Спалити ці граблі на Майдані: у Києві християнський теолог жорстко засудив мову ненависті на святкування Хануки

У соцмережах спалахнула традиційна суперечка про те, чи місце Ханукії, символу світла, духовної стійкості й перемоги чистоти над нечистю, на великій площі у столиці

Ханукія менора Майдан
Кожного дня на Ханукії запалюватимуть по одному вогнику. Фото: відкриті джерела

У Києві на Майдані Незалежності у неділю, 14 грудня, відбувається церемонія запалювання найбільшої Ханукальної менори у Європі. Про те, що її знову встановили на Хрещатику, як і минулого, й позаминулого року, Інформатор вже писав напередодні. Але палати почало ще раніше: у соцмережах спалахнула традиційна суперечка - про те, чи місце Ханукії, символу світла, духовної стійкості й перемоги чистоти над нечистю, на великій площі у столиці.

На церемонію запалювання найбільшої Ханукальної менори у Європі запросила киян Федерація єврейських громад України. Після урочистого запалювання свічки мають додавати щодня - до 21 грудня включно: всього свято триває 8 днів, а у останній день мають горіти всі вогні. Традиції сотні років, у європейських містах, і тому ж Києві, символ встановлюють з давніх-давен.

Знову ж, "традиційно", кияни почали протестувати проти Ханукії на Майдані. Так, містянка Ольга Проша зауважила у дописі на Facebook - мовляв, "нічого проти" Ханукальної менори не має, але не на центральній площі міста: там, каже, мають бути хіба Різдвяна зірка або лише "офіційний" тризуб.

"З усією повагою до єврейської общини, але це не українська ідентичність", - пише пані Ольга.

А найзапекліша дискусія точилася під дописом про Ханукію, що його зробив київський фотограф Павло Заярний. В одну купу змішалися "коні й люди" - кияни почали висловлювати невдоволення тим, що на Майдані немає "Різдвяного Дідуха" (хоч до християнської традиції цей символ має менше стосунку, ніж сама Ханукія - Ред.), що через Хрещатик від Ханукальної менори - меморіал загиблим Захисникам, що у Києві місце для цього символа - лише біля синагоги, тощо. Зрештою, Ханукію прозвали "граблями", а дехто й закликав "здати на метал" конструкцію, чи й взагалі "спалити".

Менше, ніж за добу, під дописом з'явилося до пів тисячі коментарів. У них, окрім іншого, була певна частина антисемітських висловлювань (і навіть зображень). Образлива й обурлива риторика звелася ще й до дискусії про допомогу Україні з боку держави Ізраїль (хоч вона була і є, ще й неабияка), і до аргументів про символічне "віддзеркалення" у Тель-Авіві чи Єрусалимі.

"В Ізраїлі немає українського тризуба в такому ж розмірі на центральній площі? Так тоді питання: (навіщо) поставили у Києві?" - резюмувала загальний "вайб" у коментарі коментаторка Агнесса Бучко.

Своєю чергою, з'явилися й захисники символу світла. Киянка Діна Панчук у дописі зауважила: як "проста людина", бачить прояви антисемітизму - і скаржиться на це.

"Ханукія мені не заважає. Більше того, син головного рабина України загинув захищаючи Україну, хай це буде для його родини і для всіх захисників які цієї віри", - написала пані Діна у Facebook.

Але найцікавіший аргумент навів військовий капелан, священнослужитель і уповноважений Міжконфесійної ради з питань військового капеланства при Міноборони України Олексій Денисов. Він зробив у своєму дописі важливе зауваження, що розбиває аргументи скептиків про "недоречність" Ханукії на Хрещатику у країні, де понад 90% віруючих є християнами. Виявляється, у Новому заповіті свято Хануки згадується прямо: Ісус перебував у Храмі під час Свята Оновлення Храму - ним, власне, і є Ханука.

"Знову бачу ті ж коментарі відносно Ханукії на Хрещатику. Запитання до спільноти: чи поділяєте ви думку, що свято Ханука не має жодного відношення до України, християнської традиції та віри в Месію? Якщо так, прошу пояснити, як ви тоді тлумачите цей факт?" - задав питання Денисов, згадавши перебування Христа у Храмі на Хануку.

"Символ інших народів": минулоріч хедлайнером протестів у Києві стала співачка Катя Чилі

Нагадаємо, у Києві пристрасті через Ханукію палають буквально кожного року. Так, у 2024-му на сайті Київради з’явилася петиція з вимогою демонтувати менору, або Ханукію, з Майдану Незалежності. Так спільнота відреагувала на дискусію навколо встановлення символу Хануки, яка цього року невдало збіглася з Різдвом. Головний аргумент киян, що підписують відозву, такий: символи мають бути свої, а не чужі.

А ще, тоді ж відома українська фолк-співачка Катя Чилі засудила встановлення у центрі Києва ханукального світильника. Вона назвала її "символом інших народів" та порадила встановити в центрі столиці символ українського Різдва. Чилі зазначила, що коли колоніальна держава завойовує землю, то насамперед встановлює в центрі свій прапор і символ. Таким чином вона дала зрозуміти, що вважає ханукію в центрі Києва чимось колоніальним стосовно України.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити