись браузером для пошуку тієї чи іншої інформації. Варто тільки клацнути на пропозицію освоїти спеціальність Data Science, як вас тут же «завалять» десятком онлайн-курсів з навчання інноваційним професіям: роботу невтямки, що ви «просто подивилися». І так з усім: купити машину, встановити котел, завести собаку – ті теми, що нас цікавлять, фіксуються штучним розумом рекламної служби. З'явився цілий напрямок маркетингу, так званого таргетингу – ось де дружба з ШІ послужить добру службу.
Тема не нова, нас вже не лякає те, що поведінка людини в мережі під чуйним наглядом розумних машин. Але рекламники пішли далі. Одне з рекламних агентств запустило проєкт спеціально для магазину побутової техніки «Ельдорадо». Особливість проєкту полягає в тому, що програма відстежує не тільки інтерес потенційного клієнта до того чи іншого продукту, але і його реальну цінність як покупця. Річ у тому, що алгоритм відсіває тих користувачів, які переходять за посиланням, але ніколи нічого не купують.
Враховуючи той факт, що замовник платить рекламній службі за кожен клік, витрати на рекламу з подібним алгоритмом істотно скорочуються. Агентство позбулося непотрібних «клікерів», направивши рекламу на більш серйозних представників аудиторії. Для реалізації даного алгоритму потрібно ґрунтовно вивчити поведінку людей в мережі. Але до цього ми вже, здається, звикли.
Медицина
Одна зі сфер, в якій ШІ активно залучений зараз і має безмежні перспективи застосування в майбутньому. В цей час в галузі охорони здоров'я запущено не менше 90 стартапів із застосуванням ШІ.
Прикладом успішного використання ШІ в медицині служить його активне впровадження в процес аналізу результатів комп'ютерної томографії. ШІ дозволяє виявляти відхилення, вказуючи на можливі захворювання. Так, наприклад, ШІ здатний виявити в людському організмі пухлину.
Промисловість
ШІ може аналізувати дані IoT з виробничої ділянки, одержувані від підключеного обладнання, і прогнозувати завантаження і попит за допомогою рекурентних мереж — особливого виду мереж глибокого навчання, використовуваних для роботи з послідовними даними.
Замість висновку
Ми перерахували далеко не всі області застосування ШІ. Насправді процес його впровадження в нашу з вами повсякденну діяльність настільки масштабний, що незабаром ми не будемо сприймати участь штучного розуму в нашому житті як щось неймовірне.
Швидше за все, зміниться і наше ставлення до незворотної експансії ШІ в нашу з вами реальність. Ми перестанемо боятися роботів, адже їх основна функція – позбавити нас від ряду робіт, на які ми витрачаємо неймовірну кількість дорогоцінного часу. Чи не краще присвятити цей час сім'ї, мистецтву та саморозвитку?