Сповідь машиніста київського метро: повістки отримала вже третина колег, а вагони - мотлох і ламаються просто під час руху

Богдан Пономаренко

Інформатор поспілкувався з машиністом, який працює на "зеленій" лінії метро у Києві про справжні підстави скорочення кількості потягів та збільшення інтервалів, причини відсутності бронювання співробітників та стан рухомого складу столичної підземки

Після офіційної заяви КП "Київський метрополітен" про зміну в графіках руху поїздів підземки вже з понеділка, 3 червня, стало зрозуміло, що в метро йдуть великі зміни. У пікові години інтервал руху поїздів збільшать з 2,1-2,5 хвилин аж до 3-4 хв., у звичайні години - до 6,5 хвилин. Про те, як це позначиться на пасажирах і на самому метро, Інформатор поспілкувався з Юрієм, одним із машиністів столичної підземки. Також він розповів про справжні причини такого кроку - відсутність бронювання працівників, і про жахливий технічний стан потягів.

Одразу зазначимо: Юрій - несправжнє ім'я нашого співрозмовника. Він попросив про анонімність, Юрієві це дозволило говорити більш відверто, а нам - отримати відповіді на ті запитання, які викликають нервову реакцію в офіційних речників підземки.

"В нас на "зеленій" лінії 150 машиністів, і прийшло 42 повістки"

- Юрію, поясніть, відколи саме починаються нові графіки руху поїздів, і чого нам чекати?

- Все зміниться вже зранку у понеділок (3 червня - Ред.) Ситуація буде важчою: зараз інтервал руху 2,5 хвилини, буде - 3-4 хвилини. Це суттєво.

- На ст.м. "Позняки" зранку і без того черга, і пасажир сідає до другого чи третього потяга - наскільки гірше стане, черги починатимуться ще ззовні?

- Побачимо, не знаю цього... Все покаже завтрашній день.

- Чи дійсно справжньою причиною є мобілізація машиністів, слюсарів та технічного персоналу, який має доглядати за рухомим складом?

- Це болюче питання. В нас на "зеленій" лінії працює десь 150 машиністів, і їм прийшло 42 повістки. Це збільшить навантаження на тих, хто залишиться - а значить, звільняться пенсіонери, хто ще працює на потягах. У віці до 35 років в нас взагалі не бронюють: мені, до прикладу, менше за 35 років, маю чималий стаж роботи - і броні немає! А двоюрідний брат працює на "Укрзалізниці" помічником машиніста, і має такий саме вік, як я, але вони постійно заброньовані. Дивно: стратегічними є обидва підприємства, але "УЗ" чомусь "більш стратегічне".

- Яка логіка в цьому, і хто саме винний у тому, що немає броні?

- Чи "мутить" саме метрополітен, чи місто, - не знаю. Але ситуація така, що, якщо одному машиністові 33 роки, іншому 40, то один матиме бронь, інший - ні. Чому - невідомо: про це ніде немає згадок у законах. Ймовірно, проблема в тому, що свого часу ще військкомати знимали чоловіків з обліку у 40 чи 45 років, а, раз вони вже зняті - то й бронь на них не можна оформити. Відтак, якщо тобі більше 35 років і ти на обліку, - матимеш бронь, іншим - зась. От і маємо ті повістки. І це при тому, що дуже багато хто з машиністів пішов воювати ще напочатку війни. Серед нас було чимало "АТОшників", лише з нашої лінії воює близько 25 машиністів. І, доречі, всі живі!

- А що вам відповідають ваші кадровики чи керівництво?

- Нічого не знають. Приходить папірець з управи - і все! Уявіть, що в начальника депо є кілька заступників: з питань ремонту, експлуатації (себто, головний над машиністами), і ще головний інженер.

Так от: нашому заступнику начальника депо, тому, що головний над машиністами, теж прийшла повістка, бо виявилося, що не заброньований. Навіть інструкторам приходять повістки!

- Тим, хто має готувати наступних машиністів?

- Саме так! Розривають "ланцюжок" наступності - а нас, машиністів, на весь Київ, якщо взяти усіх включно з маневровими, тими, що воюють - максимум 700 людей. Зараз нас, тих, що їздять по лініях, не більше 500. І нових набрати не можуть!

"В нас висить оголошення: приводьте друзів, знайомих, будь-кого"

- Машиністи, наскільки мені відомо, повинні досить часто проходити медогляди: якщо є проблеми, скажімо, з тиском - можуть і комісувати. Відтак, мають непогане здоров'я, і, відповідно, ВЛК проходять швидко?

- Не всі. Є й такі, що "обмежено придатні" - мають хвороби, через які можуть працювати в метро, але на полі бою не згодяться.

- А у чому складність з набором нових кадрів на посаду машиніста? Оголошення про це є...

- ...а набрати - не можуть, так. Це колись, раніше, не можна було влаштуватися до нас на роботу. Зараз в нас (у депо - Ред.) висить оголошення: хто має друзів, знайомих, які б згодилися працювати - хай приходять! Хоч хто-небудь, хоч абихто, аби прийшов, і бодай щось розумів. Навчатись - рік. 

- Технічна освіта чи підготовка обов'язкові?

- Бажані, але не обов'язкові: за нашою інструкцією, достатньо мати 11 класів освіти.

- Відсутність бронювання впливає на те, що люди не йдуть?

- Безпосередньо. Адже, коли вони приходять на роботу, влаштовуватись треба також через ТЦК. І я саме так свого часу приходив на роботу: спочатку до "військкомату", береш приписне, стаєш на облік (а в нас навіть при метрополітені на Дарниці є "військовий кабінет"). І виходить, що людина звертається до нас, розуміє, що їй треба ставати на облік - а вона ж не заброньована! - і буде повістка.

- Тоді вона каже: "дякую за увагу, піду десь ще попрацюю"?

- Так і є. Народ не хоче "світитись". Це у приватному секторі можна влаштуватись, щоб ніхто "не побачив" тебе. В нас - навпаки. І коли приходить молодий 25-річний чоловік, його не забронюють в будь-якому випадку - і він "на виду", йому будь-якої миті через відділ кадрів може прийти повістка, а не піти воювати він не зможе. Відтак, до нас ніхто й не іде! Плюс зарплата - м'яко кажучи, не погуляєш...

- Бачив великий інтерес до роботи в метро з боку жінок, і пишуть, ніби десь в депо на Дарниці вже навчається одна пані. А в них є перспективи?

- За Дарницю не чув, але машиністок в нас немає зовсім і, наскільки знаю, бажаючих також нема.

- А якщо прийдуть - їх приймуть на роботу?

- Цікаве питання. Річ у тому, що усієї роботи жінка не зробить. Якби було так просто - сів та їдеш! А є й важка робота. Наприклад, в нас є таке поняття, як "зробити заплатку": коли рухомий склад ламається прямо на лінії, ти маєш його ремонтувати. Розумітися на кранах, резервуарах, ще є гідравліка, електрика, схеми, і десь полізти на колію спуститися, і "закоротки" поставити. Жінка цього не зробить.

- Тобто, якщо прямо в момент руху стається позаштатна ситуація, машиніст доповідає про проблему - і одразу її усуває?

- Маєш "зробити заплатку", і ніхто тобі не допоможе. В крайньому випадку приїде ще один машиніст, який рухається просто за тобою, стане позаду в тунелі. Це також під питанням, і не все так просто - адже треба спускатися на колію, відкривати крани, працювати ключем, "закоротки" на колію ставити. А воно - знаєте ж, як, - техніка... працює не ідеально. Якісь дверцята і посмикати треба, і вдарити по них. Як на мене, жінка не впорається. Тим більше, в нас чоловічий колектив, і є поняття "нічних змін", коли ми на роботі допізна, останніми поїздами, а потім - зранку першими їдемо. Рух в нас починається з 05:30 умовно, а тобі ж треба ще на лінію виїхати, ввімкнути рухомий склад. Для цього в нас є кімнати відпочинку. Зрозуміло, в кожного окрема, і нам стелять там - але буде важко, повірте. Ну - є різні жінки, може, хто і справиться. 

- Мобілізують не самих машиністів, а й слюсарів, техників, хто працює з рухомим складом. Кажуть, ніби будуть закривати частину депо на ст.м. "Лісова".

- Там не депо, а ПТО, "Пункт технічного обслуговування". Це місце, де ночують рухомі склади, і там була бригада слюсарів. Так, їх скорочують - і графік саме через це "рухають", адже поїздів на лінії стане менше. Зі слюсарями це проблема: в них зарплата дуже мала. Це машиністам "впритик" ще якось можна протягнути. А слюсарі... Якщо ще й родину мають - то знаєте, як кажуть, "не весь зібраний". Прожити нереально.

"Потяг зламався просто на лінії: біг по заповнених вагонах, стягував двері силою"

- Розкажіть про стан самого рухомого складу - чи є більші проблеми, ніж до повномасштабної війни?

- Безумовно, стало набагато гірше. Та й до війни було погано - рухомий склад старий, і у слюсарів таке собі відношення до вагонів.

- Як пасажир, скажу, що на "червоній" лінії я бачу ті самі вагони, які були, коли я пішов до середньої школи.

- Так і є. Підтримувати їх все важче. Адже і запчастини ніде брати - рухомий склад з Росії, в нас їх не виробляють. Відтак, є потреба в "донорстві". Бачите, нам поляки дали свої состави, в себе вони їх списали, а нам - віддали "на запчастини". А наші подивилися: те, що вони сюди дали, - краще за те, що в нас є! Їхні вагони трохи "підлампічили", адаптували до нашої лінії - і вони їздять. Веселенькі, червоненькі.

- Але я не чув досі про те, щоб десь потяги стояли по 20-30 хвилин. Чи це значить, що справді великих аварій немає?

- В сенсі, немає? - Є, і постійно. Потяги ламаються просто на лінії, під час руху. Доводиться йти пішки через весь салон, заповнений людьми, і ремонтувати вузли. Уявіть, 17-18 година вечора, година пік, стає один состав - а значить, стала вся лінія! Отак і працюємо.

- Ви згадали, що в машиністів невелика зарплатня. Розкажіть, з чого вона складається і скільки отримуєте?

- Ситуація тут ганебна: в нас з початком війни забрали премію, вона складала десь 20% від зарплати. Це була стабільна виплата, яку коли-не-коли могли "по зальоту" забрати, чи виплатити 15%. За час війни ці 20% нам якби повернули, але вже не преміями, а заклали в тариф - і спочатку ніби навіть стали більше отримувати. Але на виході це невеликі гроші. Молодий спеціаліст, який щойно сів у потяг, отримає на руки десь 25 тисяч.

- Виходить, ще один аргумент, щоб не йти працювати машиністом?

- От люди дивляться, що за усі свої ризики вони отримають 25-30 тисяч. На базарі народ більше заробляє, як яблука продає, ніж ми, працюючи зі складними механізмами, ще й проходячи тривале і важке навчання.

На двох лініях підземки знімають одразу 8 поїздів та закривають пункт техобслуговування

Нагадаємо, днями Інформатор повідомляв, що у київському метро змушені зменшувати кількість поїздів на лініях через мобілізацію їхніх працівників та відсутність бронювання. На одній тільки "зеленій" лінії метро з 1 червня знімуть одназу 8 поїздів (або чотири пари), і замість 22 пар будуть їздити лише 18. Також критичною є ситуація з депо: ймовірно, з початку літа буде закрито пункт технічного обслуговування (ПТО) на ст.м. "Лісова". Це також зменшить кількість поїздів на лінії на 8 поїздів.

Також ми розповідали про те, що ще у середу, 29 травня 2024 року, мав відбутися аукціон з вибору компанії, яка добудує метро на ж/м Виноградар у Києві. Але з цим доведеться зачекати. Один з учасників конкурсу звернувся зі скаргою на умови торгів до Антимонопольного комітету. Засідання призначили на 4 червня цього року. Тому поки немає висновків комітету, проведення тендеру призупинили.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

No ad for you